F

fimichi

Har en häst som blir spänd ganska lätt, blir hög i nacken och taktar.
När hon taktar bromsar jag, då gör hon oftast halt, trycker jag fram henne lite med sätet så börjar hon oftast takta igen...

Det sker oftast efter att jag har galopperat, för då blir hon lite upptaggad. Det är trist och frustrerande att inte kunna få henne i avslappnad skritt efteråt...

Någon som har något riktigt bra, fungerande tips?

Ger jag henne långa tyglar brukar hon oftast skritta normalt, så det brukar jag göra. Men jag vill ju kunna skritta henne på kort tygel också...:crazy: Brukar prata lugnt med henne och försöka samla henne lite men då kommer nacken upp eller så kastar hon lite med huvudet... Efter ett tag brukar hon slappna av litegrann.
Men försöker jag få henne att samla aningens, eller bara sakta ned lite i skritten så brukar hon börja takta. Ibland inte, men oftast.
Ska jag bara forsätta att lugna henne?
Kan detta bero på att hon inte riktigt orkar? Eller är det lathet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Taktar

Hade n ponny en gång som helt enkelt slutade skritta när vi va ute i naturen, bara skuttade och taktade non stop... spelade ingen roll hur man mutade honom, till och med hoppade av och gick med honom men han studsade vidare :crazy:
För att slippa bråka på min livsglada laddade grabb så blev det till att bita ihop, vänja magmusklerna och låtsas som om det regnar ;)
Det som fungerar överlägset bäst på laddade hästar för mig är att ge dem konstruktiva uppgifter i skritten. Gör några skänkelvikningar, rid öppna/sluta, rid serpentiner över grusvägarna ect ect. Att sysselsätta dem en stund på det viset kan få dem att glömma bort springet i benen och fungera lugnande på dem...
Funkar för mig. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama