Tandborstning

Lydis

Trådstartare
Jag har problem med att borsta min hunds tänder...
Hon vänder bort huvudet och stretar emot.
Hon gillar det verkligen inte men eftersom hon har haft tandsten är det ju viktigt...
Har provat dentasticks men dom slukar hon på ett naffs så det hjälper ju inte direkt...
Någon som har något tips???

Sv: Tandborstning

Mitt bästa tips är råa ben med lite kött på. Det är naturlig tandborstning och tandtråd i ett och hundarna älskar det. Mina får råa märgben några gånger i veckan. Det är alltid lite kött och senor kvar, och tänderna får sig en ordentlig rengöring när hundarna rensar. Jag brukar pilla bort minst hälften av märgen eftersom hundarna kan bli lite risiga i magen av för mycket märg. Men lite lämnar jag åt dem att slicka bort.

Förutom att det är utmärkt för tänderna uppfylls ett för hundarna naturligt och grundläggande behov, så det är toppen för skallen också. De kan utan vidare sysselsätta sig i ett par timmar med var sitt märgben.

Fastän jag har hundar av en ras som lätt får dåliga tänder och trots att jag aldrig borstar tänderna, har de god munhälsa. Jag tog dem till vet. för en tandkontroll härom sistens. De hade friskt och fint tandkött och bara en liten smula tandsten. Hade jag inte slarvat med märgbenen på senare tid tror jag inte att de hade haft det ens.

Sv: Tandborstning

jag borstar tänderna på min hund varje kväll innan han sak sova, har gjort det sedan 12 veckors ålder cirka, och nu är han 1 ½ år!! det har aldrig varit några problem, han tyckte det var lite obehagligt i början att få en "lurvig pinne" instucken i mun med kladd på! ;)
men han blev van rätt snabbt. jag säger åt han att sitta, sen tar jag tag med min hand och drar upp han övre läppar med tummen på en sida och de andra fingrarna på andra sidan, och har alltså handflatan på han nosrygg! sen borstar jag bara. det är viktigt att inte göra tandborstning till något tvångs göra. utan börja med bara några tänder i taget, och gör det till en kul grej, låt han slicka på tandborsten, (min gör det, vi har leversmak på tandkrämen) :angel: han älskar det. sen borstar jag bara i ca 4-5 sekunder i taget, sen plockar jag ut tandborsten så han får slicka sig om munnen, sen fortsätter jag! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka