Tallrikar/IKEA-kvalitet?

Flixon

Trådstartare
Så, jag är lite sugen på nya tallrikar. Jag gillar stilrent och asymmetriskt, och snubblade över dessa på IKEA (serien heter Skyn)
skyn-tallrik-vit__0172513_PE269350_S4.JPG

skyn-djup-tallrik-vit__0172509_PE269346_S4.JPG

skyn-serveringsskal-vit__0115716_PE269353_S4.JPG

Men frågan är, hur är kvalitén på IKEAs porslin? Vi har billiga tallrikar därifrån idag som jag tror maken har haft sen han flyttade hemifrån :p De är ju inte superfina direkt, mycket bestickmärken och sånt. Men dessa är ju i en annan prisklass, vågar en lita på att kvalitén motsvarar prishöjningen?

Om inte, någon som vet var jag kan hitta liknande porslin?

Jag växlar mellan Ikea Skyn och Gustavsbergs Ostindia.

De är väl inne på fjärde året nu och har hållit sig riktigt fina, har inte märkt någon kvalitetsskillnad mellan dem och Ostindiatallrikarna. Tidigare hade jag Höganäs i stengods som fick väldigt mycket bestickmärken, men dessa har klarat sig utan en skråma. Mycket beror nog på glasyren, den känns hård och det är inte mycket som rår på den.

Om du gillar dem så skulle jag köpt dem om jag var du, jag tycker man får mycket för pengarna.
Jag har de flata, djupa och de lite större skålarna.

Jag har 4 st små skålar från Skyn, haft dem i ett par år och kört dem i diskmaskinen otaliga gånger - de ser som nya ut. Vårt andra ikea-porslin från en av de billigaste serierna ser däremot ut som skräp så jag tror absolut det är bättre kvalitet på Skyn-porslinet.

Vi köper alla våra tallrikar osv på IKEA, de håller sig fina väldigt länge faktiskt. Och vi kör allt i diskmaskinen också. Har aldrig bytt ut något pga att de såg fula ut, utan de har åkt i golvet innan dess (men då har det gått några år). ;)

Är det riktigt porslin, stengods eller flintgods? Det är nån av stengods eller flintgods som lätt flisar sig, minns inte vilken... :cautious:
Jag hade några tallrikar som gjorde så, alltså det lossnade flisor från kanten. Det var inte äkta porslin.

Är det riktigt porslin, stengods eller flintgods? Det är nån av stengods eller flintgods som lätt flisar sig, minns inte vilken... :cautious:
Jag hade några tallrikar som gjorde så, alltså det lossnade flisor från kanten. Det var inte äkta porslin.
Aha.. Detta var min tråd,,
Har precis kollat p serien Arv från Ikea..
Det är flintgods.. Och den är billig,
Gillar den mkt men kanske är värdelöst?

Aha.. Detta var min tråd,,
Har precis kollat p serien Arv från Ikea..
Det är flintgods.. Och den är billig,
Gillar den mkt men kanske är värdelöst?
Jag har också spanat in den men blev besviken när jag såg att det var flintgods...fast man vet ju inte, den kanske är av bra kvalitet ändå.
Är den billig så kan man ju alltid prova den.

Benporslin ska det vara. Det vi har nu måste vara typ stengods tror jag, det är nog inte riktigt porslin i alla fall!

Vi har välanvända skålar och pastatallrikar i serien arv. De har fått bestickmärken men det har inte gått några flisor. Vi har inte kasserat någon del. Vi har haft dem i minst tre år

Har också Arv och de ser inte roliga ut efter ett tag, är helt grårandiga :(
Har hört nån som provat att polera dem med "universalrengöringsmedel i burk med grönt lock köpt på marknad " och de blev som nya. Lät ju fantastiskt om det funkar! Nån här som har sådant medel och skulle vilja prova? Tänkte leta rätt på en marknad ifall det funkar!

Har också Arv och de ser inte roliga ut efter ett tag, är helt grårandiga :(
Har hört nån som provat att polera dem med "universalrengöringsmedel i burk med grönt lock köpt på marknad " och de blev som nya. Lät ju fantastiskt om det funkar! Nån här som har sådant medel och skulle vilja prova? Tänkte leta rätt på en marknad ifall det funkar!

Är det det här medlet du menar kanske? Universal stone. Låter som det skulle kunna passa in på beskrivningen, min mor köpte en sådan på en marknad en gång, ett rengöringsmedel för i princip alla typer av material och fläckar. Håller i evighet :p Har själv varken sten eller ikeaporslin så jag kan inte testa åt dig.
6721.jpg

Jag har gått och funderat på att köpa Arv, bra att veta att de blir repiga! De är ju dock väldigt billiga så det kan ju vara värt det iaf, även om de inte håller så länge..

Är det det här medlet du menar kanske? Universal stone. Låter som det skulle kunna passa in på beskrivningen, min mor köpte en sådan på en marknad en gång, ett rengöringsmedel för i princip alla typer av material och fläckar. Håller i evighet :p Har själv varken sten eller ikeaporslin så jag kan inte testa åt dig.
6721.jpg
Ja jag tror det är nåt sånt!
Nån som har och kan prova?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka