Kicki_83

Trådstartare
I morgon kommer vet för tandkoll på pållen.
Första gången jag gör det så jag tänkte höra med er.

Hur går dom till väga?
Hur är det med ridning efteråt med bettet tänkte jag?
Något jag bör tänka på innan?

Sv: Tandkoll!

Ang ridning efteråt beror det väl på vad som görs i hästens mun. Blir den bara raspad är det inga problem att rida efteråt, men genomför en "operation" tex bortplockning av vargtänder bör du lugna dig lite. Du får säker instruktioner av tandiz! =) Förberedelse: En delvill skölja ur munnen men vattenslang innan för att få bort foderrester och på så vis kunna se bättre i munnen. Så ha en vattenslang nära till hands. Samt en hink med ljummet vatten med lite jod i för att rengöra verktygen i. Detta vill min tandiz ha när han kommer till min pålle iallafall ! Lycka till!

Okej tack :)

Jo antar att vet berättar i morgon hur hon vill ha det men ville vara lite förberedd lixom :)

Hos oss sederar de innan man kommer in i undersökningsrummet. Sedan in i tvångsspiltan, in med huvudet i ställning som håller huvudet i rätt position. På med munstege och sedan börjar undersökningen.

Så lär hon inte göra hos mej eftersom hon kommer till oss...men om jag får in pålle i en transport och åker till klinik så e det ju bra att veta! Tack!

Vet brukar göra tandkoll vid den årliga vaccinationen.

Ha en hink med ljummet vatten redo.

Man tar på hästen en munstege och vet spänner upp gapet på hästen, sen sköljer han hästmunnen med vatten med hjälp av en stor spruta, lyser med lampa och kollar tänderna, känner också med handen om det finns några vassa kanter. Behövs det så raspar han.
Har varit med om detta på 6 olika hästar och ingen har behövts sederas för att kollen/raspning ska kunna göras.
Tror vi betalar 100:- - 150:- per häst för detta.

Vet är också tacksam om det finns tvål, vatten och en handduk så att han kan tvätta av sig efteråt.

Okej det ska nog gå att fixa :)

Hoppas pållen sköter sej bara....när hovis kollade i munnen i måndags så gjorde han då det :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 215
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: Kilauea
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka