Sv: Tågarp

Var också i Tågarp och passade på att debutera den ena 5-åringen i lätt. Trodde vi visste hur banan skulle se ut, men den var ju helt ombyggd (till det bättre!!) och att den skulle vara lämplig för detta.
Nu visade sig banan kräva betydligt mer än sina förträdare, men den var fair och några problem med tiden var det inte heller med en storgalloperad unghäst, trots att den fick gå på halvfart på den stenhårda sträckan i skogen.
Han var faktiskt den enda som klarade tiden.
Hans halvbror var en av två, som klarade tiden i debutant.
Bägge prickades in på sekunden rätt i Skurup också, trots att de är helt olika i rörelseschemat.
I Styringe hade vi också den enda hästen som klarade tiden (fast det var ingen av ovanstående).Vill påpeka att alla hästarna har varit helt fräscha i mål. Kan det bero på ryttaren? Träningen? Känsla? Eller bara tur.................

Att enstaka klarar tiden. Just det är måttstocken. :idea:
Att bara en klarar tiden visar ännu mer på det. Där var trots allt ganska många ekipage att ha som måttstock.. (som man kan jmfr med och som har känsla/rutin etc och i flera fall då en medhjälpare som tog tiden)

Banan var mkt bättre denan gång. Möjligen på gränsen till för enkel i 90. Bansträckningens början var tillbaka till "gamla sträckan" medan man nu hade ett nytt slut. :D

Nackdelen som jag anser när det blir så mkt tidsfel är att nästa tävling så gasas det så in i h-vete av vissa... :mad:

Var också i Tågarp och passade på att debutera den ena 5-åringen i lätt. Trodde vi visste hur banan skulle se ut, men den var ju helt ombyggd (till det bättre!!) och att den skulle vara lämplig för detta.
Nu visade sig banan kräva betydligt mer än sina förträdare, men den var fair och några problem med tiden var det inte heller med en storgalloperad unghäst, trots att den fick gå på halvfart på den stenhårda sträckan i skogen.
Han var faktiskt den enda som klarade tiden.
Hans halvbror var en av två, som klarade tiden i debutant.
Bägge prickades in på sekunden rätt i Skurup också, trots att de är helt olika i rörelseschemat.
I Styringe hade vi också den enda hästen som klarade tiden (fast det var ingen av ovanstående).Vill påpeka att alla hästarna har varit helt fräscha i mål. Kan det bero på ryttaren? Träningen? Känsla? Eller bara tur.................

Vad synd att ni inte är klara för dressyren i 100-klass än då....

Som mammaBerg påpekade så är det snarare åt fel håll när hela klassen utom 1 st inte klarar tiden. Det finns inte en chans i Norden att din häst gått på "halvfart" någon sträcka.

Det som är ännu sorgligare är ju faktiskt att din unga debuterande häst redan går i så hög fart. För att få en FT-häst att hålla lite längre än till 8 års ålder så bör man nog ta det lite lugnt i terrängen när de är 4-5 år.

ja det är så sant som det är sagt :bow:

Hur man dessutom kan tycka att man sen gjort någon sorts bedrift att rida 0 på tiden i Styringe verkar i mina ögon bara omdömeslöst.:eek:
Med tanke på hur banan såg ut och många strök sig pga detta eller valde att jogga runt sina debutanthästar. Vi valde att stryka våran!

Det där med att ni var dom enda som klarade tiden, är väl också lite tur med i spelet när man inte får rida med klocka... Det var väl några som hade två sekunder över o vi var väl fyra sekunder över tiden. Enda stället på banan där det kostade lite tid, var väl vid spetsen. Annars var det bara att stå på. Jag tror inte att banan var rätt mätt, då den banan är lättgalopperad och plan.

Det har alltid varit så i Tågarp så länge jag kan minnas

Det är lika illa då det är hoppning som arras. Vi har varit på en halvkass och en riktigt skandaltävling där och vi kommer aldrig att tävla i Tågarp mer. Den riktiga skandaltävlingen skrev jag ett långt brev till förbundet om.

Kul med lite reaktioner!

Ryttaren gjorde sitt bästa för att bromsa och lyckades bra för det mesta.Tassade snyggt över alternativvägen vid spetsen utan att behöva lägga volt, som en del andra. Synd att spetsen stod så osjysst innan smalhindret efteråt, för en spets vore ju bra för unghästen att prova på.Nu fick det bli alternativet, för det var mindre dåligt.Han gick även att bromsa inför banken och fick ta det mycket lugnt på den hårda vägen i skogen.

Vi är mycket rädda om våra unghästar och valde att inte ens vara med på championatet i år.Enda avsikten med tävlingar i år, är att servera dem fina terrängrundor som stärker deras självförtroende och det verkar ju ha lyckats!

Dressyren får komma i andra hand. Det finns ingen anledning att sitta ner och nöta på unghästar. Deras ryggar bör få vara ifred så länge som möjligt. Det får bli vårens projekt, efter välförtjänt vila.Slutmålet är inte en placering i lätt klass.Det är mycket högre satt.

Hästen i Styringe, är en ren dressyrhäst som älskar att få "spänna loss" på en debutantbana två gånger om året, vår och höst.Hon skulle aldrig missa chansen att få springa och hoppa så fort hon vill, vid de tillfällena.Lite klafsigt underlag är inget skäl för henne att "jogga".Hon mår utomordentligt bra och går bättre än någonsin i dressyrträning efter sina urladdningar på en debutantbana.Avsikten är aldrig att hon ska vinna eller placera sig, fast hon gjort bägge delarna, utan bara få lattja runt.Det borde man unna fler dressyrhästar!Om det är omdömeslöst eller ej kan man väl diskutera.

Ryttaren hade en dressyrhäst till med på samma tävling, av samma skäl. Den var i topp efter dressyr och hoppning, men valde att ta det lugnt i terrängen och då fick han göra det.Slutade ganska långt ner i prislistan, men vad gör det??! Bara han också hade kul på banan.

Håller med om att tiderna verkar snålt tilltagna, men de går uppenbart att hålla, utan att flårida.Man får väl träna tempo med klocka hemma och få en känsla för hur det ska kännas.

Senast ändrad av en moderator:

Vi är mycket rädda om våra unghästar och valde att inte ens vara med på championatet i år.Enda avsikten med tävlingar i år, är att servera dem fina terrängrundor som stärker deras självförtroende och det verkar ju ha lyckats!

:eek::confused: vad är det för fel på championatet :confused::eek:

Plönninge bjöd väl på fina justa banor för alla årgångarna och för att kvala dit behöver du ju inte direkt jaga livet ur dom :angel:

Det är egentligen inte något fel på championatet, bara bedömningssättet. För mycket subjektivt tyckande i 4 och 5-års. De kommer igen i 6-års istället om de är mogna.
Nu tyckte jag att Plönninge låg för tidigt.
Det var bara inplanerat två debutant på försäsongen och två lätt till hösten. Synd bara att Tågarp och Gärds hamnade helgerna efter varandra.Det är onödigt tätt.Ville inte forcera 5-åringar med lätt klass redan i våras. Därför var de inte kvalade "utan att jaga livet ur dem".
Hittills har planeringen fungerat bra. Vi har pigga och glada unghästar, utan några som helst veterinära tveksamheter.
Det faktum att de är vältränade och snabba är väl bara en bonus.Deras glädje i terrängen kan ingen ta miste på.:laugh:
Att vi sedan låter dressyren och hoppningen bli lite si och så, kanske sticker i ögonen på vissa. Kan verka mindre seriöst, men de lätta klasserna i fälttävlan är för mig bara en utbildningsfas, ingen slutstation.

Det faktum att de är vältränade och snabba är väl bara en bonus.Deras glädje i terrängen kan ingen ta miste på.:laugh:
Att vi sedan låter dressyren och hoppningen bli lite si och så, kanske sticker i ögonen på vissa. Kan verka mindre seriöst, men de lätta klasserna i fälttävlan är för mig bara en utbildningsfas, ingen slutstation.

Det beror ju helt på vad man vill med sitt utbildande, för min del har det varit viktigt att alla delar är i fas med varandra så mkt som möjligt innan jag går vidare i klasserna, att dom är klara utbildningsmässigt för dressyren och hoppningen är minst lika viktigt för mig då även dessa moment kan skapa osäkra hästar om dom får gå dressyrprogram dom inte är klara för eller hoppa banor dom inte är klara för.
Precis som du säger så vill man ha glada hästar och det gäller ju även på dressyr och hoppbanan.
Att bränna runt i terrängen inom tiden på unghästar (där ingen annan verkar ha klarat den) när varken dressyr eller hoppning är färdiga innebär ju enbart onödigt slitage till ingen som helst nytta.
Sen är ju inte alla hästar bra i dressyr men att låta bli träning av dessa har inget med utbildning att göra anser jag iallafall, särskilt då dressyren är grunden för all träning.

Ponnysidan var oxå ganska förvånade över tidsfelen i terrängen för samtliga pristagare, protest lades in av ngn, jag vet dock att Emma inte!!! red på för fullt, hon sparade sig lite till nästa helg och lika gjorde Helene som oxå skulle till Nordic cup.

Däremot fick en ponnymamma lämna området för att ha lämnat en rad anmärkningar om arrangemanget.

Om det var samma mamma som jag hörde undrar jag varför, 46 min före 1a terrängstart kommer start tiderna upp, då var banan inte helt klar!!!:eek: ännu. Sen rusa hälften av oss ponnymammor iväg för att fixa ponnyer och klä på ungar i flygande fläng - då vi kom tillbaka med andan i halsen hade de ändrat tiderna så det blev 1 timme.. Där stod vi...:cool:

Men ingen vi såg " red på halvfart" i terrängen på lördagen och klarade sig inom tiden. Kan knappast ha hänt under söndagen heller om nu Nisse härjat runt banan... med tidsfel:devil:..

ps. Nisse - täcket passa perfekt!!!

då vi kom tillbaka med andan i halsen hade de ändrat tiderna så det blev 1 timme.. Där stod vi...:cool:

HA! Då vi var där på hopptävling fick min dotter hoppa fram 4 gånger under 1½ timme till en klass. Hon var andra startande på b-ponny och då den första var inne på banan kom de på att de inte hade ordning på lagen (allsvenskan) och tjejen fick rida ut igen. Starten sköts i 15 minuer. Framhoppning igen, in på banan, ut från banan, starten uppskjuten ytterligare ½ timme osv. Så höll de på. Det är den enda gång jag sett 2/3 av en b-ponnyklass vägra ut sig.

Båda jag och överdomaren höll på att bli avvisade från området den gången.

Har de fortfarande strömmen på i staketet runt parkeringen?:angel:

....I Styringe hade vi också den enda hästen som klarade tiden (fast det var ingen av ovanstående).Vill påpeka att alla hästarna har varit helt fräscha i mål. Kan det bero på ryttaren? Träningen? Känsla? Eller bara tur.................

Det var djärvt att rida på tiden i Styringe..... var själv ytterst tveksam att starta men valde att lotsa runt min häst lugnt och fint....räckte gott till placering i alla fall :)

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
59
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
614
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke
  • Annonsera mera hundar 2