L

luxita

Är det någon som vet minimåttet på takhöjden invändigt i stallet<?? :bump:

Sv: takhöjd

Jag vet att för storhäst är det 3 m
Det finns en bok att bygga stall . Där står många bra tipps.
Men har du ett gammalt stall. Då kan det räcka med det som finna.
Grannen fick godkännt när de inspekterade. Hästen slår huvudet i takbjälkarna. Då är han 163cm manken.
Kolla den boken finna massor med tipps.

luxita skrev:
Är det någon som vet minimåttet på takhöjden invändigt i stallet<?? :bump:

Har för mig att det är 1,5 meter x hästens mankhöjd. Dock är det bra att försöka ha så högt i tak som möjligt. Blir bättre luft...

/Lizzie

... och jag VET att det är 1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2m.

Statens Jordbruksverks föreskrifter om djurhållning inom lantbruket mm SJVFS 2003:6, andra kapitlet, 6 §, bilaga 1.

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Jag vet att dom godkänner stall i gammal ladu gård med lågt till tak.Låga takstolpar och lågt till tak. Har en granne som gjorde om sitt stall.
Har kvar taket. De fick godkänt vid inspektion.
Men stor häst är 3 mnybygge.
Annars mankhöjd x 1,5

Det finns ingen regel som säger 3 meter vid nybygge utan det som gäller är 1,5 gånger mankhöjden, dock minst 2,2 meter. Kolla djurskyddsmyndighetens hemsida!

Märkligt Rotterö

att din bekant fick godkänt fastän de hade lågt i tak.
Min bekant var tvungen att bygga om stallet då det hade 2.19 i takhöjd i sitt gamla stall.

Dvs 1 cm mindre än minsta mått

Ägaren till fastigheten xxxxxxx ålägges att senast maj 2005 höja stalltaket. I annat fall stängs stallet.

Något i den stilen stod det på papperet de fick.
Så det var bara att bygga om.

kanske jag inte behöver ha sån ångest för det låga taket i mitt stall då? ingen av pållarna slår ju i huvudet, det skulle väl vara om min stora stegrade sig, men i viloläge är hon en bra bit ifrån :D

Nä precis! och hon lär sig ju, att stegrar hon, elelr slår upp med huvudet onödingt långt slår hon sig, hon är inte dum! :D

Jag frågade en av djurskyddsinspektörerna i vår stad (U-a) och han sa att det är takhöjden i boxarna som räknas. Om det går en takbjälke genom boxen räknar man från den. Om däremot bjälkarna inte går genom boxarna kan man komma undan med det. Man kan alltså klara sig genom att t ex bila ur golvet i bara boxarna istället för att behöva bygga om hela stallet.
Han sa också att man inte ska kunna komma undan med 2,19 eftersom 2,20 är ett absolut minimimått och inte ett rekommenderat mått, man bör alltså ha högre. Det är samma sak med måtten på boxarna, måtten från jordbruksverkets är inga rekommendationer utan absoluta minimimått.

Liknande trådar

Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka