Tandläkare i stallet

cello

Trådstartare
Hur gör ni när tandläkaren kommer till stallet? Har ni en särskild undersökningsplats eller står ni i gången/boxen? Jag tycker att min veterinär ger lite väl mycket lugnande, men han vill inte ge mindre, och det känns inte bra att stå i en gång, sist ramlade min häst och i framtiden kommer jag åka till klinik när hennes tänder ska kollas.

Nu har jag dock köpt en häst som är väldigt svårlastad, så henne slipper jag helst åka iväg med. Har någon tips på hur man kan göra undersökningen så säker som möjligt i stallet?

Sv: Tandläkare i stallet

Min hästtandläkare vill att hästarna ska stå i sina egna boxar, mockade med ett lager nytt underlag, just därför att de kan behöva lägga sig ner när de har fått lugnande. Har fungerat kanon för oss.

Jag åker till klinik med mina.
Om det var min svårlastade häst så skulle jag jobba med lastningen redan nu. Det går vanligen att få ordning på det ganska lätt. Eftertanke, tid och konsekvens brukar vara bra ingredienser. Min häst som var halvt hopplös att lasta kan jag idag lasta ensam och jag är ingen guru på den typen av jobb.

Hästtandläkaren vill helst ha hästen i boxen men sist fick vi faktiskt ta ut hästen på gången för det blev för dåligt utrymme i boxen och dålig arbetsställning.

Så om det går kommer jag absolut att ha hästen i stallgången i stället nästa vända. Bättre arbetsställning och skönare för hästen.

Får hästarna verkligen så mycket lugnande att de vill lägga sig ner så fort?

Står i gången, vår tandläkare har aldrig behövt ge lugnande, de står som lamm men nu har jag ju islandshästar ;)

Vi brukar stå i boxen, min veterinär har med sig som en grej som man kan spänna upp i bjälken och som hästen kan hänga med huvudet i när den blir trött om det inte funkar med boxväggen som vi har på vissa boxar.

Vi stod i gången och fick ha våra hästars huvud på axeln. Det funkade bra. Dock gav vet betydligt mer lugnande än vad som behövdes trots att vi sa till att min häst inte klarade för mycket så vi fick slå på honom under behandlingen för att han inte skulle trilla. Den vet fick inte komma fler gånger.

Senast ändrad:

Står i box dörren med hästen upphängd i special grimma :p så slipper man bära upp en 100kg häst huvud när hon blir lite pömsig.

Min ponny har varit i stallgången eller i boxen beroende på ljuset i stallet.. Sist åkte vi till klinik och kollade tänderna för det blev billigare.

Tandläkaren var ute i förra veckan och behandlade min häst och en häst till. De stod i gången med huvudet på ett särskilt stöd som tandläkaren hade med sig. Visst var de sömniga båda två, men ingen av dem fick så mycket att de ville lägga sig.

Efter behandlingen fick de vakna till i varsin box (utan mat) under uppsikt.

Hade tanten i sin box med ett tjockt täcke på boxdörren som hon vilade huvudet på under undersökningen. Sen stod hon ju redan i boxen och där fick hon vara kvar tills hon vaknat :)

Min hästtandläkare ger inte lugnande medel,går fin fint utan! Sen får inte hästtandläkare ge lugnande om dom inte är veterinärer i grunden eller ha med sig en vet.

Då är det en hästtandtekniker du går till. De har en utbildning i USA som är tre veckor lång. Ett litet råd i all välmening är att söka på hästtandtekniker här på buke och läsa själv vilken fruktansvärd skada de har gjort på många hästar. De raspar på tandytan och gör som du skriver undersökningen utan sedering vilket kan vara väldigt jobbigt för hästen och farligt för de som ska hålla och för den som ska utföra undersökningen om hästen helt plötsligt inte vill vara med längre. Jag har varit med en gång när en häst fick nog. Nu gick det bra för alla inblandade men det hade kunnat gå så fruktansvärt illa. När man kollar hästens tänder så åker man antingen till/tar hem en av de sex hästtandläkare som finns i Sverige som givetvis får sedera eller så åker man till/tar hem en veterinär som är vidareutbildad på tänder.

Vi har hästen i boxen och en person håller i hästens grimma medans veterinären undersöker och ev. korrigerar. Ingen av våra har lagt sig ner även om det har varit nära ibland under tiden de väntar. När undersökningen pågår brukar de vakna till såpass att det inte är någon fara att de lägger sig ner då.
Våran arab klarade undersökningen utan sedering. Det bekom honom inte men enligt min hästveterinär så finns det väldigt få sådana hästar. Mitt sto klarar också själva undersökningen utan sedering men det märktes att hon blev rädd och tyckte att det var obehagligt så hon sederas numera.
Det var dags för tandkoll hemma i fredags och min nya häst lade huvudet på krubban och vilade så tills det var hans tur. Skulle någon häst lägga sig ner så är det ingen fara. Vi har torvbädd som är riktigt tjock och stabil så det händer ingenting. Min veterinär berättade att hon ibland har utfört undersökningen på liggande häst och det har gått bra det med. Orsaken till att de lägger sig ner är att de somnar så fort att de glömmer att låsa benen. Det är alltså inte farligt om de skulle lägga sig ner så länge de har ordentligt med underlag i boxen.

Ja, det tänkte jag var självklart att det var veterinärer som utförde tandarbetet eftersom tråden handlade om sedering och eventuella bieffekter :)

Våra hästar raspas i boxarna, så behöver de inte gå någonstans när veterinären är färdig. :)
Måste din häst få så mycket lugnande? Tycker det låter konstigt att han ger den en så stor dos att den lägger sig ner...

Som någon ovan skrev skulle jag också börja öva lastning med den svårlastade hästen istället för att undvika det, med tanke på att om det uppstår en nödsituation en dag och hästen måste köras iväg till t.ex klinik, vad gör du då om den inte går att lasta?

Vi står i boxen med halvöppen dörr så att det går att stå bredvid hästen men hästen kan ändå hänga på boxdörren.

kl

Jag hade en jätteduktig veterinär som gjorde tandundersökning i stallet och då stod vi i en av boxarna och h*n satte dessutom knäskydd fram på hästen i fall den skulle falla ihop. Sederade givetvis hästen men gav hellre i omgångar än för mycket med en gång. Mycket noggrann med liten lampa och inspekterade verkligen hela munnen.

Men vi fick avbryta en gång då treåringens vargtänder skulle dras. Första tanden tog lite tid och sedan började sederingen släppa. När veterinären sedan gav mer så blev hästen alltför vinglig och började andas lite snabbare så då fick vi sluta för den dagen. Hästar kan reagera lite olika på sedering.

Tyvärr flyttade h*n :( så jag fick ringa en annan veterinär. Som enbart hade en munkil :crazy: ingen riktig munstege så hur kan man då verkligen se och känna i hela munnen? Och som heller inte tog vargtänder, vilket väl hade varit ok om h*n bara sagt det från början :meh:. Dessutom använde h*n bara Plegicil och det funkade ju defintivt inte speciellt bra så det blev ingen munkoll på två av hästarna :( på de andra två ja lite raspande men det kändes ju inte så noggrant utfört direkt. Så jag blir väl tvungen att åka till klinik jag med, har man flera hästar är det smidigt om man kan göra det hemma

Byt veterinär...

De skall INTE ha så mkt lugnande att de går omkull! Det är helt onödigt, inte ens stående operationer kräver så mkt lugnande att de ramlar eller är dåliga i timmar.

Har också varit med om det, vi fick stå flera personer och hålla upp hästen pga att klantarslet gett alldeles för mkt Domosedan. Hästen var iskall, det droppade svett av honom och han kunde knappt andas. Veterinären hade inte ens vett att ge honom Antisedan, det var jag tvungen att be om!! Han hade tänkt sticka och lämna oss med hästen. :banghead:

Trots att han fick Antisedan efter att jag krävt det så var han dålig i många timmar efteråt. :(

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V