bettysmatte

Trådstartare
Visst har taggtråd till hästar varit olagligt en längre tid? Blir man inte ålagd att åtgärda vid en inspektion?
 
Jo det är olagligt till häst och ska åtgärdas vid inspektion.
Tydligen räknas det inte som en brist. De informerar om att man inte får ha taggtråd till hästar men "gör inget åt det". Konstigt, tycker jag... :confused: Speciellt som det väl är förbjudet. Skulle inte det vara lika illa som att man har för låg takhöjd, eller?
 
En nyfiken fråga. Har det varit inspektion och om det har det vet inspektörerna om att det går hästar där?
 
Jag undrade bara för jag vet att det har funnits folk här trakten som "lurat" djurskyddet och ljugit. Typ då att det aldrig går hästar utan bara kor i hagarna med taggtråd.
Nej, det har varit inspektörer ute. Och hästarna går ju alltid i någon av de där hagarna, för det finns bara hagar med taggtråd. Eller fanns, för de har faktiskt bytt till annan typ av stängel under de senaste veckorna. Så det måste ju ha påtalats för dem. Jag är bara förvånad över länsstyrelsens svar att man inte blir tvingad att åtgärda något som enligt lag är förbjudet.... :confused:
 
Nej, det har varit inspektörer ute. Och hästarna går ju alltid i någon av de där hagarna, för det finns bara hagar med taggtråd. Eller fanns, för de har faktiskt bytt till annan typ av stängel under de senaste veckorna. Så det måste ju ha påtalats för dem. Jag är bara förvånad över länsstyrelsens svar att man inte blir tvingad att åtgärda något som enligt lag är förbjudet.... :confused:
Det håller jag med om. Jag har till ock med något svag minne av att någon som inte ville byta ut taggtråden när förbudet kom fick sanktioner ev även djurförbud.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: iliedtoday
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Laholms ryttarförening och Göteborgs fältrittklubb meddelade tidigare i veckan att de stängde sina anläggningar på grund av...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett kvarkafall är konstaterat i kommunen. Nu stänger Nordhallands Ridklubb sin anläggning. Orsaken är att en häst där drabbats av feber...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp