Tandfråga angående valptänder.

MM

Trådstartare
Min valp är 6 månader nästa vecka och har tappat alla sina valptänder utom en.

Denna tanden är en av "huggtänderna" uppe och den nya tanden har växt ut halvvägs framför valptanden.

Hur länge ska man vänta på att den ramlar ut själv eller är det läge att ringa veterinären för att dra ut den?

Jag vickar på den varje dag lite lätt men tycker inte den blir lösare. Något lös är den dock.

Sv: Tandfråga angående valptänder.

när jag var till vet för att ta ut lill-tjejens valptänder sa de att de inte drog några före 6 månaders ålder. iom att jag vill ställa ut tog jag det säkra före det osäkra och drog dem, annars hade jag väntat några veckor, kampat och vickat osv för att få loss dem. så länge "nya" tanden inte ser ut att komma fel är det ingen fara.

Nya tanden ser ut att sitta där den ska, tror den pressar valptanden bakåt.

Kände på den igen och visst är den lite lös.
Jag gör väl så att jag vickar lite hårdare och flera ggr om dagen så får jag se om det händer något. Det är ju ingen panik eftersom den andra verkar växa rätt.

Det är alltid lättare när den nya tanden kommer bakom valptanden. Då kan man ha dragkamp så att valptanden åker ut. Prova att ge valpen tuggisar och håll i dem själv så att du styr tuggningen till den sida valptanden sitter på. Man brukar normalt att rekommendera utdragning när den nya tanden har kommit halvvägs om valptanden fortfarande sitter helt fast. Oavsett valpens ålder. Detta på grund av att det kan bli bettfel som hunden sedan får lida för hela livet. Om det ser ut som om båda canintänderna sitter på samma sätt om du stänger munnen på valpen och jämför så är det ingen fara. Men om den där valptanden sitter kvar pekar mer utåt kan det vara idé att kolla med vetten.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Hej! Lillen är nu 6,5 månad och har börjat tappa tänder. Han tar tappat några stora tänder längst in men inte "huggtänderna". Dom vassa...
Svar
18
· Visningar
8 269
Senast: Singoalla
·
Hundhälsa Hoppas ni orkar läsa allt... Det var 20 år sedan jag hade hund och då hade jag schäfer och det skiljer sig lite.. Har en liten ettårig...
2
Svar
31
· Visningar
6 719
Senast: super
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?