Tälta säkert

Vill du åka till Skåne finns in trädgård också! Och ett Jojo sommarkort kan säkert ordnas så åker du ju gratis här i hela skåne. Även internet finnes som du kan låna.

Tältade i Nyköping för en månad sedan, ensam och utan hjälp och det var lättare än jag trodde. Det finns internet och eluttag på tågen och även på stationer. Nyköping station var zonen jag hade fokus på, där laddade jag telefonen och gick på toa. Jag har aldrig tältat ensam förut, men det var hur lätt som helst när jag tvingades att inse att jag också kan göra saker. Jag är HEMSKT mörkrädd, och var mörkrädd näst sista natten, men det var för att jag var så dum och använde ficklampan så när jag släckte den och det var mörkt ute så kom rädslan.

Jag tänkte som du att jag inte ville synas där jag var, samtidigt som jag inte ville vara för gömd ifall något hände- jag ville vara när hjälp vid behov. :)

Nackdelen med att tälta på sommaren är ju att alla andra också ska tälta då eller befinna sig i skogen.
 
I år tänkte jag ge mig ut själv men hur fasen ska jag slippa böket med att hitta ett ställe att tälta på, ffa. som jag kanske inte vet var jag kommer att befinna mig på kvällskvisten?
Måste du tälta då?
Vad har du för bil? Kan du inte fälla baksätet i bilen och sova där? Jag sover hellre själv i bilen där jag kan låsa om mig, än i ett tält som är lätt att skära upp ifall man vill ta sig in.

Själv har jag campat en massa nätter bak i en Volvo-kombi. Jag är 1,67 lång och har gott om plats ifall man fäller baksätet och lägger ut ett liggunderlag/madrass. Hellre sova så än i tält utanför bilen!
 
Måste du tälta då?
Vad har du för bil? Kan du inte fälla baksätet i bilen och sova där? Jag sover hellre själv i bilen där jag kan låsa om mig, än i ett tält som är lätt att skära upp ifall man vill ta sig in.
Jag håller med Ramona, sover hellre i bilen.
Fast jag, som bor i vildsvinsland, skulle vara mer orolig för grisbesök än för besök av mordlystna galningar om jag sov i tält mitt ute i skogen...

Passerar du typ Kalmar finns det tältplats här. (och ett scoutläger med sovplatser typ 200 m bort, dem kan man säkert låna utan att någon bryr sig)
 
Varför skulle det vara farligt att tälta? Jag har gått diverse vandringsleder, antingen ensam eller med barn i sällskap. Vad är det som ska hända?

I mitt fall, att man blir väldigt mörkrädd och sover jättedåligt = ingen rolig semester!

Jag hade också hellre sovit i en kombibil en i ett tält själv. Hade känts tryggare, samt varit väldigt mycket bekvämare :) !
 
Måste du tälta då?
Vad har du för bil? Kan du inte fälla baksätet i bilen och sova där?

Jag har en Toyota Corolla från 96 så det är en väldigt liten bil. Nu är ju jag också liten (154 cm lång) så jag kanske får plats. Det har jag inte testat. Jag har tidigare sovit i kombibilar men då har jag också delat utrymmet med en person till och en 30-kilos hund. Det har varit sämre komfort än i ett tält och ventilationen är usel.

Varför skulle det vara farligt att tälta? Jag har gått diverse vandringsleder, antingen ensam eller med barn i sällskap. Vad är det som ska hända?

Har du hört talas om vägpirater? Det finns faktiskt folk som fyller husvagnar med gas så att de som sover där inte ska vakna när de rånas. Det har t.o.m. hänt att de dött. Därför har man gaslarm i husvagn. I ett tält där folk passerar utanför är man väldigt utsatt. Av den anledningen vill i alla fall jag gömma mig utom synhåll för folk.
 
Det har varit sämre komfort än i ett tält och ventilationen är usel.

Ventilationen behöver inte bli usel! Man kan rulla ner alla rutorna och sedan klämma fast myggnät mellan bilen och dörren. Vi, maken och jag, sov faktiskt i bilen en natt när vi bodde i USA. Då löste vi ventilationen på detta viset.

Jag tycker också att det kan bli mycket behagligare om man lägger en bra madrass bak i bilen, än att försöka sova på liggunderlag (även om det är ett bra sådant) i tält. Hur man än ligger så blir det alltid lutning och grejor på något håll, tycker jag. Och så gör det ju heller inget om det regnar på bilen, men i tältet kan man ju bli rätt blöt... Tydligen är jag ingen tältfantast ;) !
 
Har du hört talas om vägpirater?
Jag har nog hört ordet. Men det verkar inte vara särskilt vanligt?

Nåväl, du gör så klart som du tycker, det var bara det att jag blev förvånad. Jag har inte tänkt på att det skulle vara farligt att tälta. Har iofs heller aldrig haft anledning att tälta bredvid någon väg, då jag helst undviker varje form av bilsemester om det är möjligt.

Sova i bilen känns både obekävmt och unket, tycker jag. Ser inte heller att det skulle vara säkrare, om nu säkerheten är problemet.
 
Jag har nog hört ordet. Men det verkar inte vara särskilt vanligt?
De varnar ju för vägpiraterna på radion i alla fall ett par gånger i veckan så jag hör. "Nu står de där och där, så stanna inte bilen för dem."

Det är väl med stor sannolikhet samma typ av person som stannar bilar efter vägen som rånar husvagnar ute i skog och mark.
 
Tack för alla rara erbjudanden om tältplats :) Jag får väl försöka skapa en rutt när det blir dags och växla mellan skog alternativt camping vissa nätter om det behövs.



Jag bor i en stuga. Poängen med att komma ut är att se annat, gärna olika saker från dag till dag och det vore jättekul om jag klarade av att åka till Skåne och träffa syrran. Annars vill jag ffa se trädgårdar, vacker natur och vilda djur. Det finns sådant hemma också men jag vill gärna se andra ställen. Tältningen är bara ett sätt att bo på när man ska sova för natten, inget självändamål.



Min telefon har yttepytteliten skärm och jag tror inte att den har wi-fi. Det är ingen ajfån eller smartfån. Däremot kan jag låna en laptop och det kanske funkar. Det är ju kul om man faktiskt kan se vad kartorna föreställer (vilket är en hyfsat viktig grej så man vet vart man ska).



Det får kanske bli min första övningsutflykt :) Jag är ju som sagt lite harig över att ge mig ut själv och Upplands-Bro ligger lite lagom långt bort men ändå rätt nära. Jag har ju haft panikångest i så många år men inte riktigt fattat att jag kan saker själv numera. Jag kanske kan komma över någon helg framöver?

Självklart får du det, kom och övningscampa när du vill:)
Ångest vet jag mycket om så se det inte som ett hinder. Tänk vilken seger för dig att bara SJÄLV lämna kommunen du bor i och åka och tälta någonstans en natt och märka att du kunde:)
Skicka ett PM så får du mitt nummer om du vill, jag kan vara lite dålig på att logga in här regelbundet.
 
Ett mobilt internet under en månad vore dock fint så man kan kolla kartor, google street view, surfa på buke o.s.v. Jag vet dock inte än hur jag ska göra för jag behöver inte det mobila internetet sedan när jag är hemma. Kanske får ta en provmånad hos telia och avsluta när jag är klar :angel: .

Telia har haft en kontantkortslösning med olika laddningslösningar (dygn/vecka/mån) och den var inte så dyr när man köpte ett startpaket. Kan vara en idé att kolla om den fortfarande finns :)
 
Alltså, nu har jag förvisso mest tältat och sådär med sällskap - men det är minsann inte ofta man stöter på andra, inte ens i skånska skogar.
De få jag har mött har varit andra vandrare och så, så att tälta känns tämligen riskfritt.
 
Alltså, nu har jag förvisso mest tältat och sådär med sällskap - men det är minsann inte ofta man stöter på andra, inte ens i skånska skogar.
De få jag har mött har varit andra vandrare och så, så att tälta känns tämligen riskfritt.

Jag kan inte ta med mig bilen in i skogen och vill inte kånka grejer särskilt långt från den. Alltså behöver det vara tämligen säkert i närheten av platsen där jag kan ställa bilen, typ timmerväg eller annan väg som gemene man inte har anledning att åka på.
 
En liten uppdatering av tråden :) . Jag kom iväg på inte bara en resa utan två resor. Den första blev kort men nu är jag ute på min andra och åkte så långt som till Jönköping och Göteborg. Jag har tältat alla nätter utom två då jag sovit på camping. Jag köpte faktiskt en ny mobil för att kunna hitta bra tältplatser via kartfunktionen. Dessvärre finns det inte alltid bra platser och förra natten var usel.

Nu är jag i Åmål och tänkte tälta någonstans mellan Karlstad och Örebro (är på väg mot Stockholm) och jag tar tacksamt emot tips på bra undanskymda vägar som är tillgängliga med bil längs den sträckan :)
 
Direkt när du åker ut ur Karlskoga kan du ta svänga av mot Valåsen. Där finns ett område med massor av småsjöar o grusvägar. Man passerar först lite bebodda trakter och någon golfbana men sen är det knappt ett hus.
 
Äh, det är nog betydligt större risk att något händer typ när man går genom stan eller kör bil, än att man skulle råka ut för något när man tältar. Vi tältar massor, bara man låter bli stan och håller sig "på landet" så är det nog helt lugnt.

Vi brukar sikta på naturreservat oftast, men även mindre badplatser funkar.
 
Direkt när du åker ut ur Karlskoga kan du ta svänga av mot Valåsen. Där finns ett område med massor av småsjöar o grusvägar. Man passerar först lite bebodda trakter och någon golfbana men sen är det knappt ett hus.

Åh, nu hade jag redan hittat en plats och somnat där, men det är bra att veta till nästa gång. Igår var det nämligen lite besvärligt. Tack för tipset.

Mikrocamping skulle jag absolut vara intresserad av, både att använda mig av och erbjuda den dagen jag har ett eget ställe. Tanken har slagit mig då jag själv har behovet och klarar mig bra med enkel standard. Jag var dock inte bekant med termen mikrocamping.
 
Vi har ställen i trädgården som vi aldrig använder själva, liksom grillplatsen och vedbastun. Jag tycker också att det känns otryggt att campa numera, världen har förändrats sedan jag var ung, tyvärr. Jag vill också hålla mig ren under campingen, vi hade tältbastu med oss alltid när vi campade i min ungdom. Vi sover med öppen dörr på sommaren, så att hunden kan gå fritt ut och in och "sprätta".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 581
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 377
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp