Tåg till Rom

Stinaelin

Trådstartare
Att ta tåget till Rom och tillbaks från Sverige, går det?

Alltså, är det ett smidigt sätt att resa? Hur bokar man biljett? Hur lång tid tar det? Vad kostar det?
Någon som vet?

Jag är dessutom student om det skulle ge någon rabatt.

Tacksam för tips!

Jag kollade på Deutsche Bahn, som brukar vara bra på att synka tågnätverk i Europa, och då tog det ca 1,5 dygn med ganska många byten. Det smidigaste om du vill göra en sån resa kanske är att skaffa ett Interrail-kort? Ett med tio resdagar under en månad kostar 2695 om man är under 27 år.

Tack!
Under 27 är jag icke, mer än i fantasin, men student är jag. :D

Jag kollar på Deusche Bahn, tack!!!

Mamma kollade upp tåg i Rom eftersom vi måste ha transfer där i sommar. Det där med tåg verkar vara ett lotteri! På hemsidan stod det att "tåget kommer när det kommer och går när det går, det här är inte Schweiz" :D

Mamma kollade upp tåg i Rom eftersom vi måste ha transfer där i sommar. Det där med tåg verkar vara ett lotteri! På hemsidan stod det att "tåget kommer när det kommer och går när det går, det här är inte Schweiz" :D
:D
Min italienska vän, som reser massor, säger att Frecciarossa (Trenitalias snabbtåg) går att lita på, men att alla andra tåg kan gå eller inte gå lite som de vill.

Ytterligare en fördel med att ha lite tågluffarstuk på resan, då. Den dagen hästen går hädan skulle jag helt klart vilja göra det!

:D
Min italienska vän, som reser massor, säger att Frecciarossa (Trenitalias snabbtåg) går att lita på, men att alla andra tåg kan gå eller inte gå lite som de vill.
Bra att veta! Vi måste fixa transfer för 9 personer från city till hamnen för kryssningsskeppen. Det var tydligen lättare sagt än gjort... Och via Ving skulle det gå loss på 10000:- för oss alla...

Bra att veta! Vi måste fixa transfer för 9 personer från city till hamnen för kryssningsskeppen. Det var tydligen lättare sagt än gjort... Och via Ving skulle det gå loss på 10000:- för oss alla...
Blir det inte billigare att bara ringa en stor taxi? Mycket enklare också ifall folk har bagage med sig mm.

Blir det inte billigare att bara ringa en stor taxi? Mycket enklare också ifall folk har bagage med sig mm.
Jo men tydligen så tar de största bara 8 personer, så min kära mor tyckte att hon kunde åka med kollektivtrafiken :banghead: Sen är jag väl inte jättesugen att sätta min 6-åring i taxi i Rom :crazy: Får försöka skaffa en resestol till henne tills dess...

Jo men tydligen så tar de största bara 8 personer, så min kära mor tyckte att hon kunde åka med kollektivtrafiken :banghead: Sen är jag väl inte jättesugen att sätta min 6-åring i taxi i Rom :crazy: Får försöka skaffa en resestol till henne tills dess...
Vi har åkt med Kiwitaxi 10 st personer i Italien. Borde ju funka i Rom med tycker man. Tror att bilen hette typ Minibux 10 pax.

Det är väl egentligen ganska smidigt, men lär ta lång tid och många byten.. även om tåg i Europa är generellt billigare än i Sverige tror jag inte man kommer undan särskilt billigt i slutändan. Jag har dock goda erfarenheter av tåg i Italien, himla smidigt att boka på hemsidan och höll tiderna. Och Tyskland också för den delen. (Frankrike är en mardröm om man har tider att passa)

Om jag skulle resa med tåg så hade jag nog skaffat ett interrailkort och gjort en resa av det och inte tagit mig fortast fram till målet sas.

Vi har ingen brådska, så kanske interrailkort är bra för då kan man stanna var man vill! :)
Låter fantastiskt när jag tänker efter.

Var ligger hamnen ni ska till och varifrån åker ni?

Jag har för åkt airport shuttle några gånger och det funkar bra. Ska förbeställas. Annars gör jag som din mamma tycker och tar kollektivtrafik och den brukar också gå bra.

Var ligger hamnen ni ska till och varifrån åker ni?

Jag har för åkt airport shuttle några gånger och det funkar bra. Ska förbeställas. Annars gör jag som din mamma tycker och tar kollektivtrafik och den brukar också gå bra.
Hotellet där vi sover en natt ligger mitt i allt :D måste kolla var hamnen ligger.

Hotellet där vi sover en natt ligger mitt i allt :D måste kolla var hamnen ligger.
Om du har adresser eller områden kan jag kolla med mina kontakter.

TS - jag åker till Rom och jobbar med ojämna mellanrum. Under åren har jag träffat en del personer som åkt tåg, oftast pga flygrädsla. Det går ju men är betydligt dyrare än flyg och tar sin tid.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 222
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 111
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I Sverige då... Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 127
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar