Tänder är tänder oavsett mun!

Sv: Tänder är tänder oavsett mun!

Ja min häst gillar ju inte bett så jag har det lite svårare.
Rider nu på bettlöst så hon har inte haft bett på säkert 6 månader åtminstone.

Min häst fick flourlack med banansmak förra gången hon var hos tandläkaren. Det äääälskade hon! :)
Om det kommer tandkräm med banansmak skulle hon gärna gått med på att få tänderna borstade. Annars får man inte ens titta in i hennes mun.

Svar till alla,

Tandis uppmärksammade att hon börjat få lite tandsten som lätt gick att pilla bort, men menade på att det nog blir fräschare med tandborste, men ABSOLUT INTE VARJE DAG utan nån gång då och då (utan någon slags tandkräm), om jag ser att det blir mycket helt enkelt:grin:

och vad gäller förebyggande fodring osv så vet jag inte vad som skulle vara fel eftersom hon går på fri tillgång hösilage, (från markhöjd) dricker ur både hink och vattenkopp, och det enda fodret hon får utöver det är en näve korn och de mineraler hon behöver morgon och kväll.
Hon kanske bara är den typen som lättare får tandsten:angel:

sedan är inte detta en beordring från vet, utan hon sa helt enkelt att tandsten går ju lätt att pilla bort med fingrarna, och är hon såhär snäll så skaffa en tandborste vetja, så slipper du stoppa fingrarna i hennes mun;)!
(Ni som varit och pillat i munnen på era häster har nog en aning om hur äckligt man luktar om händerna efteråt)

Alltså ingenting man ska ta på fullaste allvar, utan bara skoj att man faktiskt kan och att det inte är en heldum ide :rofl:

Anledningen till att jag inte vill använda tandborste eller något annat verktyg är att jag är orolig för att hästen ska bli skadad.
Använder man fingrarna så kan man ju använda sin känsel på ett helt annat sätt än om man stoppar in en tandborste eller liknande. Jag tänker såhär att det är lätt hänt att hästen rycker till eller att man slinter och att man då petar till hästen med tandborsten.

Använder man fingrarna så känner man ju exakt vilket tryck man lägger på (behöver man använda mycket tryck så ska man inte pilla tycker jag), dessutom är ju fingrarna mycket mjukare än ett plastskaft. Självklart kortklippta naglar och gärna en plasthandske (så slipper man lukten dessutom :idea:)

Så för hästens skull så använder jag fingraran och ingen tandborste eller andra verktyg.

Vill man lära sin häst gapa för tandborstning, så visst! :p ;)

Man kan ju fråga sig hur allvarligt det är med tandsten egentligen... Jag nöjer mig med att kontrollera tänderna en gång om året, raspa och ta bort ev. vargtänder.

Jag är skeptisk. :angel:

Ja det lär ju inte skada om du nu vill borsta :) O är det på framsidan av framtänderna så behöver den ju inte ens öppna munnen. Om det är inne i munnen den inte sliter bort tandstenen och det är mycket så tyder det ju som sagt på något problem dock

Hahah det låter lite knasigt men varför inte? Kanske skulle passa på att bleka tänderna samtidigt? :d
Tycker mig kunna ana en något gulaktig ton när hon öppnar munnen! ;):eek::D

haha, jaa, hon skulle då inte klassas som ett hollywoodsmile i dagsläget :p

Men det är alltså INGEN annan i hela buke-sverige som borstar tänderna på sin häst? :o

Då kanske man skulle ringa hästmagazinet och höra om detdär specialuppslaget jag väntat på då:angel:

:rofl::rofl::rofl:

Nu är det visserligen några år sedan, men jag känner faktiskt till en familj som fick ett liknande råd efter en koll. Hästen hade fickor som den fick inpackningar i om jag inte minns fel och för att det inte skulle bli ett problem fick de rådet att borsta tänderna emellanåt.

Hästen gillade det tom! De använde en toalettborste, ren naturligtvis, och borsta kindtänderna med den. Vet inte om den gillade att bli kliad på tungan av borsten, kände en annan häst för länge sedan som älskade att bli kliad på tungan. :idea:

Enligt TL är det inte helt ovanligt att hästar som inte får beta får problem med framtänderna när de blir äldre. Han hade flera patienter som hade bra kindtänder medn saknade framtänderna efter ett långt liv på box och grushage. :eek:

Senast ändrad:

Toalettborste:eek: det måste ha sett ut det:p

nej men som sagt, endast framtänder, och endast vid behov, hon har liksom inte problem med tänderna i övrigt, och vid tio års ålder så är hon ju inte nog gammal för det heller tycker jag:angel:

Däremot, så har hon slagit bort en liten bit av emaljen på en av "hörntänderna" fram, ingenting om stör henne och tanden är frisk, men är det någon som vet hur försiktig man bör vara i ett sånt läge, att fara och pilla i just den tanden?

Fick rådet av tandis att eftersom damen är så snäll vad gäller tandvård så finns det inget negativt med en riktig tandborstning då och då, eftersom hon löper lite risk för tandsten:idea:

har aldrig tidigare stött på någon som sagt att jaa.. detta är då min hästs tandborste..:rofl:

Hur många är ni där ute som borstar hästens tänder egentligen?

hur ofta? varför? vad använder ni er av? osv.

:rofl:
Vad är nästa steg i hästvården?
Tandblekning?
Åka till frisören med hästen?
hov(nagel)lack i olika spännande färger?
raka benen?
Ansa öronen?

Ja jisses..
Tror inte att min pålla hade uppskattat att man borstade tänderna på henne, även fast hon är världens snällaste.. :)

:idea:
Kan man använda diskborsten som tandborste?

Vad är nästa steg i hästvården?
Tandblekning?
Åka till frisören med hästen?
hov(nagel)lack i olika spännande färger?
raka benen?
Ansa öronen?

Ja jisses..
Tror inte att min pålla hade uppskattat att man borstade tänderna på henne, även fast hon är världens snällaste.. :)

:idea:
Kan man använda diskborsten som tandborste?

Haha :rofl:
Åka till frisör finns ju, folk som tar betalt för att raka din häst snyggt
Hovlack finns ju faktiskt också, många som penslar inför tävling
Raka benen gör man ju också på många dressyrhästar
Och ansar öron gör så gott som alla när lotussarna kommer ;)
Summa summarumma,

I'm not so weird after all! :banana:

Känner att detta börjar bli lite OT, så åter till seriösare inlägg:angel:

citerar
Däremot, så har hon slagit bort en liten bit av emaljen på en av "hörntänderna" fram, ingenting om stör henne och tanden är frisk, men är det någon som vet hur försiktig man bör vara i ett sånt läge, att fara och pilla i just den tanden?
någon som är kunnig och vet vad som gäller?

Hej alla, tänkte bara skicka en hälsning från pållan som idag fick sina tänder borstade för första gången någonsin, hon tyckte att matte är nog lite knäpp trots allt, men skönt att få bort all skit som fastnat mellan undertänderna ;)
Allting gick väldigt odramatiskt till, tro det eller ej :)

Det ena jag hade var en hink vatten, en lös häst, en tandborste och en fnissig publik :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 424
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 516
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka