F

Fjunet

Vid spattröntgen visade det sig att min ponny även hade "taggar" vid kotleden på vänster fram. Var dock för chockad för att tänka på vad det var för något, så jag tänkte höra här om någon annan tidigare har varit med om dessa taggar och vad de egentligen är?

Sv: Taggar

Taggar.Kanske betyder förslitningar i ledkanten?
Om en häst har slitit snett på något länge så tillverkar den ett eget spår bredvid den tänkta ledytan (svårt att beskriva) och då blir det till slut omöjligt för den att gå tillbaka till att gå normalt eftersom det är en förbening där som inet ska vara där.Det blri ofta inflammation där.

Eftersom dessa taggar sitter i vänster fram så gissar jag att spatten sitter i höger bak? Det brukar bli så för att hästen avlastar ett bakben och skjuter fram mer vikt på motsatta frambenet som då blir slitet.

Sa dom taggar?
Dom sa möjligtvis inte nabbar?
Osteofyter/benpålagringar kallas ofta för bennabbar.

Ja, så kan det säkert vara! Det enda som märks på honom är att han ibland "knycker till" med vänster framben. Det är ingen hälta (har kollats) utan det är bara ett litet knyck. Och det är inte alltid det knycker. Och det skulle inte vara några problem att fortsätta motionera honom.
Spatten sitter på båda bakben, varför det blivit så på just det frambenet vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
686
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 084
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
426
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II