Tanig häst som "lever" på havre, endast utfodra med grovfoder?

Carmoliana

Trådstartare
Ska ta mig ann en treåring som stått i travstall men inte mått bra av detta, vilket gör att han ser ut som ett hus med bara stolp och tak iklädd päls. Han har ju ätit en hel del hö men även en stor mängd havre. Tanken är att han ska få släppa allt vad trav heter och få tagga ner, börja om på nytt igen, så havren ska bort och grovfodergivan utökas (har inte analysen än, men kommer, tanken är även att mer tuggtid/grovfoder så lugna honom en del) men blir de tokigt för mage/tarm om man inte trappar ner havren? Eller kan man ta den på en gång?

Sv: Tanig häst som "lever" på havre, endast utfodra med grovfoder?

Du kan sluta me den på en gång. Ge hästen lite jäst för magens skull.

Man behöver inte trappa ner ett kraftfoder, bara vänja sakta vid att börja med det.
Jag instämmer med den som svarat för mig, ge lite jäst. Och tänk på att ta det försiktigt med det du introducerar.

Är han mager redan från start känns det rätt otroligt om du skulle kunna få upp vikten med bara grovfoder.

Han har stått i ett inte allt för superbra tränarstall och nog inte direkt fått det utlovade fodret som angivits som mängd, så tror att skulle han ha fri tillgång ist för små tussar samt slipper stå inne dygnet runt och ibland se en grusig fyrkant kommer nog tom lite muskler av sigsjälvt :) Självklart kommer grovfoder osv introduceras eftersom, inte fri tillgång direkt :) Dock kommer han även ev få kraftfoder, men inte ren havre, men de får tid och analys avgöra :) Tack för hjälpen!

Är han mager redan från start känns det rätt otroligt om du skulle kunna få upp vikten med bara grovfoder.

Varför antar du det??

Ett bra grovfoder med rätt innehåll MJ/smrp betyder mer än allt kraftfoder som finns.

Går det inte få fatt i ett grovfoder med rätt kvot för hästen är lucernpellets och olja ofta det som rättar till det som fattas.

Är hästen smal som ett staket så finns det få grovfoder som har tillräckligt näringinnehåll.

Och kommer hästen inte ens att få fri tillgång utan "introduceras eftersom" så behövs det nog en del kraftfoder fortfarande.

Då vi har ensilage och han är van hö kommer han få blandad giva till magen vant sig, men de rör sig ändå om runt 10-14kg/dag (får väll se hur han äter som) :) Samt att de är ju ff bete kvar omän inte världens näringsrika nu på slutet av året så de är stödutfodring det handlar om nu i början.

Har du ensilage eller hösilage? Försök att ge ett fett kraftfoder om du inte har supervärden på höt.

Jag skulle ge fri tillgång på ett grovfoder med bra värden. Som någon tidigare skrev är olja och lucern bra om det skulle fattas.
Är stor skillnad på att travtränas och hobbyridas/köras, så bara genom att ta bort den hårda träningen kommer han gå upp i vikt.

Pågår en studie på wången då 16 unga travhästar tränas och endast äter grovfoder (och mineraler+salt om jag inte minns fel). Alla är fina i hullet & alla har klarat premielopp :)

Att en häst som redan har bra hull kan gå på enbart bra grovfoder är ingen hemlis.
Men är hästen skinn o ben, som i TS fall, så ska den ju ha rätt många % mer bara för att bygga upp det den saknar.

Tyvärr kan ju hästar som varit i träning vara ganska dåliga på att äta grovfoder. Ofta är det inte så enkelt att man bara kan ta bort kraftfodret och ge fri tillgång på ett bra hö, speciellt inte nu i början om hästen är så tunn som du beskriver.
Du lär troligtvis få ösa i så mycket du kan få i hästen, protein och energi i de former hästen vill äta..

Har själv ett tunt fullblod som jag försöker få upp i vikt, han är föga intresserad av grovfodret.. Lusernen (hackad) gillar han men får inte i sig mer än ett kg. Müsli/havre/sojaprotein är det enda han inte lämnar något av.

Att dom klarade premieloppet e inget att skryta me. Men det som e dåligt e väl att ingen har startat vad jag vet.

Har ingen koll på om de startat eller inte .. får man läsa på Wångens el. SLUs hemsida.

men vad jag vet så presterar de inte nå sämre än någon annan travhäst, på träningarna.

Men det e väl inte träningarna som räknas?! Det e dåligt att ingen har startat.

En har startat o blev diskad. 1 av 16 e väldigt dåligt reultat när dom har blivit inkörda i tid!

Men det beror nog inte på utfodringen. ;) Är det nån skola som har snurr på starthästar?

Själva studien gick ju ut på att dom skulle prestera som 16st normala travhästar. Det e klart att tränas dom inte nåt hårt så behöver dom ju inte något kraftfoder.

Ja de hade fått analysen idag så vi har fixat ihop foderstat, vet inte värdena själv men de har i alla fall kommit fram till att han behöver lite tillskott så han kommer få äta grov 125 tobm så får vi se hur det artar sig :) Hästen i fråga "hårdtränas" inte ur den aspekten, ena veckan joggar han 4ggr en inte allt för lång slinga, andra veckan kör han 1-2 snabbjobb (men han har nu varit för stressad för det så de har inte gått) och en joggingdag, så i princip har han joggats 3dagar/v senaste månaderna så det som saknas mest är nog en hel del muskler, så vi får se hur de funkar :) Han äter 3-6 skopor havre per dag nu och ca 8kg torrhö (de dagar han äter upp) frågan är ju hur värdet ser ut på höet smt att stressen äter ju upp näringen :) Men tack för svaret på ursprungsfrågan! Då vet vi att havren kan tas bort direkt :)

Senast ändrad:

Själva studien gick ju ut på att dom skulle prestera som 16st normala travhästar. Det e klart att tränas dom inte nåt hårt så behöver dom ju inte något kraftfoder.

Hur vet du hur dem tränas?

bara för att de inte startat än så betyder det inte att de inte tränas för att kunna starta. Tror de hade som mål att de ska starta innan årets slut, och än så länge är det bara augusti. Har varit mycket semestrar osv nu i sommar och kan kanske vara därför ingen startat?? men vet att det är folk som jobbat i det stallet i sommar och kört hästarna.

Själva studien ska ju visa att de kan vara i träning utan kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur