Pilo

Trådstartare
Jag kan bara bli så lätt bli galen på min häst ibland!

Han är nordsvensk travare. 15 år, (men aldrig kvalat - aldrig startat - togs ur träning som 3 efter en skada. )

Han är mycket häst, men alltid snäll och go, när han blir het och snabb lyssnar han ändå och saktar ner till skritt om jag ber. Men!
För ett steg, sen tar han ett travsteg igen
Ner till skritt ett steg
Trav ett,två steg
Skritt
Trav
Sen kan han ibland bara takta... och mer eller mindre hitta på nån snabb-skritt, långsam takt variant. Typ takten "hej-tomtegubbar-slå-i-taket-och-låt-oss-lustiga-vara" sjunget snabbt efter att ha inhalerat helium?!

Jag har försökt med
* Att ta i en tygel för volt tills han går till skritt och då ge honom eftergift - funkar ibland... men han saktar ju av så fort jag tar i tygeln så det blir mest att jag höjer och sänker armen, men så fort jag sänkt den så är han ju i traven igen..
* Eller att göra halt och backa - har jag slutat med för jag tyckte inte det funkade
* Att hitta på 2000 övningar för att sysselsätta honom - han blir bara frustrerad, men han gör som jag säger.. och ibland är det svårt då man är i skogen
* Att låta honom gå i trav på lång tygel för att lugna sig - har funkat i paddock... men ute blir han bara så taggad så han går upp i "travar-trav" och sen galopp
* Att tillrättasäga och ta ner honom, för att sen göra precis samma sak igen,igen,igen,igen...

Jag vet att det bara är att vara konsekvent och ihärdig, men jag vet inte, ibland antar jag att jag bara blir så less att det är svårt att peppa sig...

Nån som känner igen sig?
Eller har bra råd?
Eller bara pepp?

Det som mest irriterar mig är väll detta "upp med huvudet och spänd som stålfjäder hästen". Sen att han lyssnar och saktar ner ibland men låter benen gå som trumpinnar

Sv: Taktande!

Frågan jag skulle ställa mig (efter att ha förutsatt att hästen är helt frisk och inte har ont någon stans och att utrustningen passar) är om hästen får möjlighet att få utlopp för all sin energi. En häst som är avlad för trav har ofta ett ganska stort behov av att aktiveras och många av dagens hästar rids och motioneras alldeles för lite. Hur blir han om du rider två pass om dagen? Hur blir han om du ex. cantrar honom en dag och låter honom jobba ordentligt, och sedan rider dagen därpå?

Jag hade en gång en liten irländsk import som bara taktade - tills jag började rida henne ordentligt, red henne trött, red 2 pass om dagen när jag hann, red långturer på flera timmar. Då förvandlades hon från en taktande gummiboll till en skrittande gummiboll:D Mycket mer harmonisk att rida, mycket mer jämn i temperamentet. Denna häst behövde tydligen få jobba ordentligt för att fungera i träningen.

Hur mycket rids och tränas han?

Sedan är ju coachning av en tränare ovärderligt:)

Hahahaha!!! Det hade kunnat va min kallblodstravare du beskrev där! :D

Jag har också försökt med alla grejerna du har testat - inget har funkat. Har också testat att rida MYCKET. Det funkar inte heller. Jag lovar, jag har ridit fyra timmar och hästjäkeln taktar, småtravar, springer på tvären fortfarande. :p

Det som har funkat bäst på min häst är, förutom massor massor massor av tid och tålamod (har haft henne 3,5 år nu och först nu senaste halvåret har jag märkt riktigt mycket förbättring!!!!), att faktiskt ignorera problemet rätt mycket. Gör andra saker och skit i att hästen taktar helt enkelt!

Anledningen till att jag gör så här är att jag har märkt att det ligger andra problem bakom taktandet. Dels är ju hästen nervös och stressad så klart, men framför allt var problemet åtminstone för min häst att hon gick i URUSEL form och hamnade på bogarna hela tiden!! Jag märkte att väldigt väldigt ofta taktade just för att hon hamnade på bogarna och för att få tillbaka balansen travade hon några steg! Med andra ord har jag jobbat SKITMYCKET med att göra henne starkare i kroppen, lära henne att bära upp sig rätt istället för att bara skyffla på med benen. Flytta bogarna, flytta bakdelen, flytta framdelen, sidepass, ställa henne inåt och utåt på volten, flytta henne åt alla möjliga håll, lära henne ge eftergift i nacken, öppna, sluta, gud vet vad. På henne funkar det så att så fort hon får upp bogarna börjar hon automatiskt ge efter i nacken, sätta bakdelen under sig, trampa på och vips! har hon inte minsta lust att takta mer. Hon är i balans!! Ju starkare hon har blivit i kroppen desto mindre taktar hon ute i skogen också. :)

Själklart händer det att hon taktar en del fortfarande, men jag gör inte så stor affär av det utan jobbar vidare med hennes form bara och numera KAN hon faktiskt SKRITTA i ren skrittakt långa sträckor!!!!! :laugh:

Jo, det ligger nog mycket i det du säger...

Han skulle behöva röra mycket mer på sig, han har stor hage att röra sig i och är ute mer än 12 h per dag, men nej, det räcker inte.
Men som westernsuzie säger så är han ändå piggare än ett skållat troll på kokain när man är ute.

Jag jobbar massor med honom för att få honom gå rätt och ja, jag har tränare. Men mycket ligger nog tyvärr i att jag läser just nu och inte har så mycket tid för honom som jag skulle önska

Men jag antar att jag ska vara glad. Min häst är frisk och pigg och alert!
All that matters right?

Hej har en kallblodstravare som hade samma tendens..jag drog ner på kraftfodret och ger honom havre fritt foder,fick foderstat uträknad på honom men jag kunde inte ge honom den mängden då han blev för pigg och bara taktade.sen måste han aktiveras dagligen.jag rider tömkör longerar och ska såsmåning om köra honom:laugh:

Det är en kallblodstravare du har, inte en nordsvensk. Det är olika raser.
:angel:

Jag tycker nog du ska prova att ignorera, som någon annan skrev. Förutsatt att hästen inte har ont osv då.
Kortar man tyglarna och håller på kanske det bara fortsätter, vissa hästar har lärt sig att korta tyglar=något på gång=anledning att spänna sig eller göra sig redo, takta osv.

Han kanske helt enkelt har väldigt mycket energi och det är hans sätt att vara? Eller så känner han sig stressad?

Min varmblodstravare for runt som en skållad råtta när man red honom.
Jag märkte att ju kortare jag tog tag i tygeln desto mer sprang han.
Så ett bra råd är att rida lägre tyglar och mjuka händer, nu vet jag inte hur du håller i dom så....

Det jag gjorde var aktivera/utmana honom på många sätt. Ett kan vara att sätta upp koner i en fyrkant ca 5x5mtr (anpassa efter hur stora /små volter din häst kan ta, han måste ju få plats att röra sig), börja rida i en stor volt utanför konerna några varv sen lägg en volt inåt runt varannan kon ytterligare några varv för att sen vid de andra konerna lägga till en volt utåt runt konen. Börja i skritt i båda varven för att sen gå över i trav. Hästen blir garanterad "lobotomerad".

När du rider ut volta runt träd, buskar mm. Gör en liten hinderbana i skogen med grind, bro tunnor och annat kul du kan hitta på. Han fick också havrefri mat, fodrade endast med hö/hösilage.

Jo, det är en bra övning som jag brukar göra med lång tyglar så han får länga,sänka halsen och det går jättebra. Han kan slappna av

Sen som ni säger, jag försöker att länga tyglarna för att se om han slappnar av för han är lite så att korta tyglar-nått händer
Men vi övar på att skritta på korta tyglar och det går ibland

Förra gången jag var ute så tänka jag just testa att ha långa tyglar så när han väl gick i skritt på långa tyglar så bad jag honom trava och han travade, sen märkte han sin frihet så han travade på i "travar-trav" (gammal järnväg så han fick springa en stund)
Till sist tog vägen slut och han gick snällt ner till skritt och vi vände och jag tänkte nu borde han ju vara mer avslappnad. Men ett,tu,tre så var det igång igen, jag tog då tyglarna för att sakta av honom och berömde och gav eftergift. Så ökade han skritten och sen klipp-klopp,klipp-klopp...

Jag har ET på honom regelbundet och han har inte ont någonstans. Han är bara MR Energiknippe

Och förlåt Lycan, jag är lite mer potato-potato, men jag vet att det är två raser som är avlade från varandra sedan länge fast det är samma i ras i botten. Min häst har bara inte längre några stora likheter med travare ;)

Låter som min Stålle-Pålle, står inte still när jag ska sitta upp, när jag väl har kommit upp så far han iväg som en raket i 100 meter ungefär, sen är det taktande, springa på sidan, kan inte gå efter nån annan häst, ska alltid ligga först!Känner ibland att jag har tur som får stopp på honom. Han kastar mycket med huvudet och håller på med bettet, vågar man testa bettlöst träns? eller drar han då? Vad tror alla? Har kollat tänder o mun o allt är bra men hittar inget bett som han gillar........:confused:

Låter precis som min.. Men vi har precis kommit igång efter att ha slöat ett tag så jag hoppas det ger med sig när hon rids oftare och bygger upp sig, jag tror på det som Westernsusie säger att bygger hästen ordentligt med muskler så behöver den inte springa ifrån det jobbiga. Jag hoppas att det ska vara så för vår del i alla fall :D

Min pålla går på lösdrift med kuperade jättehagar, ingen kraft men ett jäklarns energirikt hö som dom har fri tillgång på. Kan inte begränsa hennes giva eller ge henne eget hö då hennes hagkompisar behöver det.

Testa i ridhus först. Funkar det, så rid där några gånger och bygg upp ett förtroende och en kommunikation innan ni ger er ut i skogen/på vägarna.

Jag har varit med om flera hästar som blivit mycket lugnare med bettlöst. Dels för att de blivit av med "besvärliga bett" och fått en ryttare som ridit mjukare.

Mycket bra råd överallt,
skulle vilja tillägga att kontrollera om hästen behöver så mycket kraftfoder som den får..
Min arab var alla de fördomar folk hade om araber när hon fick havre.
men utan havre, med korn eller lucern (mycket lite betfor, det ger på henne samma effekt som havre) så är hon lugnet själv!:cool:

sen har vi jobbat mycket med att stå still, vänta, stå på läskiga platser, stå kvar när man kliver upp, av eller väntar på hunden... Tycker att det hjälpt mycket för att ge henne sinnesro... :angel:

(vi stod i höstas still -parkering- i 50 minuter och väntade på hunden, som sprungit hem....):angel:

Jag kan bara bli så lätt bli galen på min häst ibland!

Han är nordsvensk travare. 15 år, (men aldrig kvalat - aldrig startat - togs ur träning som 3 efter en skada. )

Han är mycket häst, men alltid snäll och go, när han blir het och snabb lyssnar han ändå och saktar ner till skritt om jag ber. Men!
För ett steg, sen tar han ett travsteg igen
Ner till skritt ett steg
Trav ett,två steg
Skritt
Trav
Sen kan han ibland bara takta... och mer eller mindre hitta på nån snabb-skritt, långsam takt variant. Typ takten "hej-tomtegubbar-slå-i-taket-och-låt-oss-lustiga-vara" sjunget snabbt efter att ha inhalerat helium?!

Jag har försökt med
* Att ta i en tygel för volt tills han går till skritt och då ge honom eftergift - funkar ibland... men han saktar ju av så fort jag tar i tygeln så det blir mest att jag höjer och sänker armen, men så fort jag sänkt den så är han ju i traven igen..
* Eller att göra halt och backa - har jag slutat med för jag tyckte inte det funkade
* Att hitta på 2000 övningar för att sysselsätta honom - han blir bara frustrerad, men han gör som jag säger.. och ibland är det svårt då man är i skogen
* Att låta honom gå i trav på lång tygel för att lugna sig - har funkat i paddock... men ute blir han bara så taggad så han går upp i "travar-trav" och sen galopp
* Att tillrättasäga och ta ner honom, för att sen göra precis samma sak igen,igen,igen,igen...

Jag vet att det bara är att vara konsekvent och ihärdig, men jag vet inte, ibland antar jag att jag bara blir så less att det är svårt att peppa sig...

Nån som känner igen sig?
Eller har bra råd?
Eller bara pepp?

Det som mest irriterar mig är väll detta "upp med huvudet och spänd som stålfjäder hästen". Sen att han lyssnar och saktar ner ibland men låter benen gå som trumpinnar

Det bästa sättet att få bort det tycker jag är att skritta på långa, långa tyglar. Helst bettlöst. Det brukar få hästen att slappna av. Ju mer man håller igen ju mera ångar dom på tycker jag i alla fall.

Taktande är något av det värsta jag vet, för oss brukar det bero på för lite motion, så det är bara att traska iväg till ridbanan för oss när man märker det och därefter är det inga problem.

Säger som många andra - massor med mer motion och skit i att han taktar tills vidare. Vi har energiska raser, avlade för att springa fort. Min kille kan iof gå väldigt lungt både på lång tygel och samlat, men om han är lite dåligt motionerad och jag ber honom om trav bara nån liten bit när vi är på uteritt - ja då är det färdigt. Då triggar springbehovet/lusten igång och det är bara å gilla läget. Svårt att hinna med att ge det de behöver när man pluggar/jobbar men tyvärr är det nog enda medicinen i långa loppet; att dom får arbeta - helts dagligen - och tillräckligt länge. Heja på!

*kl*

MItt gamla vbl-sto var likadan, men genom att hålla henne sysselsatt när hon började takta t ex genom sidvärtesrörelser, varvat med lugn skritt på långa tyglar, så fick hon annat att fundera över.
Så snart tendensen till taktande startade så red vid sidvärtes ett tag och sen testa lugn skritt igen, mycket beröm så snart hon lydde.....

Så småningom försvann beteendet och behöver jag säga att hon vart en stjärna på sidepass????:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka