Jag hade ute vet för tandkontroll då min dam (25) på yttersta tänderna på båda sidorna i överkäken (I3) ser ut att ha gått av. De har inte gått av utan har... typ ruttnat bort halvvägs nedifrån (tuggytan) och upp (mot roten). Än så länge verkar hon inte ha ont av det alls. Men vad heter sjukdomen, någon som vet? Parodontit? Det var inte karies. Jag har trasigt minne och har helt lyckats glömma vad den hette och lyckas inte att googla mig fram till det. Vet kommer tillbaka om ett par veckor av andra anledningar så då kan jag fråga igen naturligtvis, men jag ville kolla upp sjukdomen lite i förväg så att jag kan ställa mer kvalificerade frågor om jag får några efter det!
Sedan, om någon vet vilken sjukdom, har jag lite frågor:
1) Går det behandla? Jag har för mig att vet sa att det inte gick utan att man lät det vara tills hästen får problem med det och sen kan man i så fall dra ut tanden.
2) Hur avancerat är det att dra ut I3-tänder? Måste hästen sövas?
Hästen har i övrigt väldigt fina tänder för sin ålder och absolut inga problem att käka, varken nu eller (förutom med de trasiga tänderna) högst sannolikt flera år framöver... Men jag tror inte jag vill låta söva henne om det är ett måste för att få bukt med de trasiga tänderna när det kommer dithän att de orsakar henne smärta...
Sedan, om någon vet vilken sjukdom, har jag lite frågor:
1) Går det behandla? Jag har för mig att vet sa att det inte gick utan att man lät det vara tills hästen får problem med det och sen kan man i så fall dra ut tanden.
2) Hur avancerat är det att dra ut I3-tänder? Måste hästen sövas?
Hästen har i övrigt väldigt fina tänder för sin ålder och absolut inga problem att käka, varken nu eller (förutom med de trasiga tänderna) högst sannolikt flera år framöver... Men jag tror inte jag vill låta söva henne om det är ett måste för att få bukt med de trasiga tänderna när det kommer dithän att de orsakar henne smärta...
Senast ändrad: