Tandvård för häst

Sv: Tandvård för häst

Jag kollar mina hästars tänder ca 1 gång om året ibland oftare om jag misstänker att det är något fel. Låter hästen konstigt i munnen när den tuggar tar jag ut en tandläkare så får den kolla upp det.
Jag har en häst som är 21år och henne kollar jag tänderna på med 5 månaders mellanrum.

Jag tar alltid ut min veterinär, hon har lång erfarenhet utav häst tänder. Alla veterinärer har juh tyvärr inte det. Men min veterinär har gått utbildning hos proffs så hon är riktigt duktig på tänder.

*KL

Jag är i ärlighetens namn lite osäker på vad "min" hästtandläkare kallar sig men jag tror att tandtekniker är den termen han använder. Är osäker på vart han har utbildat sig. Nu har jag bara ägt min häst i snart ett år men han blev kollad tre veckor innan jag köpte honom och fick ganska mycket åtgärdat, återbersök efter 10-12 månader. Blev kollad förra veckan igen och det var inte alls lika mycket att fixa nu.

Vet inte hur andra gör, men han som kollar min häst lämnar alltid ut papper på hur tänderna såg ut och vad som åtgärdats m.m. Han skriver även med en rekommendation när hästen bör bli kollad nästa gång. Kostar mer än att låta DV göra det men å andra sidan är han erkänt duktig och jag har själv känt en enorm skillnad på några av de hästarna han har fixat.

Han brukar komma till klubben och kolla ett gäng hästar över en dag så att det inte blir så dyrt. Emellanåt frågar han lite vilket bett man rider på, om det är några problem med ridningen och sånt och jag har hittills inte hört honom ha fel.

Glad att jag har Euro-vets i närheten! Tandläkare och veterinär på samma ställe, med mycket modern och bra utrustning! Enda nackdelen är väl att det periodvis är rätt svårt att få tid där...
Har hört att tandläkaren därifrån kan åka ut till klubbar/gårdar om det är flera på samma ställe också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 808
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar