Tänk på hästarna i värmen!

Immer

Trådstartare
I lördags körde jag genom parkeringen vid en populär häst- och hundbadplats. Där stod en bil med tillhörande hästtransport parkerad, och jag noterade att det stod en häst (med täcke på!) inne i transporten. Övre luckan bak var visserligen öppen, men det var 29 grader i luften och helt vindstilla.
Jag antog att ägaren var i närheten och kanske bara nere vid vattnet för att ta ett snabbt dopp själv innan hemfärd.
I samma ögonblick fick jag ge mej därifrån (jag var i tjänst och fick annat uppdrag), men kunde inte släppa tankarna på gästen i transporten så jag återvände till badplatsenen timma senare.
Då var bilen på väg därifrån. Övre luckan var stängd.

Arma häst! 29 grader i luften, täcke och igenbommad transport....

Sv: Tänk på hästarna i värmen!

Var och tittade på en träning för ett par dagar sedan och noterade att ett par av hästarna fick täcken på sig innan de lastades på för hemfärd. Varför lägger man på ett täcke när det är minst 25 grader ute och förmodligen minst lika varmt i transporten? Varför överhuvudtaget ha täcke (undantag flug/eksemtäcke) i denna värme? Jag ser aldrig någon ryttare med jacka på sig?

Kör man med lilla luckan öppen sugs det in massor av avgaser.

Men däremot är bra ventilation ett måste. Takluckor, fönster och insläpp i fram.

Min spontana tanke är att de kanske åkt dit med hästen och badat, att täcket låg på för att torka hästen.

Jag var själv på tävling med min häst i lördags, det var 30 grader varmt och luften stod helt stilla. I väntan på att vi kunde åka hem (trilla ur placeringslistan) så lastade jag min häst för att det helt enkelt är svalare inne i transporten i skuggan än utanför. Hade övre luckan nere samt öppen skötardörr. Hade vi stannat nån längre stund brukar vi fälla ner fronturlastningen så att det luftar igenom ännu mer.
Min häst hade täcke på, ett coolertäcke, för insekterna, och när vi körde hem åkte övre luckan upp. Han var torr och fräsch när vi kom hem.
Hellre se till att hästen har det hyfsat svalt (inte olidligt varmt) inne i transporten än att behöva stå i stekande sol utanför.

I fallet jag beskrev ovan var det en gammal transport som stod mitt i solgasset - att det var svalare där inne än ute kan ingen inbilla mig. Varken taklucka eller skötardörr var öppen.
Det är bara att sätta sig i en stillastående bil under samma väderförhållanden så förstår man hur illa det kan bli. Jämför även med hundar som dött instängda i bilar.

Tilläggas bör att det var invid skogen, det fanns skugga tillgänglig där. Ändå stod transporten i solen.

Säkert var det så. Men varför inte skritta hästen i skuggan i skogen tills den torkat?

Jag har inte en aning. Jag hade nog skrittat hästen tills den blev torr, om jag inte haft lite bråttom hem. Men nu stod transporten kvar ett bra tag så bråttom verkade de ju inte ha.

De kanske badade själva och tyckte hästen hade det fint i transporten. Förhoppnignsvis kollade de till hästen så den hade det bra.

Vi får hoppas på att de hade AC i transporten!

I fallet jag beskrev ovan var det en gammal transport som stod mitt i solgasset - att det var svalare där inne än ute kan ingen inbilla mig. Varken taklucka eller skötardörr var öppen.

Åfan, där rök min förhoppning om AC.

Om det inte hänt något som gjorde att de blev tvugna att ha hästen inne i transporten så tycker jag att det var fel gjort av dem.
Stackars häst.

KL

Jag blir bara så ledsen och trött.

Det här är samma för mig som med all täckes hysteri rent allmänt. Hur man kan ens tänka tanken att hästen behöver täcke i transporten en dag när detär + 20 grader ute osv. Jag fattar bara inte.... Man tror på allvar att muskler ska bli nedkylda osv osv. Hur tänker man då?

senast i förrgår var en artikel i tidningen om en familj som lämnat sin hund i bilen i 30 graders värme i 4 timmar. Hunden hade dött givetvis, och familjen var nu anmäld för djurplågeri. Detta sker VARJE sommar, i MÅNGA fall.

Förstår man inte hur varm en bil blir innuti i gassande solsken? Har man aldrig satt sig själv i bilen efter att den stått parkerad, och fattar hur varmt det blir?

jag tycker det är är oerhört tragiskt. Bättre ord hittar jag inte, på denna totala okunskap och ignorans, och oförmåga att sätta sig in i djurets situation.

Liknande trådar

Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 561
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka