kvandi
Trådstartare
Snart är det dags för mig att sätta igång min ena häst efter en månads vintervila. Han är en islandshäst med MYCKET päls Han orkar inte arbeta lika mycket med all päls, plus att han går i lösdrift o inte har tid att torka i ett varmt stall. Spårklippte honom tidigt i höstas, det kan man inte ens ana nu. Jag vill inte gärna klippa under vinterkylan och lämna de klippta områdena utan skydd, i lösdrift behöver de kunna värja sig mot väder o vind. Och att inte klippa skulle innebära att han efter varje ridpass står blöt i många timmar, o ligghallen är kallstall. Även om kanske svetten lämnar huden rätt fort så känns det inte alls bra. Har varit med om att de frusit så de skakat när de varit blöta(regn visserligen) o det blivit minusgrader.
Har ni nånsin sett eller vad tror ni om att täckesklippa- och med det menar jag alltså bara de delar av kroppen som ett täcke skyddar. Dvs låta pälsen sitta kvar på halsen, under magen.... Jag inser att det kommer se helt korkat ut Men det är nog svårt o ha halstäcke på en isis med enorm man. Alternativet att han blir helt naken på ena sidan halsen känns ju inte schysst!
Skulle ni kunnat tänka er denna modell? (lägg pinsamheten åt sidan)
Eller är det helt meningslöst att inte klippa halsen men resten av kroppen?
Har ni nånsin sett eller vad tror ni om att täckesklippa- och med det menar jag alltså bara de delar av kroppen som ett täcke skyddar. Dvs låta pälsen sitta kvar på halsen, under magen.... Jag inser att det kommer se helt korkat ut Men det är nog svårt o ha halstäcke på en isis med enorm man. Alternativet att han blir helt naken på ena sidan halsen känns ju inte schysst!
Skulle ni kunnat tänka er denna modell? (lägg pinsamheten åt sidan)
Eller är det helt meningslöst att inte klippa halsen men resten av kroppen?