Taktande häst ?!?

Mearas

Trådstartare
Hej vore tacksam för era funderingar...

När jag rider ut på pållen så går det lugnt och sansat till på bortvägen... men på hemvägen så blir hon som förbytt. Hon vägrar skritta och gör man halt så stannar hon i några sek helt paralyserad och ber jag henne att sätta igång sång att det skutt eller trav på stället som gäller. Och såhär är det hela tiden. :(
Gör jag halt för länge blir hon urförbannad och backar och "stegrar fram".
Jag försöker att vara konsekvent och inte tillåta taktandet. Har prövat allt känns det som. Långa tyglar, korta tyglar, kontakt ickekontakt. Att vända tillbaka (då går hon lugnt) för att sedan vända hemåt så far hon iväg. Inget funkar mer än några steg. Givetvis berömmer jag så fort hon går någorlunda bra dvs håller takten i skritt. Så det är verkligen inga höga krav jag ställer.

Till saken hör att hon verkligen tycker om att rida ut. Hon lever i sin egen värld och nåde om man stör henne. :smirk:

Egentligen kanske jag inte behöver bry mig om det men det irriterar mig att hon är så i mina ögon "falsk" (Jag vet naturligtvis att man inte kan resonera så om en häst men ändå)
Kan tillägga att de sista 200meterna när hon ser stallet så går hon jättefint...
Eftersom det aldrig är några problem på bortvägen och på ridbanan så heller så?!?

Ja ja vad ska jag göra? :confused:

3/4 av ritten tar lika lång tid som sista 1/4 av vägen för att jag blir så irriterad att på att hon vägrar skritta. Alltså vänder jag tillbaka, gör halt, blir irriterad som fan osv

Det är inte roligt att rida ut längre pga att det alltid slutar med att vi bråkar. :cry:

Alltså rider jag på ridbanan och där är hon nästan raka motsatsen, lite dåligt med energi men väldigt lyhörd och fin i kontakten.

det är så olyckligt allting eftersom jag annars uppskattar uteridningen och det gör ju hästen också. Får dåligt samvete hur jag än gör dessutom :crazy:

Sv: Taktande häst ?!?

hej.. eftersom du inte verkar få några svar så kan ja väl ta mig lite tid.:D
ja känner igen de där lite å de e ju såklart do vill komma hem. i vanliga fall om de vart fria hade de ju galopperat men man vill ju skritta av också... hur långt är det du brukar skritta för om du travar hem en liten bit i rask takt och inte håller tillbaka henne så mycket å baa gör halvhalter. Sen när du ska skritta så gör hon ju antagligen de först direkt efter du har travat? då kan du ju hoppa av innan hon börjar takta för att förekomma lite. dessutom e de bra träning för dig.
skulle hon fortsätta takta så gör lite övningar men håll inte emot hela tiden utan strunta i det och om hon börjar skritta så erömm och kanske ge långa tyglar för då brukar mina sluta takta. eller så sitter du helt enkelt av. hon kommer sluta med det där men får bara ha tålamod vilket e svårt ibland.=) förstår dig 100%
Hej då lycka till;)

Tack för tipsen... trava eller galoppera kan jag göra i flera km, det blir ändå alltid samma sak den sista 1/4 av vägen hem.
Ska testa att hoppa av, när jag får några steg, det var längesedan som jag testade det :)

Ännu mer konsekvent och ta konflikterna.

Hästen SKA väl ändå kunna stå stilla? kan den inte det, skulle jag nog försöka ta den konflikten. Sen har jag en utpräglad hjälp för skritt dvs. använder mig inte av samma signaler när jag vill att hästen ska skritta som när den travar, och om hästen då travar i stället för skrittar så är det bara att fortsätta befästa, skulle ev. halt - backa om som en rejäl tillsägelse om det blir trav vid skritt hjälp. ( vilket absolut inte betyder hårda hjälper eller hård ryttare överhuvu taget, bara att man har ett bestämt beteende mönster som man alltid följer så att hästen vet vad som väntas )

Inte ge med sig oavsett tid det tar - ta konflikterna. skulle jag nog säga.

Jag hade satt hästen i arbete genom sidvärtsrörelser och även framdels- och bakdelsvändningarna och man kan även arbeta med övergångar mellan skritt och trav.

Min häst hade någon period då jag inte alls skrittade på vägen hem utan travade istället eftersom hon då kunde koncentrera sig på arbete som hon gjorde och sedan fick hon skritta av i paddocken, efter ett tag var hon så inställd på att det var arbete på vägen hem, att jag lugnt kunde sakta av och hon skrittade och hon var fortfarande inställd på att det var arbete.

Och bli inte arg, sitt och sjung eller vissla eller någonting som håller ordning på humöret. :angel:

Mvh

Camilla

Har inga goda råd att ge dig, vill bara säga att du är inte ensam. Har haft min gammeltant i 13 år och har nog aldrig lyckats få henne att SKRITTA hem till stallet (om ens bort) har försökt med allt. Det värsta är att hon idag är 25 år och fortfarande likadan. Fast nu kan jag inte annat än skratta åt piggelinan. Hon kommer väl falla ner.... taktandes.

På min fungerar det att göra det extra jobbigt för henne att takta.
jag samlar henne så det näst intill blir piaff och när hon då börjar skritta släpper jag kravet och länger tygeln. I början fick jag göra detta fleratelt gånger ute men nu varannan gång när man rider ut.
Lycka till

Tack tac för era tips, de är värdefulla.
Att vara konsekvent är det svåraste tycker jag eftersom jag inte hinner mer än berömma så gör hon likadant, dvs jag får ett två steg som är rena. Jag har dock inte tänkt på att lära in en förtydligande skritthjälp, det ska jag börja med. om hon vill trava så är det förstås lätt att tolk alla framåthjälper som trav ;)
Att göra sidvärts och skolor tar hon mer som en trigger till att takta. Kruxet är att jag vet att hon varken har kondition eller styrka till tramp. Det resulterar i att hon får grym träningsvärk ett par dagar och går ifrån när man ska hämta henne i hagen.

Jag ska testa att trava hela vägen hem. Det får jag nog göra ändå tills hon blir någorlunda säker på skillnaden mellan skritt och travhjälp.

Får man fråga vilka hjälper du använder till skritt resp trav?

Tack tack,

Vad menar du med att berömma? Att du paousar, eller lättar, slappnar av i sätet borde vara eftergift nog och beröm nog, det är inte som att hästen behöver en stor klapp och ett BRAVO när den gör rätt, framför allt inte när det är i en situation där den redan VET hur man gör rätt, men inte lyssnar på dig och väljer att motsätta sig det du vill. Hästen KAN väl skritta? och KAN väl stå stilla? och KAN väl trava på kommando? att den inte gör detta i en specifik situation betyder ju snarast att den inte lyssnar på dig, inte respekterar det du säger och helt enkelt bara gör det den själv vill. Berömmer du överdrivet varje gång på ridbanan och bortväg när hästen skrittar? elr hur gör du då? hästen ska väl ändå inte få Mer beröm när den fjantar sig? framför allt då vi människor är GRYMT dåliga på att ge beröm i rätt tidpunkt, och det ofta blir fel, därmed berömmer vi det andra beteendet det som vi inte vill åt? bättre att ge paous genom att tryck lättare ( lägga till skänkel, hästen skritta fram, du lättar ) & dyl?

Ska man ta de hjälper som jag började använda för skritt/trav och galopp, enkelt förklarat, så började jag med en skänkel vid skritt, två vid trav och en (inner) något framåtdragen i kombination med en spcifik rörelse i munnen och öppning i höften, i galopp. Idag försöker jag allt mer föra över det till att han ska lyssna på min sits och följa den, går min sits över i trav ska han följa. stannar jag i sitsen är det halt, skrittar den så ska han skritta efter dvs. han följer rörelserna i min sits.

sen skulle jag nog se till att ha ett kommando eller en sits som hästen gör halt för, för att slippa dragandet i tyglarna.

så att du kan skritta med ett skritt kommando, och göra halt utan att det blir en drag kamp. skritt - blir det något annat än skritt halt/ev-rygga. ( rygga gör jag genom en cirkelrörelse, utökad halvhalt på tygeln - kan därmed göras även på lång tygel ) Oftast när man kortar tyglarna och hästen börjar bråka, så börjar man själv dels spänna sig och dels ge många många olika signaler till hästen som är tvetydliga och oklara.

Nja beröm har jag provat i alla varianter nu. Nu sedan en tid tillbaka använder jag mig av eftergift, upphörande av skänkel osv... Visst har du rätt hon struntar fullkomligt i vad jag säger. Som jag nämde i det första inlägget så älskar hon att rida ut, fast hon lever då i sin egen lilla glasbubbla;) Stannar gör hon numera bra på sitsen, fast knappast avslappnat med eftergift sas.
Kruxet är att allt detta funkar på ridbanan, då ändrar hon gångart efter hur jag ändrar takten i sätet.

Jag tycker ju att hon är jäkligt fånig och respektlös som beter sig på detta sättet, men samtidigt vet jag ju som du säger att hon får mer eller mindre oklara direktiv. Men jag tycker ju att det ska funka ute också när det funkar på ridbana.

Jag hade en häst tidigare som taktade precis som din (fd galoppör). Jag provade "allt", att bromsa eller försöka stå still gör saken oändligt mycket värre.

Det som funkade och dels gav resultat SNABBT, dessutom höll i sig, var detta:
När hästen börjar takta så vänder jag tvära serpentiner (så brett som en vanlig grusväg är ungefär), ganska långa tyglar så jag får göra stora tygeltag, men absolut inte korta tygeln. Vänd, vänd vänd utan att dra bakåt så hästen måste koncentrera sig på vad den gör av fötterna och börjar skritta igen. När hästen skrittar låter man den gå rakt (jag brukade göra mindre tvära serpentiner när hon nästan lugnat sig helt) och så sitter man still. Så fort hästen börjar igen så vänder man igen. ETT ridpass tog det, sen hade hon fattat. Visst kunde hon bli upphetsad efter det, men då räckte det nästan alltid att börja ställa lite så kom hon på vad det var som gällde. Nån enstaka gång fick jag vända lite mer.

De ÄR i en glasbubbla, och det är lönlöst att försöka tvinga igenom något, de måste få klura ut själva att det är jobbigare att göra som de vill än det du vill, och att de faktiskt kan styra detta själva.

Lycka till!

Magdalena- Jag ska prova detta på gamla Fanny, hon är verkligen i sin lilla "glasbubbla" ute.Jag har aldrig lyckats ordentligt med henne även om vissa dagar är bättre. Problemet är att de gånger jag har med mig femåringen ut så lär hon sig dumheterna och vill vara med och takta i denna lilla bubbla. Mvh P

Vilket bra tips, jag tycker också att man måste lura ut vad som fungerar på den egna hästen, att göra tråkiga saker tills de gör rätt brukar fungera. Att tvinga sig till lydnad med hårda tag brukar inte fungera speciellt inte på ston.

Hästar är olika så därför är det svårt att ge bra svar men här är ex från två hästar.

MIn egen:
Han taktar inte direkt, däremot så har han väldigt bråttom och varje gång han börjar trava så gör jag något så att han inte ska tjäna på det, tex backar, lägger volt mm

Det lustiga med min häst är att han älskar dressyr. Han tycker att det är jätte kul med fram- och bakdelsvändningar, skänkelvikning mm. Jag rider western så jag gjorde roll-back med honom när han blev för pigg men det var ingen bra idé eftersom han tyckte det var jätte kul. Så därför gör jag större volter och backar för det tycker han inte är lika kul.

Halt verkar inte vara någon bra idé på din häst så jag skulle nog prova att backa istället så att hon åtminstonde får röra på sig.

Min medryttar häst:
Hon kan takta lite när hon är pigg men istället för att bråka med henne så utnyttjar jag det. Skänklevikning, galoppfattning, tempoväxlingar. Framförallt skänkelvikning. Det funkar jätte bra efter ett tag så brukar hon lugna ner sig och om inte annat så blir det dressyrpass utan att hästen vet om det.

Lycka till

Rid honom ordentligt på bortvägen så att han är trött när han är på hemväg.

fejko skrev:
Rid honom ordentligt på bortvägen så att han är trött när han är på hemväg.

På taktande hästar brukar detta tyvärr förvärra saken... Alltså, ju tröttare häst destå mer taktning.

ta en period då du rider ut riktigt mycket, men inte avslutar arbetet när hon kommer till stallet utan går in på banan och rider ett litet pass. Så att det inte alltid betyder att hon får vila när hon kommer hem.

Sen så är det ju lätt att allt man gör betyder framåt när de är pigga och taktar, det finns ju dagar då en nysning betyder galopp för hästen, så för att separera skritthjälpen från travhjälpen så pröva att öppna upp benen, det är en mjukare hjälp och hästen tar antagligen inte det som lika mycket framåtdrivande som ifall du skulle lägga till skänkeln.

jag red en sån häst i somras.. gammal galoppör.
jag red ut en gång. sedan vågade jag inte göra det mer..
på hemvägen började han trixa och galoppera på stället, bocka och resa sig.
jag var redan lite skraj för hästen för att jag inte är så van vid så stora hästar. han är 175 cm i manken! det var ju lagom kul att sitta där, två meter upp i luften på en häst som stegrar och bockar..
jag hoppade av och ledde hem honom. (jag vågade bara inte sitta kvar där uppe och vänta på att bli avkastad.
nästan hela vägen hem taktade han eller galopperade bredvid mig.
jag kunde knappt få honom att skritta.
men när min egen häst börjar sådär (vilket han inte gör ofta) så tänker jag dressyr.
jag försöker jobba honom i form och jag gör skänkelvikningar och framdelsvändningar m.m. det fungerar på min häst. han får något annat att tänka på..

Idag har jag alltså ridit. och testat några av de saker ni nämnt här i tråden. Tro det eller ej det har gått mkt bättre. Faktiskt en riktigt trevlig ridtur. Bland annat gjorde jag öppnor varje gång hon började och den vinken fattade hon snabbt. Igångsättningar skedde med "öppna knän vilket hjälpte mkt. För övrigt jobbade jag jättemkt med rakrikta, hon går gärna och tittar på allt = böjning. Dvs nu fick hon en tydlig inramning med ben och säte och tyglar. Vilket faktiskt gjorde att hon började fokusera lite på vad jag ville istället för att larva runt i sin egen värld.
Ska se hur det går i morgon. Tänker som AngelaL nämnde också att rida ut riktigt mkt nu och verkligen nöta in allt. Jag tar också olika ovana vägar så att hon luras lite.
Plus att jag hoppade av när hon hade gått lugnt en bit på "problemsträckan"
En längre promenad för mig men det är det ju värt.
Tack för all hjälp!

Åh visst är det jobbigt med taktande hästar !
För mig har det faktiskt hjälpt att rida mer med sätet och höfterna, jag tar en lätt kontakt med munnen och gungar med med handen samtidigt som jag följer med med höfterna för att liksom fånga upp och hålla kvar skritt-takten. Jag har också gjort hundra halter på 200 meter (inte riktigt, men nästan :smirk: ) och använt ordet skritta när jag sätter igång ur halten. Så fort hästen börjar takta så bromsar jag upp den och säger igen skritta. Första 1000 gångerna fick jag göra halt helt, sen räckte det med att bara bromsa upp lite.
När hon skrittar fint berömmer jag henne, och stannar ibland för att ge en liten godis.

Jag har även testat att störa hästen när den taktar, genom att gunga fram och tillbaka i sadeln, flytta runt balansen så att det blir jobbigt för hästen så fort den taktar, och sen följa med i balans när den skrittar normalt. Fortfarande är min häst inte helt taktfri, och beroende på humör så taktar hon från och till. Det har blivit mycket bättre, och mitt mål är såklart att hon inte får takta alls. Jag tycker det är jättesvårt att träna bort detta, men envishet och konsekvens och tid ska nog lösa saken ! Om du blir arg, så sitt av och gå hem eller något, ilskan hjälper inte, hästen blir bara stressad och man själv gör saker man kanske inte vill pga sitt humör.

Eller så får du låta din dam göra lite som hon vill såhär på ålderns höst, bara hon inte blir för oregerlig och lägger av dig i en buske eller något på hemvägen. Hoppas det ordnar sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar