Tagen bakdel, öppna och sluta

Sv: Tagen bakdel, öppna och sluta

Blev nyfiken och måste fråga, vad heter då Öppna? Shoulder out eller? Men ganska förvirrande iaf..

Angående sluta som rids på långsidan.
Ska hästen vara ställd i rörelseriktningen, alltså mot spåret rakt fram, eller ska den vara ställd i börjningens riktning. Hästens hals ska väl inte vara ställd och börjd, utan börjningen är väl i bogen och övriga kroppen?
;)

Nejnejnej. Öppna heter shuolder in (bogen in) och sluta typ legyeld eller något sånt...

Hästens ka vara böjd och ställd mot rörelseriktiningen. Alltså rider du en vänstersluta (vänster varv, höger benpar mot staketet) så är hästen böjd kring vänster skänkel. Hästen är både böjd och ställd. Hästen ska vara jämt formad genom hela kroppen.

I en sluta längs långsidan skall hästen vara ställd och böjd i rörelseriktningen. Alltså ställd i nacken och böjd i bålen. Hästens framdel går kvar på spåret och hästens bakdel går innanför spåret. Hästen inre bak träder in under tyngdpunkten.

Whirlie skrev:
Grängesberg - Sante var en gammal trotjänare! Han var alltid jättensäll oavsett om det var en nybörjare eller en mer avancerad ponnyryttare som red! :love:

Han var verkligen helt underbar!! Vilken pärla, alltid snäll oavsett vad som hände. Saknar honom så mycket. :cry:

Var och hälsade på honom många gånger på SORF, han kom alltid när jag visslade vår signal, trots att det var många år sedan han flyttade ifrån mig.. Han passade verkligen som ridskoleponny. En ängel som älskade allt och alla. :love:

För att förstå det hela skulle jag beskriva det så här:
I en sluta på långsidan ska hästen vara böjd i i kroppen, framdelen går på spåret medan bakdelen går innanför spåret, och hästens hals ska vara ställd mot spåret, rörelseriktningen, rakt fram.

;)

Vid sluta, ryttarens hjälper är:

Innerskänkeln: Är Framåtdrivande och mothållande, vid behov understödd av tygeln som bibehåller ställningen och leder hästen i rörelse-riktningen.
Ytterskänkeln: Får hästen att gå år sidan.
Yttertygeln: Understödjer ytter skänkel, hindrar hästen att förböja sig.
Vikten: Rakt över hästen men en aning inåt.

obs. Man kan säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, men jag kan tycka att man kan missförstå detta, då jag uppfattar det som att hästen då blir förböjd i halsen.
Jag skulle hellre tänka böjd i kroppen och ställd i halsen i rörelseriktningen.

Grace* skrev:
obs. Man kan säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen, men jag kan tycka att man kan missförstå detta, då jag uppfattar det som att hästen då blir förböjd i halsen.
Jag skulle hellre tänka böjd i kroppen och ställd i halsen i rörelseriktningen.

Ställd i halsen? Ställer gör man väl i nacken och ingen annanstans?

Böjd i kroppen men inte i halsen? Nej, vi har inte samma "ordbok"!

Om jag ska omformulera mig.
Jo visst ska hästen vara böjd i halsen, men det jag menar är att hästen tittar, har huvudet rakt fram i rörelseriktningen, istället för att titta innåt mot spåret och ha huvudet innanför spåret. Det var detta som jag menar att det är bra att vara tydligt med, som man kan lägga till. För övrigt är kan man säga att hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Träning Jo just det som rubriken lyder...Kan ngn vänlig själ förklara dessa samt deras hjälper o skillnaderna mellan dem!Alltså bogen in, tagen...
Svar
9
· Visningar
7 563
Senast: finapina
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022