Täckfärg trä till målad vägg?

tjenixen

Trådstartare
Jag håller på att måla om mina köksskåp. I två av dessa finns bara putsväggen längst in, den har tidigare blivit målad med vad jag antar är samma färg som skåpen i övrigt (något plastbaserat?) det finns även en liten bit på väggen bakom spisen (gas) som behöver målas. Kan jag använda samma färg som till skåpen, dvs täckfärg (olja, vatten) för trä eller kommer allt gå åt helskotta då? Köksväggarna kommer målas om och kaklas om på den plats bakom spisen kanske inom ett år eller så, därför vore det enklast om jag kunde använda samma färg bara. Inne i skåpen är jag mest orolig för att jag på något sätt skulle förstöra något om jag använde träfärg för puts, men jag målar ju ändå ovanpå gammal färg...

Sv: Täckfärg trä till målad vägg?

Den enda risk jag ser med "fel" färg är väl att den kan börja flagna om ett tag?

Den enda risk jag ser med "fel" färg är väl att den kan börja flagna om ett tag?

Njae, fel färg på fel ställe tex puts så kan hela putsen lossna för att färgen rör sig men det gör inte putsen så då bryts den loss istället....

Det blir/blev såhär: täckfärgen på väggarna inne i skåpen så köper jag en väggfärg till väggen vid spisen. Inne i skåpen ligger det ju redan någon plastfärg på och väggen är väldigt ofin och bucklig ändå.

Liknande trådar

Hemmet Då tidigare ägare valt temat blått i köket,och har gjort en riktig budget-renovering,så undrar jag om det finns nån färg som man kan...
Svar
17
· Visningar
7 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar