Tänk vad mycket man missade innan man fick barn....

LitenIsa

Trådstartare
:grin: Ja, tänk vad många vaknätter det finns som jag inte riktigt hade kläm på innan den lilla prinsessan kom till välden för snart ett och ett halvt år sedan.
Tex sitta här mitt i julhelgen medan tvättmaskinen går för högtryck med nerspydda sängkläder, pyjamasar, handdukar osv. Det hade jag nog aldrig fått göra om inte hon fanns i mitt liv;).

Vinterkräksjukan VÄLKOMMEN in i vårt hus:bow:!

Så, några bra tips så här på nattetid när man sitter med ett kräkande barn. Hur underlättar man mest för dem små liven när de mår så dåligt? Att försöka få i vätska förstår jag är superviktigt. Men något annat? Vad är bäst att ge dem att äta när det väl börjar släppa? vad är skonsamt mot lilla magen? Läste någonstans att man bör undvika mjölkprodukter precis i början (attans, och hon som älskar yoggi...) någon mer som hört det?

Kan tillägga att det antagligen var jag som drog hem skiten. Jag drabbades själv natten till den 23, trodde först att det hade med min graviditet att göra men nu när Elivia åkt på det med så är det väl antagligen kräksjukan. maken skickade jag i säng, han vet ju vad han har att vänta;). Det finns nog knappast något vidirigare än att kräkas? Tänkte ju själv när jag var dålig att föda barn är ju inget alls jämfört med spysjukan;) (och då hade jag ändå en TUFF förlossning).

Tips och råd eller en liten klapp på axeln är välkommet:D.

Sv: Tänk vad mycket man missade innan man fick barn....

Du får några klappar på axeln :D
Känner inte att jag kan bidra med mer då jag är en övertrött femtonåring som aldrig haft vinterkräksjukan.
Dock har jag haft maginfluensa och det är... vidrigt.

Är nog svårt när man är liten också, man förstår ju inte varför man mår så dåligt..

Tackar så mycket, de värmde:D.

Jag talade precis om för henne att så här är en riktigt jävulsk bakfylla, så hon kan ha detta i minnet när hon blir äldre och får för sig att dricka sprit första gången;).

Tur man fick en samlingsbox med lilla huset på prärien i julklapp, den kommer väl till nytta inatt.

Nu lämnar jag över till andra skiftet ett par timmar (maken). Ska ta och sova en liten stund. Dottern kräks fortfarande i snitt en gång i halvtimmen.

Mycket spännande på tv på nätterna...

Det är helt riktigt att ni ska undvika mjölkprodukter ett tag, mjölk är svårsmält för en påverkad mage.
Gör ett risavkok för att få stopp på eländet, koka ris med mycket vatten och lite salt, häll av vattnet och blanda det i något hon tycker om och mata med bara en eller ett par teskedar, låt det gå någon halvtimme och ta några teskedar till. Risavkok lugnar magen och kan stoppa upp de mest hemska magåkommor. Ge inget annat att dricka så att hon spyr upp det utan bara några teskedar avkok.
Håll på ett par timmar så brukar det lugna sig, när hon inte spytt på någon timme kan du ge större och större mängd.
Det är bättre att inte ge något annat de timmarna än att hon spyr upp alltihop igen.
Fortsätt gärna med avkoket någon dag efter hon har slutat spy, det hjälper magen att komma iordning igen.

Lycka till, visst är det underbart med barn:love:

rostad macka med smör på, blåbär eller nyponsoppa och avslagen sockerdricka har varit min återhämtningsmat sen jag var liten. potatismos och fiskbullar också :)

hoppas tösen blir bättre snart!

morötter brukar få stanna kvar i magen vid kräksjukor men ska ju helst vara rått i någon form, småbitar, rivet, m.m enda tips jag kan ge....

*kl*

Trodde att det hade vänt igårkväl då hon började få behåla vätska. men sen kom det tillbaks inatt och hon kräktes återigen ner hela sängen. Vi får iallafall renskurat överallt där hon är och kräks;).

Inatt insjuknade även pappan i huset så nu är jag den enda som är frisk. Elivia verkar dock må mycket bättre nu och har inte kräkts sen klockan 02 inatt.

Hon ratar allt förutom vatten. Får väl vara glada att hon iallafall vill dricka så mycket vatten.

Dutta i lite socker och några gryn salt i vattnet så blir hon piggare snabbare.
Blåbär är bra vid magsjuka och te med druvsocker. Isglass.

Här väntar vi på utbrottet alla släktingar och vänner ligger/har legat ...vi har dessutom förkylningen från hell i familjen med skrällhosta och feber, skulle kunna bli en intressant blandning att få det samtidigt:)

Krya på er!

Ska testa med lite socker och salt i vattnet. Glass vill hon inte ha...

Jag hoppas verkligen att vi kan få vara friska ett tag nu när detta väl lagt sig. Börjar bli trött på ett pipigt och gnäligt barn som bryter ihop så fort något sätter sig på tvären;).

Ska testa med lite socker och salt i vattnet. Glass vill hon inte ha...

Jag hoppas verkligen att vi kan få vara friska ett tag nu när detta väl lagt sig. Börjar bli trött på ett pipigt och gnäligt barn som bryter ihop så fort något sätter sig på tvären;).

Krya på er!!!:)

Det där känner jag igen, Elin har varit sjuk sedan i söndags med feber, förkylning, ont i kroppen. Hon är pipig och jobbig och det funkar inte att göra något med henne. Jag hoppas det snart går över :D

Kokt fisk är bra vid magsjuka.
Det är skonsamt mot magen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka