tänderna..

Madde_padde

Trådstartare
vet inte om detta hamnnar tärtt men min kära häst får två tänder en upp å en nera utan på de andra tänderna?! ska de vara så? Kommer han å tappa dom då eller? Ett 5 årigt halvblod att tillägga...

Framtänderna längst ut om man säger....

Sv: tänderna..

Den "yttersta" framtanden (kallad I3) byter hästen ungefär vid 4,5 års ålder. När den permanenta tanden växer fram kan det se ut som om hästen har dubbel uppsättning av tänder, men den mindre mjölktanden fälls ganska snart. Ofta är tandköttet rött och irriterat på stället för tandväxlingen.

Det händer också att mjölktanden inte vill flytta på sig och då kan den permanenta tanden växa snett. Det finns även hästar som får extra framtänder, sk övertaliga tänder. Om du är osäker tycker jag att du ska be en veterinär kolla i munnen. Det är bäst att åtgärda eventuella fel så snart som möjligt, innan något har blivit snett och vint.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024