Tävla andras hästar, betala eller få betalt?

Ebban333

Trådstartare
Hej! Sådana här frågor kan ju vara lite obekväma att diskutera så jag tänkte rådgöra med er på bukefalos först. Så här ligger det till: jag är 15 år och medryttare i ett litet tävlingsstall. Jag betalar 500 kr i månaden och tränar och sköter hästarna flitigt. I sommar har en bekant till stallägaren haft sin lite problematiska häst (fd gallopör) här för träning. Jag har ridit hästen mycket och inte betalt ägaren en krona och nu är vi anmälda till min och hästens första tävling (ägaren vågar fortfarande inte riktigt sig på att tävla honom). Så min fråga är, enligt alla normer och sociala koder ska jag eller ägaren betala tävlingen? Jag är ju ung och oerfaren och ser det här som rent nöje samtidigt som jag gör ägaren en tjänst då hon vill att hästen tävlas....
Bör jag betala när jag tävlar stallägarens hästar trots att jag betalar henne 500kr i månaden?
Tacksam för svar!
 
Du får nog komma överens med hästägare. Det ser väldigt olika ut hur man lägger upp betalningen. Själv betalar min medryttare ingenting per månad, men hon får själv stå för kostnaderna för träning och tävling.
Hade jag däremot velat ha min häst tävlade hade jag betalt.
 
Hej! Sådana här frågor kan ju vara lite obekväma att diskutera så jag tänkte rådgöra med er på bukefalos först. Så här ligger det till: jag är 15 år och medryttare i ett litet tävlingsstall. Jag betalar 500 kr i månaden och tränar och sköter hästarna flitigt. I sommar har en bekant till stallägaren haft sin lite problematiska häst (fd gallopör) här för träning. Jag har ridit hästen mycket och inte betalt ägaren en krona och nu är vi anmälda till min och hästens första tävling (ägaren vågar fortfarande inte riktigt sig på att tävla honom). Så min fråga är, enligt alla normer och sociala koder ska jag eller ägaren betala tävlingen? Jag är ju ung och oerfaren och ser det här som rent nöje samtidigt som jag gör ägaren en tjänst då hon vill att hästen tävlas....
Bör jag betala när jag tävlar stallägarens hästar trots att jag betalar henne 500kr i månaden?
Tacksam för svar!

Vill du tävla med någons häst så betalar du tävlingskostnaderna utöver det du redan betalar för själva medrytteriet. Blir du ombedd att tävla någons häst betalar ägaren. Så ser jag på det eftersom i första fallet så är det du som vill och hästägaren ställer upp och lånar ut sin häst (gör dig en tjänst) medans i andra fallet är det hästägaren som ber dig tävla henoms häst för att, vad jag förstår, hästen ska få mer rutin? (Du gör ägaren en tjänst) och det är självklart värt något.

Ett litet Ps. Kudos till dig som inser att du är ung och oerfaren :bow: du kommer gå långt och lära dig massor med den inställningen :up: Men, låt dig ändå inte utnyttjas!
 
Jo det låter ju rimligt att hon som vill ha sin häst tävlad och vars häst jag faktiskt utbildar, betalar tävlingen. Men med stallägarens hästar är det lite mer gräns fall då hon och hennes dotter tävlar dem. Jag ska få tävla en av dem (utan att jag frågat) men vet inte om det är för att ägaren tycker att det behövs eller för att göra mig glad.
Jag ska självklart diskutera med båda hästägare men vill veta lite hur andra tänker och hur det brukar gå till först. :D
 
Som skrivet ovan så styr nog vem som efterfrågar tävlandet.
Jag har en tjej som rider och tävlar min häst. Jag betalar hoppträningar och hopptävlingar för jag vill ha hästen hoppad. Hon har dessutom utbildat hästen inom hoppningen från 0 och dit den är idag - jag vet att hon tycker om att tävla och betalar då gärna både för min, hästen och hennes skull lite som tack för hennes slit också.
Tjejen är duktig men har ingen jätte erfarenhet.

När hon kom och frågade om hon fick träna dressyr för tränare så fick hon självklart göra det - men stå för träningskostnaden själv.

Hör med ägarna hur de vill göra. Fråga i förväg så ingen blir bekymrad i efterhand.
 
Säger också att det beror på vem som efterfrågar tävlandet. Är det ägaren som vill att du tävlar med dennes häst tycker jag nog att den kan betala, iaf en del. Är det däremot du som vill tävla ägarens häst får du betala :)
 
Det är svårt att förhandla om någonting innan det finns ett konkret önskemål eller resultat att förhandla utifrån.

Föreslår att du betalar själv vid första starten och ta upp det senare med hästägaren. Vill hen att hästen ska tävlas, med den rutin som det innebär + ev resultat, så är hen gissningsvis också ok med att bekosta startavgifter utan större mankemang. Men det är inte självklart att hen är intresserad av tävlandet själv och inte ser det som särskilt värdefullt för hästens utveckling heller. Då vill hen ju såklart inte bekosta ditt intresse.
 
Tycker också det beror på vem som frågar vem.
Jag hoppar en häst ibland då ägaren inte vågar. Man vill ändå ha hästen hoppad och få den lite hopputbildad och småtävlad, ägaren har frågat mig och jag betalar inget.
Däremot vill jag betala anläggningshyra själv.

Jag har aldrig bett om att få rida hästen men skulle jag det skulle jag anse att jag själv betalar. (Har egna hästar jag lika gärna kan träna/hoppa med)

Samma ägare/häst har sen haft tex medryttare som frågat ifall de får träna och de har fått betala själva.
 
jag tänker lite som så att om jag vill tävla någon annans häst så står jag för alla omkostnader, och om en hästägare vill att jag ska tävla en häst så får den betala för tävlingen.

i ts fall så är det ju bara att fråga stall ägaren, och hästägaren om vad de tycker är ok. hästägaren betalar ju stallägaren för träningen. vill hästägaren ha hästen tävlad också så får hen ju betala för det också.

och med allt det sagt så hade jag nog betalt i alla fall första tävlingen själv och sen kommit överens med hästägaren om du är sugen på fler tävlingar och det gagnar hästägaren :).
 
Hej,
Jag har en kompis, också 15år. Hon har ingen tävlingserfarenhet eller direkt "djupare" kunskap inom ridningen. Hon hjälper till i ett större stall med inridning, ridning och lätt tävling av ungponnyer, typ Pay and Jump.
Hon har fått mycket hjälp och träning med sin egen ridning nu i början och har utvecklats massor!
Hur som helst så får hon betalt, 1000kr i måndaden. Som ett "sommarjobb", där hon som sagt rider och hjälper till att utbilda unghästarna med hjälp av tränare.
Så det är lite hur man ser det. Hon får ju rida, men å andra sidan gör hon ett stort jobb och höjer priserna på ponnyerna som senare ska säljas.
Svårt att veta hur man ska göra, här har du ett liknande exempel iaf. Lycka till med tävlandet :)
Personligen tycker jag alltså att ägaren till hästen ska betala tävlingen, det är hennes häst och du gör henne en vänlig tjänst genom att hjälpa till när hon själv inte vågar.
 
Jag har en tjej som eventuellt ska tävla lite med min ponny i hoppning så småningom. Än så länge tränar hon bara, och det betalar hon inte ett öre för. Vi har tillgång till en paddock/ridhus där jag har ridhuskort (som jag bekostat) samt en paddock som ligger mycket närmare nu när hästarna är på bete som kostar 20 kronor/gång, och det ville hon betala om vi går dit. Mest för att det i så fall beror på att hon har tidsbrist, annars går vi till det andra stället.

Vi har än så länge bara pratat om det löst med tävlingarna, men det vi sagt är att allt som rör hästen betalar jag. Jag tävlar ju henne själv, fast i dressyr. Däremot ska hon betala grönt kort för sig, licens för sig och det tävlingen kostar. Tävlingen i sig är egentligen mest som en morot för henne, jag hade definitivt nöjt mig med att hon hoppar in hästen på hemmaplan.
 
Om det hade varit mina hästar så hade jag resonerat som så att jag får betala anmälningsavgifterna om jag vill ha hästen tävlad.
Vill däremot du låna min häst för att du vill tävla så får du betala alla avgifter.
Jag håller med dig, en kompis ville låna min häst för att hopptävla med-hon fick betala, vid andra tillfällen har jag betalt ryttare för att träna min häst, tex i terräng där jag är för feg :) så beror ju helt på anledning!
 
Hej! Sådana här frågor kan ju vara lite obekväma att diskutera så jag tänkte rådgöra med er på bukefalos först. Så här ligger det till: jag är 15 år och medryttare i ett litet tävlingsstall. Jag betalar 500 kr i månaden och tränar och sköter hästarna flitigt. I sommar har en bekant till stallägaren haft sin lite problematiska häst (fd gallopör) här för träning. Jag har ridit hästen mycket och inte betalt ägaren en krona och nu är vi anmälda till min och hästens första tävling (ägaren vågar fortfarande inte riktigt sig på att tävla honom). Så min fråga är, enligt alla normer och sociala koder ska jag eller ägaren betala tävlingen? Jag är ju ung och oerfaren och ser det här som rent nöje samtidigt som jag gör ägaren en tjänst då hon vill att hästen tävlas....
Bör jag betala när jag tävlar stallägarens hästar trots att jag betalar henne 500kr i månaden?
Tacksam för svar!

Nej för guds skull! Ägaren ska givetvis betala för hästens tävling i denna situationen. Man anmäler ju och betalar via TDB om det är en riktig tävling, vem har anmält hästen till tävlingen?
 

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 073
Senast: Sar
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 797
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp