videnlis

Trådstartare
snabb fråga. en häst på 170 cm skall ha minimum- hur lågt till tak i boxen??
och hur stor box behöver en sådan bjässe.
jag är van vid islänningar..;)
 
Sv: takhöjd

Tänk på att höjden inte räknas från golvet utan från bädden som hästen står på. Så om du har 20 cm bädd så ska dessa 20 cm läggas på 255 cm, blir alltså 275 cm.
 
Sv: takhöjd

tror nog att vi har samma regler, i vårt stall skall det i alla fall eu anpassas boxar, dvs ingen får vara mindre än 9 m2 till stor häst
 
Sv: takhöjd

jag trodde alla eu länder hade samma!
men bra, då vet jag att kolla upp.

nu skall jag ingen jättebjässe ha, men blev erbjuden en på foder. men jag är nog till hjärta och själ en islänningsmänniska. så jag hoppar över att bli fodervärd på slika bjässar.. (hur slipper man upp??? och om man slipper upp, hur undgår man svindel?? ;) )
 
Sv: takhöjd

tror nog att vi har samma regler, i vårt stall skall det i alla fall eu anpassas boxar, dvs ingen får vara mindre än 9 m2 till stor häst

De svenska måtten är inget framtaget av eu utan av sverige, precis som när det gäller andra djur så har efter vad jag förstått sverige de "tuffaste" utrymmeskraven oavsett djurslag så säkerligen är eu måtten inte samma som vi har här utan troligen lägre storlekskrav gissar jag.
 
Sv: takhöjd

jag trodde alla eu länder hade samma!
men bra, då vet jag att kolla upp.

nu skall jag ingen jättebjässe ha, men blev erbjuden en på foder. men jag är nog till hjärta och själ en islänningsmänniska. så jag hoppar över att bli fodervärd på slika bjässar.. (hur slipper man upp??? och om man slipper upp, hur undgår man svindel?? ;) )
Sverige har fått tillåtelse att ha hårdare regler än EU vad gäller mått och sånt. Exempelvis är höns i oinredda burar förbjudet i Sverige vilket har gjort att Den gamla burinredningen exporterades till bland annat Finland där det fortfarande var tillåtet (vet inte hur det är nu). Men du kan ju tänka så att om du går efter de svenska reglerna kommer du förmodligen inte ha några problem i Finland heller :)
 
Sv: takhöjd

det är säkert så, i finland är vi tyvärr efter i sådana här saker :(

men hönsen tror jag har fått det bättre, har för mej att burarna skall vara inredda.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 557
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 473
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att...
Svar
19
· Visningar
2 378
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 492
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp