Tagit bort skorna bak....ev misstag snälla svara

Empalie

Trådstartare
Jag har nog gjort ett misstag med min lille älskling, för tre veckor sedan skulle jag sko honom hos min duktiga hovslagare på kliniken. Det är han bland annat som fått min häst så bra som han kan bli (hästen har efter många behandlingar för hovledsinflammtion äntligen fått diagnosen strålbenshälta + att han har pålagringar på höger strålben fram) då plockade vi iaf av skorna bak för jag har haft det innan och är rädd för halkan med skor på. (fast snön har ju inte kommit här) Fram har han strålsula + skor naturligtvis.
Eftersom jag rider honom vad som passar han nivå så har jag väll ridit ca 6 pass efter att han skoddes sist. Jag har hela tiden märkt en försämring. Han har inte samma framåtbjudning, han vill hela tiden gå in till sidan av grusvägen där det är mjukt. Han blir inte helt bra men bättre på skogsvägen där det är mjukare. Han vill inte gå i nedförsbackarna och ibland i nedförsbackarna (iblnad annars också) tappar han sina bakben lite.

Idag gick han inte alls bra på grusvägen, han är inte halt men lite stapplig och ojämn, jag satt av gíck hem och lngerade i paddocken. Han får ju inte longeras egentligen men jag gjorde det en så kort stund för jag var ju tvungen att kontrollera hans rörelser, jag var rädd att strålbenet var igång. Men han rörde sig kanonbra i båda varven, bättre än jag sett han på länge. Så jag utesluter faktiskt strålbenet i detta fall för då hade han varit halt på böjt spår.
Nu vill jag ha råd. Hur reagerar era hästar när ni märkt att de varit ömma om bakfossingarna. Vad tycker ni jag ska göra, naturligtvis ska jag ringa min hovslagare o be om råd.
Jag ser ju absolut att jag behöver på med bakskor men fasar då för vintern som säkert kommer komma ngn gång.
Om inte bakskorna åker på förrens nästa vecka vad hade ni gjort med hästen då sålänge han behöver ju röra på sig!

HJÄLP TACK!!!!

Sv: Tagit bort skorna bak....ev misstag snälla svara

Jag hade skott hästen igen.
Kan du inte motionera honom litegrann i paddocken om han är såpass öm på vägen?
Får han ridas på böjt spår?
Blir han sämre av att få vila i en vecka?

Han blir nog inte sämre av att vila en vecka, jag känner bara att det är tre veckor sedan ha skoddes och jag åker en bra bit för att få det gjort just av denna hovslagare. Han är en pålle som behöver röa på sig både för kropp o själ.. Det hade varit så skönt om han klarat ngn eller två veckor till för då kan han lika gärna skos om runtom men jag vet inte om ja vågar vänta. Jag rider inte honom på böjt spår jag vågar helt enkelt inte det än. I hagen däremot ser jag inte en tendens till dessa problem men där är det också mjukt.
Kan ju rida honom på en äng upp o ner så länge kanske.

Går det att få hästen friskförklarad från strålbenshälta, eller är det "kört"? (om jag nu får säga så) Jag har hört nämligen att det inte går att göra så mycket, och skulle gärna veta hur det verkligen ligger till.

Vi trodde det var kört men jag gav mig inte utan testade en medecin som heter tildren. På min häst kom pålagringarna väldigt fort, friröntgades bara några månader innan fyndet gjordes. Nogranna veterinärer dock. Tldren används ibalnd vid spatt. Min häst hade en tagg som pålagring som kunde skada djupa böjsenan, främst vid böjt spår. Men med tildrenet så utvecklades denna tagg till en klump...tor det eller ej hästen är i princip haltfri från att ha varit ganska halt. Dock inte lika halt som strålbenshästar brukar bli sa vet.
Jag har dock under hela tiden varit kanonnoga med honom och framförallt hur han skos. Han var snedverkad på höger fram innan.
Nu lägger jag hans träning på hans nivå, inga böjda spår kanske blir i framtiden. Rakt fram i skogen i alla gångarter och jag lyssnar på vad han tycker och tänker. Valacken det gäller är 11 år och har förhoppningsvis många år kvar i livet. Jag vet att många ger upp på vägen för de tror det är kört, för vissa kanske det är det och man har inte tid eller ekonomi att vänta på hästen. Men jag har gjort allt för honom och tildren var sista utvägen.
Du kan ju läsa mina trådar om hur vi har klarat av helvetesresan om man säger så.
Har du hört att det är totalkört eller?
Min vet sa en klok sak vid ett besök. Man kan inte stirra sig blind på röntgenplåtar man måste kolla på hästen, hur mår hästen, vad visar den, hur rör den sig etc

Okej, vad kul för er! Hoppas att han, precis som du sa, får leva länge till och att ni hinner göra mycket tillsammans.

Nja, han sa "typ kört", vet inte riktigt hur jag ska tolka det.. Men han menade nog att det oftast blir så.

Men om du har skor bak med snösulor och broddar så ska väl inte vintern och halkan vara något problem? Det låter ju som att hästen behöver skor bak. Motionera honom under tiden på mjukt underlag.

Hur beter era hästar utan skor, behöver få mer hjälp och kommentarer på det jag skrivit!

Det är så olika! En jag hade på lån kunde knappt gå, ens i hagen (hon var rysligt öm stackarn, ägaren vägrade sko, hästen har jag ej kvar dock inte pga det).
Medan den andra jag lånade gick barfota bak utan några som helst problem. Han hade/har också STENhårda hovar, hovis var rädd att hans nya rasp skulle bli utsliten ;)

Nordisen går barfota nu för tillfället för att hovarna ska få vila, hon går bra i hagen och ömmar inte alls när hon går över gården utan har jättefin svikt i steget, men vågar ej ta ut henne på grusvägarna eftersom hennes fötter är som papper (hon ska skos igen när hovarna har bättrat sig lite). Hon får alltså vila nu tills vidare.

Varför broddar du inte bak då som någon fråfgade men du inte svarade på ? Att dra av skor vid denna årstid anser jag vara idiotiskt. Först och främst bör man göra övergången mjuk och smidig. Det kan man knappast få med hårdfrusen backe.

Du det är inte ens fruset här nere, så kom inte och säg ngt annat. Först idag är det några minus. Hur skall jag göra en mer jämn övergång menar du, halvksor eller?:rofl:
Men jag inser mitt misstag får ta det lugnt med ridningen nu i väntan på nya skor......
Hästen har kanonkvalite på hans hovar och har gått utan bak innan just för att förhindra halka. Jag tycker inte det känns bar att ha broddar på i hagen faktiskt om det blir spark.....

Ge honom broddade boots bak när du rider, om det bara är vid ridning det är ett problem?

Jag hade skott dock, men INTE om du ska ha obroddat bak i hagen.

Kul för övrigt att ni är på G :bump:

Håller med Alex här.
Sen behöver du inte ha 4 brodd i hagen, utan en eller två kan räcka. o inga alls om det inte är snorhalt.

Ja visst är det kul, han tirivs verkligen nu, den gamla Prisse är tillbaka. Vad skall jag köpa för broddade boots? I hagen ser jag inga problem alls utan det är bara vid ridningen, främst på de packade grusvägarna.
Eftersom jag åker så långt till hovis kanske det vore ide att köpa boots och ha dem fram till nästa skoning, skall fundera lite.
Hur som helst tills det ordnar sig rider jag bara på ängen där det är mjukt och jämnt......
Hur går det för dig har du ny pålle?

Vad för boots som är bäst beror u dels på tycke och smak, samt vad hästen har för hovform, vilka som passar bäst.

De flesta märken nu går att brodda tror jag, EasyBoots och Boa går iaf def att brodda. Men kika om EasyBoots kan passa, de brukar vara lättast att få tag i? (Jag köpte mina på Granngården, hojta förresten om du vill ha EB när du kikat storlek, mina passar inte nye herrn)

Har ni hästar i hagen som brukar sparkas? Ifall ni har det går det inte att ordna en hage för hästar som inte sparkas, så att han kan ha broddar i hagen? Alla mina hästar har broddar i hagen och det har aldrig varit nåt problem, skulle inte släppa ut hästarna i hagen då det är snorhalt och en fläkskada oftast kan bli allvarligare än en sparkskada.

Ok hur är det nu jag mäter storleken, är det diagonalt över hoven eller? från ballarna och ner så att säga men diagonalt!

När du ändå mäter, ställ fossingen på ett papper och rita av runt den, nära. Och så måster du från bakkant till tån också.

Alla hovformer passar som sagt inte alla boots, och även om bredden stämmer kan t ex hästen ha för avlång eller för rund hovform för vissa boots =)

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar sliter sina bakskor på insidan, och rätt rejält också. Jag har ganska nyligen köpt den här hästen och det är första...
Svar
8
· Visningar
2 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka