Vilka krav då? Mer exakt.
För mig är kraven kvalitet på träningen.
Hur hästen använder sin kropp, att den
blir starkare,
mer gymnastiserad, får
högre ridbarhet,
bättre balans,
bättre bärighet,
mer lyhörd, osv. Utvecklingen helt enkelt. Dessa krav behöver man inte ge avkall på, men jag har kunnat släppa mitt tävlingsfokus (som begränsade mig) Det handlar inte om
hur det ser ut utan
vad som händer i hästens kropp har fokus.
Men ok, det får vi godta, men kanske kan du biggan eller Immer då ändå lägga in var det står i text att samma grunder prioriteras, att ihopkopplingen är viktig, att takten är en grund?
Jag tänker mer på tränare och teoripass än böcker nu och alla (jag träffat eller lyssnat på) börjar med grunden. Påtalar hur nödvändig den är. repeterar detta ofta. (för det finns inga genvägar) Detta diskuteras ofta på kurser. (som innehåller teoripass) Innan grunden finns går man inte vidare. Det händer att mindre erfarna ryttare sitter och jobbar med grunderna väldigt länge, men de går inte vidare förrän grunden finns helt enkelt. Andra skickligare ryttare får ju grunderna mycket fortare. Alla får ta den tid de behöver. Ingen har bråttom. Häst och ryttares förutsättningar varierar stort och det får ta den tid det tar för alla. Viktigt också att både häst och ryttare förstår vad det handlar om, är med mentalt.
Lite koll i böcker
"Hästens grundutbildning" från KWs bok: Ridkonstens byggstenar: Lösgjordhet, form, tempo, takt, schwung. (utan inbördes ordning)
Det finns ju hur mycket undertext som helst, men det skulle bli väldigt långt här. Alla tränare börjar ju med grunden också. För mig är det så självklart att grunderna måste finnas innan man kan bygga på mera. Har aldrig träffat någon som inte tycker det. (sen har jag ju träffat tränare som glatt hoppar över grunderna med sina elever också, men de har inte med AR att göra så de ska vi inte prata om här)
BBs bok akademisk ridkonst: "Arbetskoncept". Här står massor också. sju punkter finns noggrant beskrivna. De handlar om Lydnad/hörsamhet, samarbete, eftergift, lösgjordhet, tempo, takt, schwung.
Att koppla ihop hästarna bakifrån och fram är helt grundläggande. En häst som inte hänger ihop kommer man inte vidare med.