Tandborstning!

Caoimhe

Trådstartare
Jag kan ju knappast vara den enda här i världen som har blivit tillsagd att borsta min katts tänder. Så nu vill jag gärna ha tips på vilka produkter ni använder samt hur ofta ni borstar er/a katt/ers tänder! :bump:

Jag var själv inne hos vet av andra orsaker i torsdags, men bad ändå om en liten munkoll. Det visade sig att Lunas tänder är jättefina, men hennes tandkött är väldigt rött. :( Så nu får det bli daglig tandborstning ett tag framöver (eller alltid?).

Köpte en sådan här:
13087895_1782648505300334_1456320742855866595_n.jpg

Luna sköter sig utmärkt, men jag tycker att det är svårt att komma åt där jag behöver, det vill säga tänderna som sitter längst bak. "Borsten" är liksom för stor för hennes lilla mun och ovilliga mungipor. Finns det någon bra, liten borste som gör det enklare att komma åt?

Tandkräm har jag inte vågat prova någon ännu. Ska höra med vet imorgon så att en eventuell tandkräm inte förstör för magen som i försöker få ordning på. :)

Edit: Jag undrar också om någon vet varför borsten på bilden endast rekommenderas i 1-2 veckor? På förpackningen står det att man ska byta till en annan borste efter den tiden.

För hundar iaf (fråga veterinären tänker jag, möjligt att det är samma) är det tydligen inte tandkrämen som är det viktiga utan rent mekaniskt att borsta bort. Dvs funkar lika bra med vatten.

De menar inte att man ska byta till en ny likadan då? Bakterier etc.

Typ alldeles för sällan. Nu har han en del tandsten också, så jag måste ta tag i det och boka tid innan sommaren. Sen ska jag (försöka :angel:) borsta åtminstone några gånger i veckan.

För hundar iaf (fråga veterinären tänker jag, möjligt att det är samma) är det tydligen inte tandkrämen som är det viktiga utan rent mekaniskt att borsta bort. Dvs funkar lika bra med vatten.

De menar inte att man ska byta till en ny likadan då? Bakterier etc.
Det verkar vara detsamma med katter, det vill säga att tandkräm väl egentligen inte behövs. Men det skulle glädja mitt mattehjärta så att kunna använda en bra tandkräm med någon god leversmak eller så, så att hela proceduren blev kul för Luna också. :p

Nej, inte från vad jag kan tolka av texten. De vill att man ska gå över till märkets tandborste. Jag tolkar det som att de endast ser det som en "introduktion" till tandborstning?

Förut borstade jag dagligen, när dom åt blötmat. Nu äter dom barf inkl ben då, och nu är tänderna kanonfina. Ingen tandsten, ingen son helst inflammation etc. Så nu borstar jag nån gång i veckan bara av ren vana. :)

Använder dubbelsidig tandborste som tar in o utsida samtidigt samt vanlig hund/katttanskräm. :-)

Borstar alldeles för sällan.. Varje dag vore ultimat men åtminstone några gånger per vecka. Fast i realiteten blir det i bästa fall månadsvis :o

Har både en liten fingersocka (som den på bilden), en dubbelsidig tandborste samt en barntandborste. Föredrar absolut sistnämnda för fingersockan känns klumpig, den dubbelsidiga är svår att komma åt med men den lilla barntandborsten får plats fint.

Har en tub djurtandkräm som ska smaka lever eller kyckling eller vad det är, men den använder jag inte särskilt ofta eftersom det, som redan nämnts, är den mekaniska rengöringen som är det verksamma.
Har de blivit irriterade i tandköttskanten doppar jag en tops i Paroex och stryker längs tandköttet.

Jag var själv inne hos vet av andra orsaker i torsdags, men bad ändå om en liten munkoll. Det visade sig att Lunas tänder är jättefina, men hennes tandkött är väldigt rött. :( Så nu får det bli daglig tandborstning ett tag framöver (eller alltid?).

Köpte en sådan här:
13087895_1782648505300334_1456320742855866595_n.jpg

Luna sköter sig utmärkt, men jag tycker att det är svårt att komma åt där jag behöver, det vill säga tänderna som sitter längst bak. "Borsten" är liksom för stor för hennes lilla mun och ovilliga mungipor. Finns det någon bra, liten borste som gör det enklare att komma åt?

Tandkräm har jag inte vågat prova någon ännu. Ska höra med vet imorgon så att en eventuell tandkräm inte förstör för magen som i försöker få ordning på. :)

Edit: Jag undrar också om någon vet varför borsten på bilden endast rekommenderas i 1-2 veckor? På förpackningen står det att man ska byta till en annan borste efter den tiden.
Fingertutan är bra som introduktion när man ska vänja dem vid att man är i munnen. Den rengör inte lika bra som en tandborste och du får svårt att komma åt på insidan i en liten mun.
Till en liten katt rekommenderar jag att man har en barntandborste av minsta storlek. Finns på apotek för nästan inga pengar. :) Som någon redan har sagt är det inte nödvändigt med tandkräm, men en del tycker att det är gott och då blir det lättare att borste.
/Jeps som är jobbar med djurtänder av olika storlek varje dag.

Jag köper en babytandborste hos veterinären, lagom liten och lagom mjuk. Brukar använda BucaCat för katten tycker det är väldigt gott.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
715
Senast: Görel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama