Täppt bebis.

Acses

Trådstartare
Min lilla snurra är helt igentäppt i näsan, vi är jättesjuka båda två och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Hon sover dåligt eftersom hon knappt kan andas. Inatt fick vi banka ur henne en slempropp som fastnat i halsen, stackars liten. :cry:

Exet har vart på apoteket och köpt näsdroppar, men han är inte hemma fören vid 20 i kväll och då kommer jag vara helt slut! Har förökt att hjälpa henne med att peta bort snor och busar med en uppblött tops. Har läst att bröstmjölk? :confused: kan hjälpa att få täppan att släppa, men då jag inte ammar kan jag inte prova.

Koksalt? Har jag drömt det eller funkar det?
Hur tillreder man det då? Hr många delar salt på vatten?

Eftersom jag själv är lika sjuk som liten tar jag mig inte själv ned till apoteket, räckte med promenaden till BVC för att jag skulle vara alldeles vimmelkantig, och enda rådet jag fick där var att ställa upp huvudändan på hennes säng.

Har ni några husmorstips som kan mildra för min lilla ängel ett par timmar iaf? :bow:

Sv: Täppt bebis.

Ett bad kanske??

Lider med dej.... *bamsekram*

Det tänkte jag inte ens på! Brukar ju själv bada när jag är täppt och det hjälper ju en stund iaf!

Ska nog tappa upp så vi kan krypa ned och mysa hon och jag!

Det finns ju badolja ....Ehhh.. Tror att den heter Breathe easy?? (stavas??)

Koksalt fungerar inte på Sebastian i alla fall, jag har kört det då jag varit desperat och Apoteket haft stängt.. Att höja upp hans huvud när han sover hjälper litegrann, och sen får man bara stå ut tills man får hem näsdropparna igen :crazy: Jag brukar alltid försöka ha ett lager hemma, men ibland glömmer jag bort att fylla på och självklart är det alltid då han blir sjuk! Helst över en helg, då Apoteket knappt har öppet här på landet :p

Koksalt och bröstmjölk funkade tyvärr inte på Miranda.. Jag tog nässpray för vuxna och äldre barn som nödlösning (kunde inte andas!) och då sov hon som en stock hela resten av natten, men på morgonen åkte jag till apoteket och köpte nässpray för småbarn (Nezeril) samt en snor-sug. Har även funkat att ställa sig med henne under dushen och stå där ett bra tag, då löses allt snor upp och man kan "massera" ut det ur näsan..

Koksalt ska ösa upp det snor som finns, så det blir tunnare & rinner ut, funkade för oss när sonen var riktigt förkyld i julas.
Om jag ser ngn klump i näsan tar jag ut det med tops, vad som än står i böckerna, han får inte ut sånt själv så himla lätt.

Knapplån!

Tack för tipsen, vi tog ett bad och nu har näsan rensats dugligt till pappa kommer hem.

Ska aldrig mer sitta utan näsdroppar hemma.

borsta tänderna med vaddemecum munskölj + tandkräm funkar för mig men vet inte hur det är för barn. Är för starkt kanske?

När var jag liten fick jag och brosan en flaska med lite vatten och ett sugrör i att blåsa i. Skulle motverka lungnflammation. Vet inte hur bra det är men å andra sidan har vi aldrig haft lunginfl heller.

Finns en duschkräm med mentol och eucalyptus i (en grön flaska med gul kork, myrten heter den) Svår att få tag i men jättebra att ha i ett ritkgit varmt bad när man är täppt

Min mamma har låtit alla oss ungar sova i bilbarnstolen när vi varit förkylda. Den mer upprätta ställningen hjälper tydligen den täppta näsan.
Men vilken bra tråd såhär i förkylningstider så att man har lite tips. Jag har varit på apoteket och handlat ett förkylningskit till lillan med näsdroppar, alvedon och en sån snorsug. :)

Jag brukar koka koksaltlösning, och spruta in ett par droppar med hjälp av en liten injektionsspruta. Då brukar snoret rinna ut.
Jag kokar upp vatten, och har i salt tills det är mättat.

Att sova i vagnen, som får stå med bakhjulen en decimeter högre upp, med bromsen i såklart, har funkat bättre än att palla upp sängen. De ligger kvar på plats bättre i vagnen.

nezeril är räddaren i nöden vid förkylning.... :bow: Hoppas lillsmulans snok slutar va täpp :)

Halv nio trillade exet in med dropparna igår, my oh my var jag slut.
Men täppan släppte och hon har sovit som en stock hela natten igenom. :bow:

Aldrig ska jag vara utan Nezeril hemma!

Visst är nässpray underbart. Det kan rädda en hel natt.

Jag har hela kylen full av Alvedon och nässpray :D

När barnen var för små för nässpray så använde vi koksaltlösning som löser upp det sega snoret, och sedan en NäsFrida för att suga bort snoret. Trevlig ämne, såhär innan frukost :crazy:

Har du provat suga ut snoret med en Näs-Frida? Avsvällande (näsdroppar eller spray) är ju ett måste, men en näs-sug är oerhört tacksam för att få bort det sega snoret ur näsan och lite längre bak. :idea:

Men jisses, haha. Jag kompletterade mitt svar, och såg att det blev i det närmaste identiskt med ditt :rofl:

Fast jag hade inte läst det innan :o

Så kan det bli ibland. :)

Näsfridan var nåt av det bästa vi skaffat, när sonen var plutteliten. :banana:

Ja, NäsFrida´n är bra.

Lånade ut min och fick den tillbaka efter två månader, trots påminnelser. Så jag fick börja med nässpray till Alvin tidigt, fast det funkade det också.

Jag viste inte ens att det fanns nässug. :o
Ska be Litens pappa kolla på apoteket eller trilla förbi själv när jag känner mig bättre.

Liten har sovit hela dagen idag, tycker rackarns synd om henne. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valpmat
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka