Red_Chili

Trådstartare
vad kan man göra för att hålla borta tandsten på hunden?
Har en tandstensskrapa, men den är rätt svår att komma åt med överallt.
Borsta tänderna? ska man isåfall ha ngn form av tandkräm?
Är olika sorters hundben olika bra och vilket fungerar isåfall bäst?
 
Sv: Tandsten?

Från agria.

Att hunden tuggar på ben är inte tillräckligt för att hålla tänderna rena, kanske tuggar hunden mer på ena sidan än på den andra, dessutom berörs inte alla tandytor när hunden tuggar på ben.

Det absolut bästa sättet att hålla tandsten borta är att borsta hundens tänder. Börja redan när hunden är valp med att vänja den vid tandborsten, dock utan tandkräm. Använd sedan när hunden vant sig vid tandborsten endast tandkräm avsedd speciellt för hund, det finns ett flertal olika tandkrämer att välja på i hund- och kattaffärerna.

Själv använder jag Oxyfresh tandvårdsserie som jag har nått väldigt fina resultat med. Borsta hundens tänder minst en gång i veckan, gärna oftare.
 
Sv: Tandsten?

Är det jättemkt tandsten tycker jag du ska kontakta din veterinär och boka tid för munsanering då man tar bort all tandsten och även ser över tandstatusen och kan ta bort ev lösa tänder.
Därefter kan du försöka hålla tänderna fria från tandsten med daglig tandborstning, tuggben, finns särskilt tandfoder från Hills t/d (säljs hos veterinären) etc. Det är inte säkert att det går att hålla undan tandstenen med detta, vissa hundar har sådan saliv att det lätt bildas tandsten och då är det bara regelbundna munsaneringar som hjälper. Det är dyrt kan man tycka, men det förlänger hundens liv. Tänderna sitter kvar utan att tandköttet inflammeras av tandstenen och all skit som fastnar i den och hunden kan äta utan att ha ont.
 
Sv: Tandsten?

Det finns ju också Plaque Off man kan ge hunden, som funkar bra. Jag var skeptiskt men det funkar finfint :) mina har ingen eller pyttelite tandsten och jag borstar aldrig tänderna på dem. Men man ska nog va försiktig med det om hunden har sköldkörtelproblem pga jodhalten.
 
Sv: Tandsten?

Det finns ju också Plaque Off man kan ge hunden, som funkar bra. Jag var skeptiskt men det funkar finfint :) mina har ingen eller pyttelite tandsten och jag borstar aldrig tänderna på dem. Men man ska nog va försiktig med det om hunden har sköldkörtelproblem pga jodhalten.

Jag använder också plaque off på mina gamlingar!
 
Sv: Tandsten?

Jag var väldigt skeptisk mot Plaque-off men då jag hörde fler och fler som lovordade det så beslöt jag mig för att prova.

Det är SANSLÖST bra! På två månader försvann nästan all tandsten på tiken som hade ganska mkt. Nu ger jag i förebyggande till unghunden och äter även en nypa själv varje kväll!

Men jag har även hört dem som inte sett något positivt resultat.

//Gawotka
 
Sv: Tandsten?

jag har kört med plack-off nu ett bra tag, och det har fungerat finfint. Efter att ha läst om hur det kan påverka sköldkörteln så har jag dock bestämt mig för att inte ge det i fortsättningen. Jag är rädd att det händer min lilla dam något...
Får väl börja borsta tänderna. Det borde inte vara så stora problem, hon verkar låta mig göra vad som helst med henne. :)
 
Sv: Tandsten?

Hur påverkar det sköldskörteln:eek:

Jag ger plaque off till min, som jag tycker funkar super.
:crazy:
 
Sv: Tandsten?

Mina hundar tuggar på tuggben ofta och så borstar jag tänderna på dem. Tanken är att de ska vara varje dag. Men de e lätt att glömma bort någon dag då å då. använder en eltandborste (slipper då gnuggandet fram å tillbaks som mina hundar inte gillar) med tandkräm för hundar och katter med leversmak från djuraffären.
 
Sv: Tandsten?

ska tydligen kunna förstöra den eller något sådant om man inte ger väldigt lite.
Visserligen borde den där doseringstabellen vara utformad så att det inte ska vara någon risk, men jag känner mig osäker ändå...
 
Sv: Tandsten?

Jag skulle inte använda tandstensskrapa. Du kommer bara åt den tandstenen som sitter på tänderna och inte den som sitter under tandköttskanten, som är den som gör skada. Du gör dessutom mikrorepor i tanden, som gör att plack och tandsten lättare fäster.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 630
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp