Takykardi som biverkning

janna

Trådstartare
Är det någon härinne som varit med om att häst/ponny fått takykardi som biverkning av ventipulmin?

Har ett föl som stått på penovet för övre luftvägshistoria, den behandlingen är avslutad och hon har fått ventipulmin som fortsattes efter penovet-behandlingen.
Nu i morse så gav jag henne som vanligt, och släppte sedan ut henne och mamman i hagen som vanligt. Gick in och åt frukost, efter ca 30-45 minuter gick jag ut och upptäckte att hon andas väldigt snabbt och har hög puls + förhöjd temp (38.4). Ringde veterinären omedelbart som sa att det nog beror på ventipulminet, och att det är en övergående biverkning. (Och att jag ska sluta ge det.)

Är det någon som varit med om det? Känns väldigt obehagligt och jag är så orolig trots att veterinären säger att det är övergående...:(

Sv: Takykardi som biverkning

Jag tycker det låter lite konstigt .
Är det den behandlande veterinären du pratade med ?
Sa vet så ? Att det "nog" berodde på ventepullminet .
Förstår faktiskt inte vad feberna kommer ifrån .
Hej från Hambo

Hej!
Tydligen (kollade på fass) så finns takyardi med under "biverkningar" på ventipulmin (stod även där att det är övergående). Den förhöjda tempen kommer nog från att hon har snabbare puls och andning.. (vi har även väldigt varmt här, vet inte om det påverkar..)

Hoppas det går över snabbt annars tror jag att jag får takykardi...:crazy:
Att man då ska behöva vara orolig jämt!:grin:

Fast 38.4 ligger inom det normala för fölisar.

Förstår att det är obehagligt! Ingen rolig biverkning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 517
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 939
Senast: Nominous
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 895
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka