Täckeshängare på dörren?

Sv: Täckeshängare på dörren?

Länsstyrelsen avråder täckeshängare utanför öppningsbara boxgaller pga det stora antallet olyckor med käkbensbrott, när man bygger nytt.

Det jag mest tänker på med täckeshängare på boxdörren är dessa eviga täcken på golvet! Nja, ingen bra lösning tycker i alla fall jag.

:eek: :eek: Oj! Hade ingen aning om att hästar kunde bryta käken på täckeshängare! Och i stallet där hästen står så har vi just öppningsbara galler varav de flestas hästar har sina öppna. Tur att min häst inte är så glupsk av sig...Fast jag blir ändå lite orolig... :crazy:

Jag förstår inte riktigt hur hästen ska kunna bryta käken... Är det att dom biter på den, kanske fastnar, rycker till och så knäcker det?:confused:

Har täckeshängare på två av boxarna och tycker det är jättebra att ha! Har täckerna som används ofta där, så att alla lätt och smidigt kan täcka hästarna utan att behöva rota runt i mitt bombnedslag till skåp...

Har aldrig varit med om att hästarna biti på hängarna, däremot är det jättekul att hiva ner allt därifrån om matte är sen på morronen:cool:
Och dom är dessutom placerade så pass högt upp (och nära boxdörren) att hästen i sådanna fall verkligen måste kämpa för att kunna få in underkäken mellan hängaren och boxdörren.

Det har tydligen hänt att hästar brutit käken när hängaren suttit på boxdörren. Sätt dem på boxväggen så¨slipper du den risken. Det är väldigt praktisk att ha täckena så nära till hands tycker jag. Om man har många täcken kan man ha de 2-3 täcken man använder oftast på hängaren. Ser snyggt och prydligt ut också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 407
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar