D

diskho

Kan det vara så att vet. har raspat fel?

För nu har min ponny blivit jättehård i munnen, och han går och gapar och grejar med bettet hela tiden. Han är lite "hängig" också, liksom seg och man måste hålla upp huvudet på honom :/ Och det var efter raspningen, för någon månad sen.

Han var så när jag fick honom för tre år sen, men då tror jag det var för att föraa ägaren sågat lite och haft en hård hand, för efter att jag ridit honom med lösare tyglar och med mjuk hand (jag rider med skänklarna så att säga) så slutade han och bar upp sig själv samt slutade att vara så "seg" i munnen.

Han har visserligen haft höst/vintervila nu, kan det bero på något sånt? Fast han har ju inte blivit så förut. Eller kan det vara så att han har ont någon annanstans?
Äter gör han iaf, så det är inga problem så. Än så länge.

Och just ja; jag har inte bytt bett, rider på ett vanligt tredelat.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänder

Att raspa tänder kan skada betydligt mer än det gör nytta!!! Åk hellre till riktig hästtandläkare.

Det här är ett exempel bara, min ena häst hade detta problem, fast vi lät inte raspa utan åkte till tandläkare
Om hästen t.ex. har ett över eller underbett, så sliter den första kindtanden snett, tanden börjar då vickas vid varje tugga den tar. Låt då våldsamt dra en rasp över dessa tänder så sliter man lös den ännu mer! Det blir givetvis ömt o inflammerat o då kan jag lova att ett bett o tygelhjälper gör ONT.

Men visar hästen oberhag över bettet så som du beskriver så är det sannolikt något som inte är bra! Min andra häst hade även han ett bettproblem, visade sig att han fått så ojämna tänder och det ihop med en låg betthöjd gjorde att han bet sig själv i gommen i varje tugga, o tänk när vi då snörade ihop nosgrimman för att han gick o gapade... Aj!

Låt undersöka av tandläkare, för hästens bästa.

Jag utgår från att veterinären gjorde en ordentlig undersökning av munhålan innan han eller hon korrigerade något? En undersökning görs med munspekulum, bra fokalt ljus och palpation, inspektion och instrument som t ex sond och spegel.

Om man bara kör in en rasp i munnen på hästen utan att först ha kollat tänderna finns förstås risk för att man förvärrar en befintlig skada, t ex ruckar på en redan lös tand. Med normal raspning kan man dock inte lossa en frisk tand. Det finns också de hästtandtekniker som raspar även tuggytorna - detta kan leda till smärta pga av att pulpan med nerverna kommer för nära ytan + leda till besvär vid födointag (svårt att mala med marmorblanka tänder).

Att raspa hästens tänder kan göras både manuellt och med maskinverktyg. Inget alternativ är fel så länge man vet vad man sysslar mer. En gammal ledad rasp är mindre lämplig än de nya vinklade eftersom den inte går att "styre" på samma sätt.

Om hästen har problem med bettet efter ridning finns två alternativ; antingen har man gått in och korrigerat första kindtanden (sk performance floating) och därmed påverkat bettläget på ett sätt som hästen inte gillar eller så har hästen ont i kindtänderna och besväras av att munnen stängs mha nosremmen.

Ring veterinären och be honom eller henne att kolla igen.

En bra hästtandläkare skulle inte använda rasp, de slipar de tänder som behöver korrigeras, inte mer. Förutsatt att vi menar samma sak med att raspa tänder?

Som sagt, jag har sett, på min häst, hur s.k. hästtandläkare slipar med maskin med trissor samt avslutar arbetet med rasp.

Jaghar en vet med tandkompetens som gör ett lika bra jobb med raspen genom att behandla det som behövs och inte mer.

kl

Tack alla för svaren :)

Han kände igenom munnen och så först, och han raspade egentligen inte så mycket. Min ponny går på lösdrift nämligen och borde slita sina tänder rätt naturligt ändå. Men ändå.

Ska börja rida honom mer nu (igångsättning), och blir det inte bättre ska jag kontakta vet. En annan, eftersom den vi hade inte visade sig vara så bra ändå (vi har bara haft honom en gång, så).

Men han var ju likadan när jag fick honom (ponnyn :p). Men sen gick det ju över :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar