Tänka på som nybliven kattägare?

Jag tänker att hon kanske av okänd anledning blir lite överstimulerad. Prova ha en "lång" leksak i närheten och stoppa in den under nosen på henne när hon blir sådan, så kan hon tugga och kanske sparka på den istället.
Hon kanske helt enkelt älskar honom extra mycket, eller har gått och laddat hela dagen och sedan när det blir lugnare hemma får lite fnatt?

Ja, hon kan nog tycka om honom lite extra eftersom han jobbar hemma om dagarna och därmed är mer själv med henne. De har också egen rutin på kvällarna när de myser järnet när mannen läser i soffan och vi andra sover. Kan vara så att när det blir lugnare hemma och det bara är dom att hon har "laddat" lite eller blir lite för på då om vill passa på, jag vet inte.

Kan du bifoga länk eller bild på vilken typ av leksak du menar? Vi har aldrig fått henne att använda leksaker, oavsett typ. Ibland kan vi lyckas leka lite med ngn random grej ifall hon är i bus-mode, typ kasta en hårsnodd eller dra lite med något snöre/fjäder eller så framför henne. Men det är verkligen ett par ggr i månaden typ. Dock bra tips att prova leksak vid dessa tillfällen, det ska vi verkligen göra!
 
Ja, hon kan nog tycka om honom lite extra eftersom han jobbar hemma om dagarna och därmed är mer själv med henne. De har också egen rutin på kvällarna när de myser järnet när mannen läser i soffan och vi andra sover. Kan vara så att när det blir lugnare hemma och det bara är dom att hon har "laddat" lite eller blir lite för på då om vill passa på, jag vet inte.

Kan du bifoga länk eller bild på vilken typ av leksak du menar? Vi har aldrig fått henne att använda leksaker, oavsett typ. Ibland kan vi lyckas leka lite med ngn random grej ifall hon är i bus-mode, typ kasta en hårsnodd eller dra lite med något snöre/fjäder eller så framför henne. Men det är verkligen ett par ggr i månaden typ. Dock bra tips att prova leksak vid dessa tillfällen, det ska vi verkligen göra!
Om du googlar "kicker toy" får du upp ungefär vad jag menar. Det är en lång leksak som de kan hålla i framtassarna och sparka med baktassarna på. Ganska ofta med kattmynta i, men just det bryr sig inte min katt om - den är mest bekväm att stoppa i näven på honom när han blir lite bitig sådär. Jag håller i den och ruskar om tills han får grepp och sedan får han gå loss på den!
 
Edit: lämnar det inga märken är det verkligen bara lek eller uppmärksamhet. En katt som vill bitas eller klösas på riktigt gör det också, men jag förstår om maken blir osäker.

Ja, jag säger också det till mannen - det bör inte var aggressivitet eftersom hon inte tar i (det låter så först när han kommer och säger att "katten attackerar mig och hugger mig i benen och fötterna!" 😅). Men han tycker ändå det är jobbigt och obehagligt, och blir väl lite frustrerad över vad hon "vill" då han inte riktigt förstår. För honom sker det helt random och han blir väl osäker pga det som du säger. Nu ska jag klicka hem en sån där kicker-toy så ser vi om det kan vara nåt!
 
Googlebild:
Ja, jag säger också det till mannen - det bör inte var aggressivitet eftersom hon inte tar i (det låter så först när han kommer och säger att "katten attackerar mig och hugger mig i benen och fötterna!" 😅). Men han tycker ändå det är jobbigt och obehagligt, och blir väl lite frustrerad över vad hon "vill" då han inte riktigt förstår. För honom sker det helt random och han blir väl osäker pga det som du säger. Nu ska jag klicka hem en sån där kicker-toy så ser vi om det kan vara nåt!
Lite som när en valp får överslag och inte vill sluta bitas trycker man in något "tillåtet" i truten på dem. :D Mitt monster har en bananannanana som egentligen är för liten men som han fortfarande älskar att sparka på när han får en knäpp.
 
Har inget bra tips på lösa problemet. Men min favorit katt gjorde nått sånt där mot mig :rofl: . Alla i familjen kunde gå upp i trappan i dåvarande radhuset och katten brydde sig inte. Men gick jag upp, då var mina fötter och ben utsatta (inga klor) bara snabbt attack mellan trappstegen som hon satt under :rofl:

Men som @Sel nämnt och du med, nån kul kattleksak distahera skulle kanske funka. Hoppas det löser sig!

Tänkte skriva kan växa bort, men kom på mig du har en äldre misse :bag:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Marty
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 925
Senast: cili
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 894
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp