Tand som ligger..fel?

AlinaT

Trådstartare
Såg idag när jag tränsade mitt 2åriga halvblod att en av framtänderna var lös. Skulle känna på den men upptäckte då att nehej, den sitter hårt, men snett bak in i munnen? Ny tand finns under, men den som ska lossna är alltså inte lös utan sitter änna in i tandköttet och sitter rätt hårt?
Han äter bra osv, verkar inte ha ont av den eller så, men vill ju inte han ska få ont heller? Lossnar den av sig självt eller bör man tillkalla veterinär eller så som ska kolla på hur det ser ut?
Tänkte ringa veterinär å rådfråga förut men dök upp mkt annat så det glömdes helt enkelt bort. Han har ju som sagt inte ont av den.

Kan tänderna växa ut fel (tryckas ut fel..) och fastna på något vänster så man får "hjälpa till" att få ur den eller kommer den lossna på naturlig väg trots allt?

Sv: Tand som ligger..fel?

Så där brukar det kunna se ut i tandväxlingen. Inget att oroa sig för, men håll lite koll så att det inte blir inflammerat (rött, dålig lukt). Man kan dra bort tanden med tång om den besvärar, men ge det några dagar först. Den permanenta tanden skadas inte.

Sv: Tand som ligger..fel?

Så där brukar det kunna se ut i tandväxlingen. Inget att oroa sig för, men håll lite koll så att det inte blir inflammerat (rött, dålig lukt). Man kan dra bort tanden med tång om den besvärar, men ge det några dagar först. Den permanenta tanden skadas inte.

Tack:)

Kände oxå att det nog inte var sådär jättekonstigt egentligen, men vill ändå rådfråga så man inte går å tycker att äsch, det är säkert normalt. Vill ju att han ska må bra.
Har inte ens sett det förrän idag, nu rids han ju bara nån gång i veckan åxå så det klart, Men får absolut kolla det varje dag så att det inte blir äckligt och gör ont på honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Ska med min gamle trotjänare till veterinären för hältutredning till veckan och jag sitter och försöker förbereda mig. Halvblod, 20...
Svar
13
· Visningar
1 474
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka