Tagen bakdel, öppna och sluta

MissFideli

Trådstartare
Jag red mycket på Salaortens RF (SoRF) i gymnasiet och lärde mig det mesta där. Red för Göran och nått vi använde ofta var att rida med "tagen bakdel" dvs, böja hästen i sidan genom att skjuta in bakdelen. Nån som gör det eller hört det förut? Finns det något annat namn som används?

Och så får ni nog beskriva hur man gör öppna och sluta, har totalt glömt bort. Och hur man känner att hästen verkligen går rätt i öppnan/slutan.

Vi brukar ibland rida liten volt tillbaka med tagen bakdel "istället för" bakdelsvändning för att få bättre koordination på hjälperna tex. så det används! :)

Ah, precis !! Tycker det är en outstanding lösgörande rörelse, men jag är lite sned i min sits och därför slutar det på vissa hästar med att dom går på 2 spår. Dumt av mig :mad: :angel:

Rider också en hel del med tagen bakdel för att lösgöra honom.
PS Hur går det rider du det där stoet igen? DS

Vad är eg skillnaden på tagen bakdel och sluta? När jag red på ridskola fick vi rida en del tb, men jag tycker inte att det skiljer sig nämnvärt från sluta :confused:. Help please!

Hehe jaa, men den är jättebra!

Alltså, när man rider med tagen bakdel på böjt spår, så är det ju inte som sluta eftersom hästen måste korsa bakbenen, annars kommer den ju inte runt.

Jag har funderat på skillnaden, men eftersom jag inte kommer ihåg sluta och öppna så tänkte jag att jag frågar istället :)

Ja, jag rider Gina igen. Eller ja, rider, hon är ju behandlad för fång och ordinerad stillastående iaf 5 veckor till. Sen ska hon sättas igång sakta men säkert, men ska kunna bli 100% bra från rotationerna.

Själv ser jag nog tagen bakdel på volten som en förberedelse för sluta. Hästen är redan böjd på voltspåret och ryttaren sitter förhopningsvis korrekt och behöver "bara" föra in bakdelen. Ryttaren tränar upp känslan för när hästen spårar och när den går innanför och hästen aktiverar yttre bak. Jag tror inte om det finns någon exakt definition på vad som är "korrekt" tagen bakdel, medan "korrekt" öppna och sluta är definierade.

Sv: Tagen bakdel, öppna och sluta

Fick rida mycket med tagen bakdel förut, på volten.. Det har funkat bra för mig iaf.. :)

Rider också en del med tagen bakdel på volten (i trav och galopp). Det är ju dels lösgörande och sen lite förberedande inför piruettarbete.

Haha, ja jag tror jag satt å sov när jag svarade för det är först nu jag inser att den är rätt gammal ;)

tagen bakdel är lösgörande medan en korrekt utförd sluta är en samlande rörelse

Ja, nått år gammal sådär. Kul att man lyckats ta upp ett ämne som berör ett år efter :)

Hej!
Helt off topic.. "förlåt"

Men SORF.. kanske minns du min gamla ponny.. Vallrum Santiago aka Sante eller Svante som jag kallade honom..? En skimmel C-ponny f.1974

Att rida med tagen bakdel är en förstadium till skolan Sluta. Samma sak med bogen innanför som är förstadium till Öppna.

Hm, på engelska heter sluta "shoulder in", dvs bogen innanför... Vad heter sluta på engelska?

/Camilla

Jag red också för Göran på gymnasiet! Det som sitter bäst i ridningen sedan dess är tagen bakdel och att göra flerkantiga volter då man vänder några steg på bakdelen i varje "hörn" (vet du vad jag menar?). Tagen bakdel är för mig att checka av att hjälpen sitter utan att behöva kräva exakthet. Red för en western-instruktör i höstas, och då jobbade vi också med tagen bakdel på volten. Fast hon kallade det inte för det, hon sa "flytta in bakdelen utanför voltspåret", men jag uppfattade det som samma sak.

Och undrar om det fanns en brist i hans utlärningsmetoder, för jag blandar alltid ihop öppna och sluta nu för tiden även om jag tidigare hade ett supersystem för att veta vilket som var vilket... ;)

Grängesberg - Sante var en gammal trotjänare! Han var alltid jättensäll oavsett om det var en nybörjare eller en mer avancerad ponnyryttare som red! :love:

Skoj att träffa på "bekantas bekanta" så här på internet... :bump:

Men, ett bra ja iaf för mig "tanke" är att tänka så här..
Öppna= du öppnar en volt,dvs början på en volt.
Sluta= du sluter en volt, dvs slutet på volten..

Vet inte om det funkar för alla, men jag hade jätteproblem med det där.. Men efter den förklaringen funkar allt bättre! :D

Vet inte, men i öppna är det ju framdelen som går innanför och i sluta går bakdelen innanför så det var lite förvirrande. Men jag håller mig till svenskan så är det lättare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Träning Jo just det som rubriken lyder...Kan ngn vänlig själ förklara dessa samt deras hjälper o skillnaderna mellan dem!Alltså bogen in, tagen...
Svar
9
· Visningar
7 563
Senast: finapina
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022