Tagit mamman från valparna för tidigt?

Halali

Trådstartare
Var & kollade på valp hos en uppfödare i helgen.. Hon har hållit på länge och hundarna såg fina ut så det kändes ok så. Men mamman var inte där :crazy: Hon skulle kommit så jag fick se henne, hon bodde tydligen hos fodervärd och hade redan åkt tillbaka dit (valparna kvar hos uppf) och valparna är bara 6 veckor. Om jag åkt idag hade jag fått träffa mamman men kunde bara i helgen så jag sitter här & funderar.

Det är absolut inte så att jag tror att det är nån polenimport det handlar om, och jag kan åka & se mamman när jag vill hos fodervärden, men jag undrar hur ok det är för valparnas del?? Tiken hade tydligen tröttnat rejält på dem sa uppfödaren. Och att de ändå inte diade längre. Och visst, hon hade ett par andra avelstikar som bodde där och de hjälpte kanske till.. Men 6 veckor känns så lite.. Jag har hört om andra tikar som i princip tycker valparna är pest på slutet och visst då kanske det i princip är samma sak som att hon inte är där längre om hon ändå inte "mammar" dem. Jag vet inte.

Vad säger ni? Nån som har erfarenhet av sånt här? Kan valparna få problem senare? Är det normalt att göra så?

Sv: Tagit mamman från valparna för tidigt?

SMUGGELVARING!!!! köp INTE en valp där ifrån!
även om du inte tror att det är så så är det nog så ändå tyvärr. Hunden hoss fodervärden behöver ju inte vara mamman utan kan vara vilken tik som hällst när du inte får se den i hop med valparna. Smugglarna är smarta och fattar väl att folk bli misstänksamma när det inte finns nån tik hoss valparna och har då en Buckupp tik hoss en "fodervärd".

Det finns ingen anledning att ta bort tiken tidigare en 8 veckor Det är normalt att tiken blir trött på valparna, det är en del i socealicerings processen. INGEN seriös uppfödare lämnar i väg tiken till en fodervärd när valparna när 6 veckor. Skulle det vara så att en tik blev så trött på sina valpar att den vore en fara för dem och flyttades därav så är INTE det några valpar avlade efter en frisk tik och då bör du ju inte köpa en av dem heller.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tvivlar på att valparna får problem senare i livet av att tiken inte diar dem längre än till 6 veckor. Mina tikar diar valparna inte nämnvärt längre än så. Sedan är de kräkless på valparna, men de finns ju här ändå så att säga.

Det ger inte ett seriöst intryck av uppfödaren att skeppa tillbaka tiken så tidigt till fodervärden. Även om hon inte diade längre, så borde hon varit kvar tills valparna är 8 veckor.

Diar dem inte hela tiden fast mindre o mindre?

Nila tog en sista slurk precis innan vi åkte hem o sen grät mamma o sökte valparna lite till o från i några dagar. :confused:
Ändå hämtades valparna vid 8½ vecka.. eftersom det passade alla bäst att hämta på en helg.
picture.aspx

Men sker det inte en ganska viktig process mellan 6 och 8 veckor. Där tiken säger ifrån, lär valparna lite "nej" också?

Min tiks valpar diade inte längre än till 6 veckors ålder. Dock skulle jag aldrig flyttat henne från huset, även om hon började bli rejält trött på bitande och rivande valpar. Hon fick istället tillgång till egentid utan valparna efter sig.

Jag skulle heller aldrig köpa en valp, om jag inte fått träffa mamman. Jag tycker det är oerhört viktigt att valpköpare tycker om tiken, så dom har ett hum om hur valparna blir som vuxna.
Gillar man inte mamman, ja då ska man heller inte ha en valp från denne.

Senast ändrad:

Jo, och det gjorde hon. Enligt uppfödaren lämnade hon dem under sista veckorna, men hon var dit o kollade dem med jämna mellanrum. De tissade lite grand varje dag ända tills vi for, men inte mycket.

Tror att mamman var en väldigt idealiskt mamma för alla valparna har ett väldigt tydligt språk.

När vi kollade på valparna vid 4 veckors ålder vaktade hon dem noga. Vi fick ta på dem o gosa hur vi ville. Men när vi tog på jackorna o skulle åka la hon sig vid dem o markerade att de var hennes. Sen när vi hämtade Nila vid 8½ vecka brydde hon sig inte att vi tog valpen o for. Nila var sist kvar, o hon sökte efter valparna senare. Alla försvann ju samma dag.. måste ju bli en väldig omställning.

Mina är helt avvanda från ca 6½ veckas ålder, då fräser tiken bara åt dem om de försöker sig på att dia..
Men hon fyller ju fortfarande en roll i deras liv den sista 1½ veckan innan flytt.

Det står dock i skk's regelverk att valparna ska ha möjlighet att vara med tiken i 8 veckor. Om sedan tiken vägrar vara med valparna, så går det ju inte att tvinga henne till det precis.

Om då denna fodertik var döless på valparna och kanske fräste ifrån hårt, så var det kankske lika bra för båden tik och valpar att hon for till fodervärden igen. Vi vet ju heller inte om uppfödaren i fråga har pratat med skk angående detta..

Min personliga åsikt i fråga är dock att tiken ska finnas under samma tak som valparna tills de fyllt 8 veckor.

Jag håller med Gnist, valparna tar ingen skada av att vara från mamman från 6 veckors ålder om det finns andra vuxna hundar där som uppfostrar. Dock anser jag inte att det är rätt att ta mamman från valparna så tidigt, men som sagt var förmodligen inget som påverkar vare sig valpar eller tik negativt.

Bara jag: De är nog väldigt ovanligt att en tik är ledsen och sörjer sina valpar när man levererar de vid 8 veckor då hon mest brukar tycka att de är pest och pina då och vara hos dem så lite som möjligt. Var nog en väldigt speciell mamma till din hund.

Jag hade en fodertik för många år sedan där jag fick hem tiken när valparna var 6 veckor för tiken var riktigt otäckt le och elak mot dom.Dock hade uppfödaren annan tik som tog den sociala biten.

Så det behöver inte betyda smuggel eller annat falsktspel.

Var & kollade på valp hos en uppfödare i helgen.. Hon har hållit på länge och hundarna såg fina ut så det kändes ok så. Men mamman var inte där :crazy: Hon skulle kommit så jag fick se henne, hon bodde tydligen hos fodervärd och hade redan åkt tillbaka dit (valparna kvar hos uppf) och valparna är bara 6 veckor. Om jag åkt idag hade jag fått träffa mamman men kunde bara i helgen så jag sitter här & funderar.
Alltså, jag fattar inte!! Du var där i helgen men då fanns inte tiken hos valparna för att hon hade flyttat tillbaka till fodervärden. Men om du kommit dit idag, alltså 2 dagar efter helgen så finns tiken där igen??

Kan det vara så att fodervärden bor nära och att tiken är hos valparna på dagarna, men hemma hos fodervärden på nätterna? Och den dagen du var där hade hon redan hunnit åka till fodervärden för natten?

Alltså, jag fattar inte!! Du var där i helgen men då fanns inte tiken hos valparna för att hon hade flyttat tillbaka till fodervärden. Men om du kommit dit idag, alltså 2 dagar efter helgen så finns tiken där igen??

Kan det vara så att fodervärden bor nära och att tiken är hos valparna på dagarna, men hemma hos fodervärden på nätterna? Och den dagen du var där hade hon redan hunnit åka till fodervärden för natten?

De bor nära och ses mkt. Som jag förstått det är tiken mest hemma hos sig nu men just för att det ser så illa ut att se valpar men ingen tik & för att man vill träffa mamman så skulle hon dit. Jag fick träffa pappa & mormor dock. Kan säga såhär, valparna var kopior av sin far så det var galet, om de importerat fick de honom på köpet :D

Pappan var för övrigt bland det trevligaste jag träffat i hundväg. Ska såklart träffa mamman också innan det blir köp.. funderade bara på om det var dags att backa ur redan, om valparna kan ta skada. Det känns ju som sagt inte helt hundra.. Men ska prata med uppf mer om varför hon flyttat tiken, blev bara så paff att jag inte kom mig för att fråga mer *dum*. Tack för alla svar hörni, jättesnällt!!

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 448
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka