Sv: Takten

Cavaletti ska verkligen testas och klättring ska jag ge som tips på vägen.

Dom små framgångarna som gör att man klättra uppåt är det som driver en varje gång :D
Förra gången var en riktigt bra gång hästen och ryttaren jobbade mycket bra tillsammans, man blir ju så motiverad :banana: :banana:

Vilket tempo arbetar du hästen i?
Min häst har alltid haft svårt för takt och balans tills den dagen jag red för en tränare som tog ner tempot ordentligt så att han skulle hinna med. Numera går det alldeles utmärkt att arbeta honom i ett högre tempo (mer arbetstempo).

Vi jobbar honom i lagom tempo, inte överdivet snabbt..tempot är nog inte riktigt problemet utan mer styrkan och stresshuvudet.

Kan varmt rekommendera Carl Hesters filmer - om du är tränare och har egen firma kan du ju t o m köpa dem utan att betala moms. Gm att låta hästen vila på steget (rida i långsamt, bärigt tempo) sätter han takt i vilken häst som helst. Så mitt lilla bidrag i debatten blir samma som ovanstående talare: tempot och bärigheten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 228
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Växthus- renovera eller köpa nytt?
  • Sötpotatis
  • Vad gör vi? Del CCVIII