Tandläkare

J

jennie_havanna

Hejsan! Har liten fråga och hoppas att någon kan besvara denna. :)

Är så att min kompishäst står här hos mig, och jag har kommit fram till att
han behöver åka till en tandläkare.

så frågan är, vad kostar det att åka till en klinik och fixa det?
Vet bara vad det kostar att ta ut en.

Tack på förhand:)

Sv: Tandläkare

Det beror alldeles på vad det är som ska göras.
Vad är det hästen behöver tandläkarhjälp för?

Jag gjorde det i samband med andra grejer på kliniken och på fakturan står det 550:- + tidsarvode 15 min 400:- men jag vet inte om tidsarvodet är för munhåleundersökningen eller någt annat.

Svarar till alla.

Kan tyvärr inte ta ut någon, då vi har jätte dåligt ljus i vårt stall,
tror inte tandläkaren hade tyckt om det.

Det jag tror som behövs göras är lite raspning, men kanske
något mer, då han verkar var obekväm med bettet och det verkar
som han får anstränga sig lite när han ska tugga.

Okej, men det låter ju inte alls så farligt :)
Ägaren trodde det skulle kosta en mindre förmögenhet.:D

Var på ATG (Jägers) o fick fixat tänderna på min pålle alldeles nyligen o de gick på 2400:- så visst kostar det en del. Dock så är vet. där väldigt kunnig!

Svarar till alla.

Kan tyvärr inte ta ut någon, då vi har jätte dåligt ljus i vårt stall,
tror inte tandläkaren hade tyckt om det.

Det jag tror som behövs göras är lite raspning, men kanske
något mer, då han verkar var obekväm med bettet och det verkar
som han får anstränga sig lite när han ska tugga.

Okej, men det låter ju inte alls så farligt :)
Ägaren trodde det skulle kosta en mindre förmögenhet.:D

Att ni har dåligt ljus i stallet spelar nog ingen roll för hur bra ljus man än har så går det ändå inte in i munnen på dem utan vet använder ficklampa för att se där inne.

Okej, det var ju lite dyrare.
Är tänkt att vi åker till Bollerup med honom, då
det ligger närmast. :)

okej, jo det förstod jag också att de gör.
Men tänkte mest på hygienen också. kanske inte så renligt om
tandläkaren kanske är tvungen att dra ut en tand eller så?:)

okej, jo det förstod jag också att de gör.
Men tänkte mest på hygienen också. kanske inte så renligt om
tandläkaren kanske är tvungen att dra ut en tand eller så?:)

Det är ingen skillnad hygienmässigt handlar ju inte precis om steril miljö i en hästmun, inga som helst problem att få tex vargtänder utdragna hemma.

Tycker helt klart att det är överkurs att åka till klinik för att fixa tänderna om det inte är "allvarliga" problem som kräver röntgen/operation eller att hästen visat sig väldigt svår så att den behöver in i en undersökningspilta för att vet skall kunna arbeta säkert. Detta naturligtvis under förutsättning att man har tillgång till en lika bra vet på hemmaplan. Bara onödiga pengar att släpa iväg dem med klinikavgifter odyl

Det är ingen skillnad hygienmässigt handlar ju inte precis om steril miljö i en hästmun, inga som helst problem att få tex vargtänder utdragna hemma.

Tycker helt klart att det är överkurs att åka till klinik för att fixa tänderna om det inte är "allvarliga" problem som kräver röntgen/operation eller att hästen visat sig väldigt svår så att den behöver in i en undersökningspilta för att vet skall kunna arbeta säkert. Detta naturligtvis under förutsättning att man har tillgång till en lika bra vet på hemmaplan. Bara onödiga pengar att släpa iväg dem med klinikavgifter odyl

Okej, bra och veta :)
Trodde liksom inte att dom drog ut tänder hemma hos en.:)
Men då kan man ju ta dit en tandläkare ist :)

Tack för hjälpen!

Jag tycker å andra sidan att det är skönt att ha tillgång till tvångsspilta och sedering efter att ha sett en häst nästan förblöda vid tandraspning då personen råkade sticka genom slemhinnan vid raspning då hästen hoppade till (osederad) i vanligt stall.

Vi tog ut tandis till en av hästarna som hade en fraktur på en tand (varit på klinik och röntgat mm) Han drog ut den trasiga delen av tanden under sedering. Han gjorde även en ordentlig koll av tänderna på min häst och fixade lite mindre tandproblem på henne, tror jag betalade ca 1000 kr + 300 för sederingen av veterinär.

Jag tycker å andra sidan att det är skönt att ha tillgång till tvångsspilta och sedering efter att ha sett en häst nästan förblöda vid tandraspning då personen råkade sticka genom slemhinnan vid raspning då hästen hoppade till (osederad) i vanligt stall.

Idiotiskt att ha en häst osederad vid tandbehandling oavsett var den utförs.
Naturligtvis sederar man hästarna ordentligt även om behandlingen sker hemma i stallet (av veterinär).

Min hästtandläkare tar 1200 kr plus veterinären (lugnande) 550 kr (ev mer om hästen behöver extra mkt lugnande).

Hon brukar komma till ett stall en bit härifrån och det stallet som "klinik" de dagarna hon är här, så kommer hästarna dit.

svarar till alla.

Det blir klinik då vi tyckte det var bäst så. och lite säkrare, då vi inte vet hur
hästen kommer att reagera, men den kommer naturligtvis få lite lugnande.

Men tack för alla svar:)

Sedering eller inte beror på hästen o på hur mycket som behöver göras dock alltid sedering när jag använder elapparaten.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Mabuse
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V