Tänder och dess anlag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glamoroza ox

Trådstartare
Min lilla fundering över detta ämne som jag nu ska dra upp är;

*Hur vanligt är det att det fattas anlag för alla tänder i munnen?

Kommit in på detta eftersom dottern har två tänder som förmodligen aldrig kommer komma ut.
De tänder som fattas är de mellan framtänderna & huggtänderna i överkäken.
Hon har alltså stooora charmiga gluggar :D
 
Sv: Tänder och dess anlag!

Jag vet inte hur vanligt det är att alla tänder fattas. Men på mig fattas det en tand, men jag har inte så stor glugg för den som är bredvid den tanden som fattas har flyttat sig så att gluggen blivit mindre.

//millus=)
 
Sv: Tänder och dess anlag!

Det där funderar vi också på! Det finns nämligen en 16-månaders i vår bekantskapskrets som inte fått en enda tand ännu! Och inte verkar det vara nån på gång heller...
 
Sv: Tänder och dess anlag!

Att just de tänderna saknas är ganska så vanligt.
De slipar till hörntänderna så att de ser ut som framtänder sedan om även de permanenta tänderna saknas.
Det blir jättesnyggt.
 
Sv: Tänder och dess anlag!

Jag hade aldrig sett det förrän jag bodde i Usa. I en familj saknade flera medlemmar tandanlag, oftast var det hörntänderna som var borta. Jag fick veta att det var rätt vanligt att sakna vissa tandanlag i området de bodde.
 
Sv: Tänder och dess anlag!

Jag saknar själv fyra permanenta tänder. Ingen av mina föräldrar gör det, men min mormor gjorde det och jag har antagligen ärvt det från henne.

Jag saknar tänder bakom huggtänderna. Från början saknade jag tre i underkäken och en i överkäken, men när jag var 16 år transplanterades en tand från överkäken till underkäken, så nu saknar jag en tand på varje sida i under- respektive överkäke. Jag har dessutom en mjölktand kvar:)
 
Sv: Tänder och dess anlag!

För min son fattas två tänder, i underkäken/mitt fram.
Min mormor hade inte heller de tänderna sedan om anlagen kommer därifrån eller inte det vet jag inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 618
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Lyan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 698
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp