Tål inte att tas i

mullah

Trådstartare
Hej, någon som har något bra tips. Har ett äldre sto som är nyligen igångsatt.
Traven börjar fungera bra. Hon går att rida i låg form med fin takt. Har börjar galopparbetet nu och det kan jag säga är ett EKLUT :eek: att ta sig igenom.
Vänster galopp inget problem, fattar lätt och saktar av relativt lugnt på volten. Höger gallopp fattar hon bra men hon blir hon hyperstressad när jag ska sakta av och studsar på stället. Man får inte ta i bettet på henne så jag får försöka använda mig av väggen så gott det går.
Har börjat med att efter avsaktning skritat henen på långa tyglar så hon får coola ner innan ny galopp men har ni något bra tips/erfaranhet hur man kan göra. Hon är het, vaken och stark till sin natur så .....wish me good luck..

Sv: Tål inte att tas i

Du saktar väl inte ner din häst med tyglarna heller?:eek:

Du ska nog jobba på att rida din häst med sitsen i skritt och trav (-övergångar) innan du galopperar.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama