Täckesklippa- bildligt talat!

kvandi

Trådstartare
Snart är det dags för mig att sätta igång min ena häst efter en månads vintervila. Han är en islandshäst med MYCKET päls :grin: Han orkar inte arbeta lika mycket med all päls, plus att han går i lösdrift o inte har tid att torka i ett varmt stall. Spårklippte honom tidigt i höstas, det kan man inte ens ana nu. Jag vill inte gärna klippa under vinterkylan och lämna de klippta områdena utan skydd, i lösdrift behöver de kunna värja sig mot väder o vind. Och att inte klippa skulle innebära att han efter varje ridpass står blöt i många timmar, o ligghallen är kallstall. Även om kanske svetten lämnar huden rätt fort så känns det inte alls bra. Har varit med om att de frusit så de skakat när de varit blöta(regn visserligen) o det blivit minusgrader.

Har ni nånsin sett eller vad tror ni om att täckesklippa- och med det menar jag alltså bara de delar av kroppen som ett täcke skyddar. Dvs låta pälsen sitta kvar på halsen, under magen.... Jag inser att det kommer se helt korkat ut :D Men det är nog svårt o ha halstäcke på en isis med enorm man. Alternativet att han blir helt naken på ena sidan halsen känns ju inte schysst!

Skulle ni kunnat tänka er denna modell? (lägg pinsamheten åt sidan)
tackeskliip.jpg

Eller är det helt meningslöst att inte klippa halsen men resten av kroppen?

Sv: Täckesklippa- bildligt talat!

Känns lite meningslöst om du ändå ska lägga på täcke? Är väl bättre klippa hals etc då?

Jag har kört en variant ett par år som jag tycker fungerar bra. Som spårklippning, men sluta vid ljumsken. Beroende på hur mycket/litet hästen svettas kan du ta hela halsen eller bara 'sträng'. Om de svettas mycket klipp mellan bakbenen.

Då fryser de inte, men slipper släpa tung päls och svettas.

På de som inte svettas så lätt har jag klippt halsen, och sen vid bogen gått snett ner mot armbågen bara. Vinner inga stilpriser, men tar bara bort bieffekterna av mkt päls, utan att man får nackdelarna.

Med ditt förslag kommer han behöva täcke hela tiden, inkl ländtäcke vid ridning, och det känns bakvänt och onödigt?

Halsen avger inte så mycket värme så den behöver du inte oroa dig över att klippa utan att täcke. Samma med magen. Jag hade klippt halsen och sen snett ner över bogen och till ljumsken. Då kan han gå otäckad.

Jag tycker att det känns väldigt bakvänt att klippa så! Det är ju på halsen och mellan bakbenen de brukar svettas mest, inte uppe på ryggen! Det är däremot där det är värst att bli kall.

Jag röstar på någon form av spårklippning. Så här klippte jag min ponny med björnpäls och det tycker jag fungerar bra. Ska den gå på lösdrift hade jag kanske behållt lite mera päls.

klipp.jpg

Kl:
Så här har jag mitt kallblod klippt, behöver inte täckas. De fryser inte om halsen på det sättet.
Han går på lösdrift.

stormklippning.jpg

Eftersom min häst får skav väldigt lätt så ville jag helst inte klippa bogen.
Hon var helklippt när jag köpte henne i november förra året och hade sår på bogen av skav:crazy: hon var också väldigt frusen, utan termotäcke inne (kallstall men aldrig minusgrader) stod hon och skakade och ute behövde hon 300 grams täcke ner till 5 minus, var det kallare frös hon och behövde 500 grams täcke.
Jag studerade henne noga var hon svettades och det var på halsen och virveln som var värst, lösningen blev att klippa halsen ungefär ner till där täcket börjar och klippa nästan hela virveln och ett "band" på bakbenet.
Det är inte snyggt men väldigt funktionibelt. Innan klippning tog det hela natten innan hon var torr, nu är hon såpass torr efter en halvtimme med fleece täcke på att hon kan gå ut med bara fleecefodrat regntäcke.
Dessutom behöver hon bara fleecefodrat regntäcke nu, inget täcke inne och ingen häst som fryser, visserligen har vi bara haft 5-6 minus som kallast men hon har inte frusit.
Hon kan utan problem gå utan täcke och skavet blir inga sår, även om det blir skav så är det bara lite päls som försvinner.

Det du har visat på bilden är ju precis tvärt om mot vad man bör klippa! :crazy: Det är ju på ryggen och korset du bör ha kvar pälsen!

Du kan inte testa med ett renskinn innanför? Har en kompis som klädde ett sånt där skydd med det :)

Jag har kört med varianten med spårklippning men behåller magen :grin:. och ej klipper hela halsen utan enbart nedre delen klipps!
Har funkat mycket bra på min ullboll, kan gå ute i vind o väder utan att frysa, rids utan större "svett" problem :laugh:

87226_1201358126.jpg

http://bortommolnen.bilddagboken.se/p/main.html?#0
26 januari ligger bilden på om ej bilden funkar

KL

Som sagt hästar fryser inte så mkt om halsen så klipp bara den i såna fall, du kan ju göra en isis klippning bara hals och mitt på bogen alltså ca 10cm bred sträng ner mellan frambenen, då lär hästen inte få skav.?!!

Känns lite meningslöst om du ändå ska lägga på täcke? Är väl bättre klippa hals etc då?

Jag har kört en variant ett par år som jag tycker fungerar bra. Som spårklippning, men sluta vid ljumsken. Beroende på hur mycket/litet hästen svettas kan du ta hela halsen eller bara 'sträng'. Om de svettas mycket klipp mellan bakbenen.

Då fryser de inte, men slipper släpa tung päls och svettas.

På de som inte svettas så lätt har jag klippt halsen, och sen vid bogen gått snett ner mot armbågen bara. Vinner inga stilpriser, men tar bara bort bieffekterna av mkt päls, utan att man får nackdelarna.

Med ditt förslag kommer han behöva täcke hela tiden, inkl ländtäcke vid ridning, och det känns bakvänt och onödigt?

Det blir väl inte meningslöst? Täcke skyddar i hagen o inget täcke vid ridning gör att svetten påverkar mindre o han torkar fortare. I hagen behöver han sin päls just den här tiden på året. Han är spårklippt tidigare i höstas, men då var det ju inte så kallt.

Att han kommer behöva täcke var ju hela meningen med den klippningen, dvs jag kan skydda det jag berövat honom möjligheten att själv skydda. Klipper jag hel hals nu så kommer ju ena sidan (där manen inte är) att vara helt oskyddad. O jag kan ju inte lägga halstäcke på honom eftersom han har tokmycket päls på kroppen.

Hade han gått nyklippt som inatt hade det inte kännts bra, ösregn hela dan o sen minusgrader under natten. Det sägs att de inte fryser om halsen, men som inatt måste det ju vara fruktansvärt obekvämt utan päls...Fruset inpå huden lixom... Det räckte nog att han var svettblöt efter ridningen för att vara obekvämt.

Du kommer att "skada" din häst mer om du klipper som du målat, än om du klipper en vanlig täckesklippning som alke_ visar!

Hur kommer det sig att du tycker att det är okej att klippa korset och ryggen som är allra känsligast för kyla, och inte halsen som i stort sett är opåverkad? :)

Senast ändrad:

Du kommer att "skada" din häst mer om du klipper som du målat, än om du klipper en vanlig täckesklippning som alke_ visar!

Hur kommer det sig att du tycker att det är okej att klippa korset och ryggen som är allra känsligast för kyla, och inte halsen som i stort sett är opåverkad? :)

Rygg o kors kan man täcka. Halsen på en islänning är desto svårare att täcka.

Verkar dock som om jag bara får negativ respons på klippmodellen, så jag låter bli det :) Meningen me tråden var ju att få fler synvinklar på det. Det var ju som sagt en tanke bara. Får fundera över nåt annat. Men jag vill inte lämna honom naken oskyddad med tankte på vädret, ena dan regn nästa minusgrader.

Såhär klippte jag i våras (mars/april) Det funkade bra, men då var det varmt ute jue...
puudel.jpg

O såhär i höstas. Här skyddas ju halva halsen, kanske är en bättre modell med tanke på vädret nu...
klippta.jpg

Det blir väl inte meningslöst? Täcke skyddar i hagen o inget täcke vid ridning gör att svetten påverkar mindre o han torkar fortare. I hagen behöver han sin päls just den här tiden på året. Han är spårklippt tidigare i höstas, men då var det ju inte så kallt.

Jag har ett halvblod med en del fullblod i. Han är helklippt. Ben, hals, skap, överallt. Bara halva huvudet oklippt. Han går med halvhals täcke ute, står i kallstall med minus grader och öppna dörrar. Han fryser inte om halsen. Han svettas däremot floder om hela kroppen om han är oklippt. Därför har jag helklippt honom. Nu svettas han knappt något alls och är fortfarande varm och go.

Din planerade klippning är inte speciellt smart. Halsen är ju en av de första platser de svettas ifrån. Då står han och blir kall när han skall torka istället. Inte bra alls.

Som i höstas, men dra klippningen lägre när du når buken, är det jag tycker du ska testa. Då slipper du täcka, och han kommer svettas mycket mindre i alla fall. Du kan ta hela halsen dessutom.

DIn orginalklippning ger ett enormt klippbehov, och om det är kallt ute/där du gör iordning kommer du få ha täcke över bakdelen och ryggen när du gör iordning, behöva ha ländtäcke/skrittcäke alltid (och det är ett HELSIKE att hitta ett som är tillräckligt varmt för fram och avskrittning och tillräckligt svalt för att värma lagom under galopperna). Dvs du klipper dig till besvär.

Om du ÄNDÅ vill täcka ute av ngn anledning gör en hederlig täckesklippning. Jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår vad du är ute efter, känns som du skapat ett problem som jag inte riktigts er finns?

I övrigt så inte ens mina helklippta har frusit om halsen. De har aldrig rutinmässigt gått med halstäcke, extremfryslorten hade det vis snöstorm och nederbörd + blåst. Resten bara vid snöstorm. Jag har kallstall inne, där har ingen nånsin stått med hals, och ingen nånsin frusit.

Om du ÄNDÅ vill täcka ute av ngn anledning gör en hederlig täckesklippning. Jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår vad du är ute efter, känns som du skapat ett problem som jag inte riktigts er finns?

I övrigt så inte ens mina helklippta har frusit om halsen. De har aldrig rutinmässigt gått med halstäcke, extremfryslorten hade det vis snöstorm och nederbörd + blåst. Resten bara vid snöstorm. Jag har kallstall inne, där har ingen nånsin stått med hals, och ingen nånsin frusit.

Jag vill både ha kvar kakan och äta upp den tror jag. Jag vill klippa för att han skall orka arbeta och torka fortare. Men jag vill inte lämna honom naken inför vårt konstiga vinterväder. Därav den konstiga klippmodellsidén.

Men halstäcke vid nederbörd+blåst skulle innebära att jag får ha det 99% av tiden på. Här regnar o blåser hela vintern... Hade det varit torr kyla vore det en annan sak! O han går i lösdrift, står inte inne i skydd o torkar upp om nätterna.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 404
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 095
Övr. Hund *suck* Det började med att hon började slicka sig på ena framtassen så pälsen nästan försvann helt. Sen började hon klia sig i ena...
Svar
8
· Visningar
6 381
Senast: malumbub
·
Hästvård Pållen har varit konvalescent mellan juli - november. Är sedan mycket försiktigt riden rakt fram i trav och galopp i skogen (efter väg)...
Svar
14
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka