_moa_

Trådstartare
Idag var det avmaskning som stod på schemat. När vi skulle avmaska den smalaste av dom alla (ser ut som ett benrangel) upptäckte vi att tänderna var ruttna. Dom var helt bruna ner till och en av huggtänderna var nästan borta helt.
Vad gör man nu? Veterinären som gäller?
Antar att det blir avlivning för kissen nu:cry:
Ska ta kort och lägga in imorgon.
Detta är en "vildkatt" som stallägaren "räddade" för några år sedan. Alltså en katt som får mat och blir avmaskad, inget mer. Blir det veterinär kommer hon avlivas.

Sv: Tänder

Avlivning för lite ruttna tänder ? Knappast. Min hona såg ut som du beskriver, hade tandsten, blottade tandhalsar samt tandköttsinflammation. Hon fick dra ut 2 tänder samt tog dom tandsten och jag fick ge henne antibiotika i 10 dagar. . Min hane har tydligen något som gör att han tappar tänder (enligt vet). Jag frågade : Vad händer om han tappar ALLA tänder..Ingen fara sa hon, katter är mästare att tugga med gommen..om dom får mjukmat.

Det lät ju skönt! Inte för att jag är vidare förtjust i den katten, men hon är ändå värdig ett bra liv! Då ska vi bara se till att få katten till veterinären då. Lättare sagt än gjort gissar jag på. Tror du det kommer gå på mycket? Katten är inte försäkrad.

Min räkning gick på: 1012:- inkls moms. Det var en privatveterinär. Har lärt mig nu att: tandproblem inte ersätts av någon försäkring. Så det är bara att betala ;)

Okej, vi får se vad som händer då, det var ju inte så farligt dyrt. Ska tjata på "ägaren" så något händer!

Vill inte ägaren får ni väl göra en gemensam insamling i stallet? Min omplacering fick dra 13 tänder när jag övertog henne pga att förra ägaren inte brytt sig. Kisse har mått bra på Mjau burkmat i 7år. :idea:

Mia_R skrev:
Vill inte ägaren får ni väl göra en gemensam insamling i stallet? Min omplacering fick dra 13 tänder när jag övertog henne pga att förra ägaren inte brytt sig. Kisse har mått bra på Mjau burkmat i 7år. :idea:

Ja, det skulle man ju kunna göra, men det innebär att jag får betala då och med veterinär kostnader för min hund och min häst denna månaden känns det lite surt. Och desutom så går jag i skolan och jobbar bara så jag precis får ihop det till mina hästar.
Men hur ska man göra för att undvika att tänderna blir dåliga? Borsta dom? (ser mig själv sitta med tandborste och colgate i högsta hugg:rofl: )

Säger som Mynta2. Ta katten till veterinären så drar de tänderna och ger den antibiotika. Sedan äter katten vad den kan. Vissa tandlösa katter lär sig tom. att tugga torrfoder med gommen.

Det finns specialfoder mot tandsten, men det är rätt dyrt så vill stallägaren inte kosta på veterinär lär h*n väl inte kosta på specialfoder heller? Borsta tänderna med colgate och tandborste låter som det kan bli dyrt med alla plåster till dig... :angel: :D

Mia_R skrev:
Det finns specialfoder mot tandsten, men det är rätt dyrt så vill stallägaren inte kosta på veterinär lär h*n väl inte kosta på specialfoder heller? Borsta tänderna med colgate och tandborste låter som det kan bli dyrt med alla plåster till dig... :angel: :D

Okej, men det kan man ju kanske ge dom någon gång ibland.
Nejdå... Mamma jobbar på sjukan, hon kan säkert ta med lite hem, bara åka in och få stelkrampssprut igen så är det nog bara att sätta igång:angel:

Har hon FORL så har hon ont och då tycker inte jag att avlivning är ett felaktigt val om man inte har möjlighet att ge henne den vård hon behöver.

Mia_R skrev:

Fast vad hjälper mat mot tandsten en katt som har ruttna tänder och tandköttsinflammation? En sådan katt har betydligt värre problem än tandsten, mycket möjligt FORL.

Sedan så är dessa "tandstenstorrfoder" inte så effektiva som tillverkarna vill påskina. Bara torrfoder håller inte tandsten borta.

Jag köper inte sån mat själv, vet bara att den finns, så hur effektiv den är har jag ingen aning om. Om en katt har dåliga tänder måste man ju självklart åtgärda problemet först, trodde du att jag menade att fodret skulle "återställa" tänderna på katten? :confused:

Mia_R skrev:
Jag köper inte sån mat själv, vet bara att den finns, så hur effektiv den är har jag ingen aning om. Om en katt har dåliga tänder måste man ju självklart åtgärda problemet först, trodde du att jag menade att fodret skulle "återställa" tänderna på katten? :confused:

Det jag menar är att en katt med denna typ av problem antagligen inte kommer ha någon nytta av något speciellt "tandtorrfoder", varken före eller efter det akuta problemet har åtgärdats. Det är mycket troligt ett kroniskt tillstånd som inte kommer påverkas varken från eller till av något tandtorrfoder. Skulle det vara FORL (vilket vi kan hoppas på att det inte är) så degraderas tänderna innifrån, inte utifrån.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama