Tandlossning

Doggymum

Trådstartare
Vi har sedan några år tillbaka tagit hand om en äldre hund med grovt underhåll av tänder.
Jag började själv borsta och ta bort tandsten i den mån som gått. Men nu börjar hans tänder lossna..
Den stora grejen är att han ej kan sövas (hans hjärta stannar) och därav har veterinär tyvärr inte kunnat gjort så mycket.

Hur ska man gå tillväga?

Ärligt.
Man chansar, söver och fixar munnen ordentligt på hunden eller så avlivar man hunden om det är så illa som det låter.

Dåliga tänder är smärtsamt.

Vi har sedan några år tillbaka tagit hand om en äldre hund med grovt underhåll av tänder.
Jag började själv borsta och ta bort tandsten i den mån som gått. Men nu börjar hans tänder lossna..
Den stora grejen är att han ej kan sövas (hans hjärta stannar) och därav har veterinär tyvärr inte kunnat gjort så mycket.

Hur ska man gå tillväga?

Tyvärr. Att leva med så dålig mun är ett lidande, går det inte att söva den så finns det bara ett val. Att försöka skrapa tandsten själv gör inget för tandköttsinflammarionen och ev infektioner.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 998
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 482
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka