Tandfällning...

E

Ello_knott

Hej!
Min treåring börjar tappa mjölkisarna. Vill gärna höra lite vad ni har för erfarenheter, min första unghäst så jag vet inte riktigt vad som är "normalt".
Hon har tappat en tand helt utan problem, men nu är det en som liksom lossnat från där den satt med hänger kvar i en slamsa och dinglar, inte så man kan dra bort den heller, ingen tunn bit den hänger i... och det fastnar ju mat där tanden suttit, ska man försöka spola? Hon är väldigt hängig med har tempat flera dagar och ikväll låg hon på 38,1*.
Vad har ni för erfarenheter? Problem? lösningar och tips?
Tack på förhand :bow:

Sv: Tandfällning...

men hallå? är det ingen som vill dela med sig av lite kunskap? :confused:

hej! hade oxå viljat se va dom skulle ha för ev tips... jag har en treåring jag med, men har inte sett att de lossnat nån tand än, men hon är konstig i munnen när jag rider, så jag använder hackamore om det blir ridning.

Jag kan dela med mig lite! Har en liten dam som fyller 4 år i maj. För ett tag sedan hade hon ett par dagar när hon tuggade väldigt "avigt" och det syntes att hon hade ont/var obekväm med en tand. Ringde vet, för hästen behövde ändå vaccineras också, och vi bestämde tid. Problemet hann "fixa sig själv" på ett par dagar, och vet behövde aldrig komma ut förra fredagen. Vet kom i stället nu i fredags och vaccinerade och då hängde det en framtand lös, precis som du beskriver. Vet tog tag i den och drog ut den. Det gick snabbt, men det blödde lite, för den hängde väl också i en slamsa. Jag kikade i morse, och det såg fint ut. Jag skulle hålla koll på ev. svullnad eller problem med att tugga, men det verkar ha gått bra. Vet kände också vargtänder som vi ska plocka ut om någon månad. Min häst har varit lite tjafsig med bettet, och inte varit speciellt glad för att släppa det. Antar att det hakar i vargtänderna kanske?

Det var mina erfarenheter. Det är första gången jag har en unghäst också, så jag lär mig om tandfällning efter hand...

Du kanske ska be vet att kolla om din häst har vargtänder? Min har också protesterat lite mot bettet och hon har vargtänder som ska plockas ut snart.

tack för svar :D
den hänger ju i en rätt stor slamsa så jag vågar inte dea... men vet kommer ut och vaccinerar i veckan så då ska de få titta ordentligt i munnen... tycker så synd om henne... blir så nojjig när det gäller ens bebis ju :love:
men jag är rädd för att dn inte lossnar eftersom den sitter så fast i slamsan även fast den lossnat från själva roten... hon har haft lite förhöjd temp med, men det kanske är normalt? mer erfarenheter? bra? dåliga? :bump:

har plockat ut en vargtand i sommras, den andra va så himla liten att vet inte trodde hon skulle få besvär av den. Men ska kolla upp det.

I vilken ålder tappar dom tänder? Är det alla tänder?

tack för svar :D
den hänger ju i en rätt stor slamsa så jag vågar inte dea... men vet kommer ut och vaccinerar i veckan så då ska de få titta ordentligt i munnen... tycker så synd om henne... blir så nojjig när det gäller ens bebis ju :love:
men jag är rädd för att dn inte lossnar eftersom den sitter så fast i slamsan även fast den lossnat från själva roten... hon har haft lite förhöjd temp med, men det kanske är normalt? mer erfarenheter? bra? dåliga? :bump:

Roten är resorberad, det är inget att snällt att låta hästen gå med en dinglande tand om den är så påverkad att den blivet hängig, om du är för mjäkig själv-be ngn annan!

//tandläkaren

Veterinären va ute och klippte bort tanden... Hon trodde inte att det va meningen att den skulle ut just nu utan att hon slagit i eller fastnat någonstans så den gått sönder.... för den syns ingen tand under och det va en sidotand och de börjar tappa i mitten o0ch det har hon inte gjort... så det kan vara skadat under med :confused:

Ska hålla koll på munnen extra noga, men nu har hon inga besvär och stället där tanden satt ser fint ut... så det va ingen vanlig tandfällning....
så kan det gå.....

Bra det löste sig då! min lilla tjej lyckades slå ut två tänder samtidigt, o då hängde en lite löst som du beskrev, men den drog jag ut faktiskt. Blödde lite som sagt, men vet. sade de läker fint i munnen. Han sade även att tänderna (de riktiga) kommer växa ut normalt utan problem när det är dax.. Hon är 2,5 nu.

Liknande trådar

A
Katthälsa Har en huskatt som kom hem till mig vid ca 7 månaders ålder, han är 4 nu. Enligt uppgift hade han växt upp hos en äldre dam med...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Atalantha
·
Avel Tar allt från början. Igår när jag tog in min -08 så verkade hon lite trött. Jag tempade, 38,1. Hon var inte jättetrött och var ändå...
Svar
10
· Visningar
1 577
Senast: mik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31