Tadaaa! Dagens dummaste fråga!

Comatose

Trådstartare
Måste hovslagaren ta av skorna för att lägga på snösulor? Man kan inte... ehhh... pilla in dem eller så under skon? :confused::angel:

Sv: Tadaaa! Dagens dummaste fråga!

Första frågan, svar: Ja.

Andra frågan, svar: Nepp, eftersom de fästs med sömmen mellan skon och hoven.

Där finns annan sorts sulor men dom ja tror du tänker på funakr inte att sätta dit utan att ta av skon.

Vanliga snösulor måste man ta av skon för att sätta på. Har dock sett någon variant som man kunde sätta fast mha broddarna när man skruvade i dem i skorna, men vet inte om de säljs på något ställe. Såg dem för flera år sedan på granngården

Tack för svar! Får väl helt enkelt ta av skorna då, jag är så trött på styltor! Kan passa på att fråga vilka sorters snösulor ni tycker fungerar bäst? :laugh:

åk till affären, köp 2 bigpack med glass, ta locken och klipp till, pilla in i skon på pålle och rid för glatta livet :D
glöm inte plocka bort dom när du ridit klart bara.

Snösulor har varit hårdvaluta här nere i Skåne i år. Min hovslagare hade slut på dem själv så jag köpte på närmaste ridsportbutiken. De var nog inte marknadens mest hypade snösulor men de fungerar super och dessutom var de inte så dyra, 49kr paret.

Haha, jag hörde ju själv hur det lät, men jag greppade efter ett halmstrå där! Hade varit skönt att slippa ta ut hovslagaren. Och så har jag också hört det där om glasslocken tidigare, tänkte att det kanske fanns några sulor som funkade på samma sätt! :idea::D

Oj då! Den hovslagaren jag prtat med hade sulor, men jag tänkte att om det GICK att göra det själv, så ... :crazy::p

åk till affären, köp 2 bigpack med glass, ta locken och klipp till, pilla in i skon på pålle och rid för glatta livet :D
glöm inte plocka bort dom när du ridit klart bara.

Nä,man behöver inte pilla in locken under skorna,man gör hål i dom och skruvar fast dom med broddarna!
Så red jag i en vecka tills hovis kom! Funkade kanon!
Det satt kvar även fast hon gick i hagen så!

Så här ser snösulorna ut vi har på våra pållar. Tillklippta plastbitar från en plastdunk. Funkar kanon och är billigt.

Nä,man behöver inte pilla in locken under skorna,man gör hål i dom och skruvar fast dom med broddarna!

Fan, vad smart! Då vet jag vad jag ska prova om det krisar! Höll de ordentligt, det kom inte in en massa skit emellan skon och "sulan"? Fast det spelar ju mindre roll om man bara har dem när man rider.... Antar att du då hade 4 brodd?
Tack för tipset!:laugh:

Jag använder den sorten som är på länken, mjuka kanaler.. Funkar jättebra, kostar 50 kr paret av min hovis och håller 2-4 skoningar!

Skåning som sällan ser snö?:D

:D Jo, det brukar INTE vara så här mycket snö här! Men egentligen är jag ju uppifrån, det är nog mer så att jag har första hästen och aldrig har behövt fundera över när snösulorna egentligen ska på! :p Fast hästen har alltid bott i skåne och har tydligen aldrig haft snösulor innan, får väl se vad han tycker om det!

Smart! :idea:

Nej,det kommer inte in en massa skit under sulan,låter man dom sitta på dygnet runt,så håller dom bara 1 vecka ca,sen börjar dom gå sönder vid broddhålen,men tar man bort efter varje ridtur,så håller dom länge!

Det som tar tid,är att märka ur var hålen ska göras i plasten för broddarna,för glider plasten det lilla minsta när du märker ut från skon,så tyvärr,då passar inte hålen..och man får börja om med en ny plastbit..för annars blir hålet för stort om man gör ett nytt vid sidan,så det är lite pill med det hela!

Jag fäste med 4 broddar!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
789
Senast: Amk
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: Oknytt
·
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka