Täcken och fölston

Tingeling

Trådstartare
Mitt fullblodssto ska få mitt första föl i mars (förhoppningsvis)
Har haft en rad fullblod tidigare och samtliga har krävt täcken under vinterhalvåret. Det jag funderar på nu är vad som händer om jag börjar täcka henne fram i höst och under vintern, då är det ju inte säkert att jag kan ta av täcket i mars, det kan ju vara riktigt kallt då.
Vad gör man i det läget?
Klipper av gjordarna på täcket och sätter en elastisk gjord runt magen?
Vill ju inte att fölet ska fastna i mammas gjord när den ska dia!
Gör jag ett problem av något som inte är ett problem eller hur gör ni?
Alla fölston går väl inte otäckade?
 
Sv: Täcken och fölston

Jag har aldrig haft några täcken på mina dräktiga ston.
 
Sv: Täcken och fölston

Frågan är mer hirduför när det är dags för fölning?

Jag har sett ston med täcken när fölen är ett par veckor, de duckar bara under och diar.
 
Sv: Täcken och fölston

Jag kanske är fånig, men fullbloden är liksom lite tunnare överlag och lite tunnare hud och så. Känns "fel" att inte täcka henne.
Hade det däremot varit en kraftigare typ av häst, så hade jag inte varit det minsta sjåpig.
Tänker jag fel?
 
Sv: Täcken och fölston

Jag har upplevt mitt sto (hälften xx) som mindre frusen när hon varit dräktig. Hon har då haft täcke ute dagtid men inte inne på natten. I slutet av mars har jag börjat vänja av täcket och en månad senare har fölen kommit.

De allra flesta fölston går otäckade. De får sätta ordentlig vinterpäls och äta på fri tillgång. Själv har jag stått inackorderad och inte haft den möjligheten
 
Sv: Täcken och fölston

Mitt fbösto var också mycket varmare under dräktighet.
Dock planerade jag fölning till maj just med tanke på henne och kyla.
 
Sv: Täcken och fölston

Ok, men även i regn och blåst då?
Jag är en riktig hönsmamma, men tänk om hon börjar frysa, vad gör jag då?
Ska jag bara låta henne vara sålänge som hon har ordentligt med Hö?
 
Sv: Täcken och fölston

Ja, det verkar ju som att det är det som gäller.
Är bara så rädd att hon ska behöva frysa under vintern.
 
Sv: Täcken och fölston

Nu får jag be om ursäkt.
Uppfattade inte att du har täcke på dagtid men inte på natten.
Är nog lite trött. :)
 
Sv: Täcken och fölston

Jag var ute i god tid utfall det inte skulle ta dig direkt, så har man liksom fler chanser tänkte jag, men det tog sig såklart på första försöket :)
Nästa gång (om det blir) så kommer jag nog vänta någon månad.
 
Sv: Täcken och fölston

Klart att hon inte ska frysa, men gör hon det med fri tillgång?
Har hon tillgång till lä och regnskydd i hagen?

Jag är inte alls hönsmamma utan mer praktiskt lagd så jag vet inte hur det är att vara sån, men jag tycker att hästar ska få det de behöver men inte mer. En gång var jag tvungen att täcka ett föl på fem månader för det blev snabbt väldigt kallt och hon hade inte satt vinterpäls och frös så hon skakade. Ett annat föl som idag är två år gammal har aldrig haft täcke på sig.

Och som sagt, det är bra att försöka se till att fölen föds tidigast i maj, men nu är ju ditt sto redan dräktigt så det går inte att ändra på nu. När är fölet beräknat?
 
Sv: Täcken och fölston

27 mars :) och vi bor i Skåne, så det är väl lite varmare här än i Norrland iaf,
Men förra året var det inte roligt.
Det finns träd i hagen, men jag undrar om de ger tillräckligt med skydd.
Jag får fixa iordning ligghallen helt enkelt.
Den har en öppning ut mot en av hagarna.
Den har bara inte använts som ligghall.
Det är egentligen en mindre maskinhall.
Men gubben få väl ställa sina grejer någonannanstans!
 
Sv: Täcken och fölston

Jag föder upp fullblod så jag förstår hur du tänker!
Fullblod har tunnare hud och hårrem än andra hästar och kan därför frysa lättare.
Dock är det fortfarande väldigt individuellt, jag har i dagsläget fyra vuxna fullblod, varav tre klarar sig med regntäcke som skydd mot ösregn och blåst.
Den fjärde måste gå med tjocka vintertäcke - Hon sätter helt enkelt ingen vinterpäls!
Jag har försökt låta henne gå utan täcke så länge som det går, men det slutade bara med jag blev tvungen att lägga täcke på henne.
Hon fick föl i år, och hon gick med vintertäcke hela tiden, utom nattetid.
(Fölade 27 Mars)
När fölet väl kom var dom bara ute korta stunder åt gången dom två första veckorna, sen hela dagar.
Stoet gick då utan täcke, men med fri tillgång till hö. Vårsolen värmde henne bra, och blev det riktigt dåligt väder fick dom komma in.
Det andra fullblods stoet jag hade dräktigt gick bara med regntäcke som skydd, sen av med det helt dom sista 4 veckorna.
Inga problem.
 
Sv: Täcken och fölston

Tack för att du delade med dig!
Poppar upp massa tankar på nätterna :)
Så himla bra att kunna fråga hur andra gör här.
Har inga vänner som håller på med avel,
Så jag läser en massa, men ibland så dyker det upp en fråga som man aldrig läst om eller ens tänkt på innan!
 
Sv: Täcken och fölston

Jag har faktiskt en som har fölat iförd täcke en gång, och det gick alldeles utmärkt, även om det inte alls var meningen....
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 677
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 317
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp