Tanig häst som "lever" på havre, endast utfodra med grovfoder?

Sv: Tanig häst som "lever" på havre, endast utfodra med grovfoder?

Han äter 3-6 skopor havre per dag nu och ca 8kg torrhö (de dagar han äter upp)
OM han inte äter upp mer än 8 kg hö/dygn så kan du nog glömma att han ska kunna klara sig och gå upp i vikt på bara grovfoder. Mitt bästa råd är att du inte tar bort kraftfoder alls förrän han har visat att han äter mer och mer av grovfodret. Det troliga är väl att han behöver ha både kraftfodret och fri tillgång till bra grovfoder - där han också visar sig äta betydligt mer än nu!! - för att återfå sitt hull och sin muskulatur. Att det saknas muskler beror förmodligen på att han inte fått i sig tillräckligt mycket proteiner via maten.

Vaddå bara augusti? Det börjar bli sent på säsongen. Jag vill helst inte starta unghästar på vintern pga av dåliga banor, sen finns det dom äldre hästarna som inte räcker till på sommaren men tjänar hyggliga pengar på vintern när det inte går så fort.
Tror inte att dom hästarna tränas specillet hårt. Just för att dom e skolhästar.

Vaddå bara augusti? Det börjar bli sent på säsongen. Jag vill helst inte starta unghästar på vintern pga av dåliga banor, sen finns det dom äldre hästarna som inte räcker till på sommaren men tjänar hyggliga pengar på vintern när det inte går så fort.
Tror inte att dom hästarna tränas specillet hårt. Just för att dom e skolhästar.

Det är lärare som står för träningen av hästarna. Sen är det gymnasie 3or och hippologer som kör,; de är inte rena skolhästar som de andra travhästarna på skolan. För övrigt tränas Wångens hästar också för att kunna starta.
Ta reda på hur mycket de tränas innan du "tror". Det står säkert på Wången eller SLUs hemsida

Jag VET att dom tränas för att starta men dom tränas inte hårt. Det gör inte många. Mina tränas hårt går ute dygnet runt jämnt. Åker ut när dom e nyduschade, på natten efter dom har startat. Dom flesta starthästar som går ute dygnet runt får komma in en eller två nätter innan dom startar, det får inte mina. Mina kommer in i boxen för att äta kraftfoder bara.

Själva studien ska ju visa att de kan vara i träning utan kraftfoder.

Jag kan för mitt liv inte fatta hur de kan lägga ner miljoner på en sån studie?! Klart att om hästarna får hösilage med toppenvärden behöver de inte kraftfoder.
Jag hoppas hästsverige inte tar efter detta utan ser till individerna och fodret man själv har tillgång till.
Det är ju inte jättemånga av oss som har över 10 i enegi och över 100 i smb protein årligen, men de år man är där så är kraftfoder överflödigt. Utan studie.

Senast ändrad:

Ja, men för alla är det inte helt klart, många från "trav-häst världen" har tydligen varit skeptiska till den här studien och tror att det inte går att bara fodra med grovfoder till hästar i träning...

Åter igen; HUR vet du hur dem hårt/lätt de tränas?

Att dina går ute dygnet runt och släpps ut ny duschade mitt i natten efter start; vad har det med den här studien att göra?

Har ingen koll på om de startat eller inte .. får man läsa på Wångens el. SLUs hemsida.

men vad jag vet så presterar de inte nå sämre än någon annan travhäst, på träningarna.

Jag har förstått det som att studien är klar och resultatet publicerat och att det visar att det går att utfodra högpresterande hästar med enbart grovfoder.

Det var några veckor sedan jag läste rapporten så jag minns inte exkat men den går ju säkert att hitta på SLU.

Det intressanta är kanske vilket slags grovfoder de har använt? Jag antar att det är en vallblandning som är framtagen för högpresterande djur och sedan odlad och skördad under optimala förhållanden.

Mina klarar sig inte på bara hö. Försökte på en kull men det gick inte att ha dom ute dygnet runt på vinter samtidigt som dom tränades hårt. Jag har pratat me folk som varit me o tränat dom o dom sa att det inte vara speciellt hårt.

Det e klart att det går att träna på bara grovfoder men man måste ju ha superhö. O det e det inte många som har.

När jag haft ett hö med sämre värden bättrar jag på det med lucernpellets och betfor. Har inte gett kraftfoder på många år nu. Dock har jag inga tävlingshästar. Jag vet dock ett par som tävlar som ger bra grovfoder samt betfor inför tävling. Inget mer (förutom mineral/salt).

Mina klarar sig inte på bara hö. Försökte på en kull men det gick inte att ha dom ute dygnet runt på vinter samtidigt som dom tränades hårt. Jag har pratat me folk som varit me o tränat dom o dom sa att det inte vara speciellt hårt.

Det beror ju på vad man har för värden på höt också..

Hm.. Har själv min privata häst i stallet bredvid och går själv på wången.. Har även pratat med huvudtränaren och andra inblandade, men fått en annan uppfattning.
Antar att man får läsa rapporten.

Det beror ju på vad man har för värden på höt också..

Vaddå "också"? Det beror väl enbart på grovfodrets värden?
Jag tycker inte studien är så himla intressant. Det finns ju redan en hel del topp-presterande travhästar som går på bara grovfoder.

Problemet är ju att det är väldigt svårt att hitta grovfoder med de värden som krävs.

Och eftersom de flesta hästar fungerar hur bra som helst på grovfoder PLUS kraftfoder så finns det väl ingen anledning att leta sig blå efter sånt grovfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama