Tåg med hundar?

Glimfeather

Trådstartare
Ska åka Örebro-GBG nästa torsdag, Eventuellt med tåg om inte bilen är fixad. Har två relativt stora hundar. Har åkt tåg med en innan. Hur funkar det när man har två? Får man öht plats? Brukar det finnas många lediga platser i djurvagnen? Har bara åkt tåg en längre sträcka en gång innan då åkte jag på en onsdag klockan 18 och söndag vid 21. Är det lagom udda tider? Tänkte åka vid typ 19 en torsdagkväll. Vad tror ni om det?

Vill inte riskera att sitta på ett fullproppat tåg med två stora hundar.

Sv: Tåg med hundar?

När jag har åkt Östersund-sthlm o tvärtom. Har det varit max 4 st hundar på tåget.

Annars boka plats i djurvagnen, annars kan det nog bli svårt.

På SJ får man ha med två sällskapsdjur gratis och det är djurvagnen som gäller, det vet jag redan. Men det kan vara svårt att få plats om det är fullproppat därför vill jag åka på en så udda tid som möjligt.

Jo, djuren åker gratis, det vet jag

Men annars tror jag inte att det brukar vara så fasligt mycket folk. Du kan juh alltid boka en barnbjett oxå med sittplats, då har du juh två säten för dig själv. Det gjorde jag när vi åkte ner , det var bekvämt.

Vid dom tiderna lär det inte vara några problem.

Det tar ju bara två timmar så det känns lite onödigt, dessutom var man tvungen att köpa ungdomsbiljett :crazy: Och dubbla priset är jag för snål för att betala ;) Då trängs jag nästan hellre, haha.

Då satsar jag på att åka vid 19-20! Tack för infon :)

Jag brukar rätt ofta åka tåg med hund. Jag åker iofs mellan Katrineholm och stockholm och då är det inte bokningsbart alltid.

Åker man IC eller regional är det bäst att sitta i djurkupén tycker jag (samma vagn som serveringen). Om det är fullt både i djurvagnen och djurkupén får man skicka ut några ur djurkupén som inte har djur (dom flesta där är djurlösa).

Att åka vid 21 en söndagkväll brukar det vara jättemkt folk på den sträckan jag åker. Alla ska hem från landet, släkt eller till veckopendlingen.

Jag tänkte åka en torsdag vid 19-20 :) Visst borde det inte vara alldeles fullt? Det går att boka plats på det tåget jag ska åka, så jag kan vara säker på att få plats i djurvagnen. Ska ju tillbaka på söndagen, får klura ut vilken tid som blir bäst där ...

Ne om du har platsbiljett är det lugnt ju:) lycka till

Boka tre platser och säg att du åker med barn, de åker gratis. så har du ju iaf plats. Frågar du kan du ju säga att barnen åkte på kräksjuka i sista minuten :angel:

för att kunna gör det måste hon köpa en vuxenbiljett samt betala extra för sittplatserna.

Senast ändrad:

Men Bison, vet du hur det fungerar med sittplatser när man har djur? Min mamma åkte med min hund upp till mig från sthlm på djurplats och hon hade två säten för sig själv, var det bara en tillfälligheter eller får man det när man bokar plats med hund? Hon ringde och bokade (om det är någon skillnad :p ).

nej på de tågen jag har så får man en sittplats när man bokar djurplats, det är alltid plats vid bord så att man ska kunna ha hunden under bordet.
Men ibland när hela fyrgruppen är bokad av fyra personer med varsinn stor hund kan det bli aningens trångt o lite libvat, speciellt när det står fyra kattburar i gruppen mitt emot :angel:

en tråd för hund kanske?

mina hundar bör vara större än dina, och jag har åkt kors och tvärs över halva sverige med dem. det är inga problem. folk flyttar på sig om man ber dem.

Är hundarna lugna och klarar av att ligga still under ditt säte så är det inga problem att åka med två stora hundar.

Finns dock inget så jobbigt som när man ska åka tåg och i samma 4-grupp som en själv sitter 3 personer med en stor hund vardera, och dessa kan varken ligga still eller vara tysta, än värre om de tom är aggressiva mot andra hundar (ja det finns de som åker med sådana).

Men vuxenplats ska hon ju ha? HON själv ska ju med. Jag har iofs inte åkt med SJ, men barnplatser för barn under7 år har inte kostat.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: ufot
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 065
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka