Täckeshängare på dörren?

S

super mario

Jag läste någonstans att det är livsfarligt att ha täckeshängare på boxdörrarna! Hästarna kan jättelätt bryta käken då tydligen? Någon som har erfarenhet eller åsikter om detta?
Ska själv bygga stall så småningom och hade inte en tanke på detta problem. I stall där jag stått inackorderad så har det funkat både med och utan täckeshängare på boxdörren.:confused:

Sv: Täckeshängare på dörren?

Ingen aning. Jg har aldrig täckeshängare så ändån, ser shabbigt ut + att det inte fyller någon funktion såvida du inte äger max 2 täcken

Jag tycker inte om täckeshängare på boxen , jag tycker det ser "uppställt" ut , & som min häst som ska klara allt trycker hon ner mulen & sliter sen upp den, det kan inte vara bra tycker man ...

Då tycker jag det är bättre att försöka få plats någon annanstans med hyllor som man kan lägga in dom i & något ställe att hänga blöta ...

Jag skulle aldrig ha täckeshängare på boxdörren av den anledning att jag vill ha en REN gång. Det ska gå FORT att öppna boxdörrar (och hitta låset ... :angel: ) vid brand eller annan snabb utrymning.

Har du dörrar utan galler så kan hästen fastna också, inte bara med käken utan med hovar också. Uppställd i gången stjäl hängaren bara yta för häst och hanterare.

På vilket vis skulle dom kunna bryta käken? Måste ju vara en enorm otur om något sådant händer! Isf. får man ju rensa bort en hel del för alltid finns det ju någon som lyckas med det otroliga.

Tycker personligen att täckeshängare på dörren är bra. Den ska ju inte fungera som förvaring för alla täcken man har utan det eller de täcken som skall användas för dagen. Om man som jag har uthyrda boxar och sköter all utsläpp på vardagar så måste man ju ha täcket varje häst skall ha vid utsläpp på dörren, tar ju massor av tid att springa runt och hämta täcken på andra platser. Till blöta täcken har vi täckestork.

Kicki :)

Ja det stämmer, har en kompis vars häst bröt käken på just en sådan täckeshängare. Ska man ha dem på dörren bör hästen inte kunna få sätta ut huvudet vid dörren, eller så har man helt enkelt ingen täckeshängare monterad på dörren så slipper man bekymra sig om det.

OM hästen kan sticka ut huvudet (öppen boxfront) kan täckeshängaren utgöra en risk.

Vi har valt att ha täckeshängare på väggen en bit bort, där hästarna inte kommer åt dem. Till del därför att jag inte vill ha de dammsamlande täckeshögarna nära boxarna.

Vi hade en ponny i stallet som fastnade med käken i täckeshängaren på boxdörren. Han bröt käken på tre ställen :crazy: Enligt veterinären på Ultuna så är det inte en ovanlig skada.
Vi har numera inga täckeshängare på de dörrar där hästarna kan sticka ut huvudet.

Om man har täckeshängare på boxdörren så ska man inte ha öppningsbara galler.

Det är när man har öppningsbara galler som täckeshängarna kan bli en fara för hästarna. De kan, som du skrev, bryta käken eller få andra skador i käken. Elle så kan de göra som min förra häst. Dra in täckena i boxen och massakrera dem...

Det funkar alldeles utmärkt att ha täckeshängarna någon annan stanns än precis på boxdörren.

/Lizzie

Ursäkta en dum fråga, men varför ska man förvara täcken i ett stall? Hör de inte hemma i ett uppvärmt utrymme där de kan torka och hållas varma tills hästen ska använda det?

Vi har ombytestäcken framme, likaså hänger fleecetäcken och filtar framme för att slippa ta plats i sadelkammaren. De tenderar ju att lukta en del också, det vill vi inte ha in i sadelkammaren.

KL
Jag har mina täckeshängare på boxen. men inte på dörren! dom finns i andra änden av boxväggen och ingen risk att någon fastnar där iaf....

Kul med många åsikter, hade själv inte tänkt att det utgjorde någon fara. I inackorderingsstall där jag har stått så har vi haft- som någon skrev, dagens täcken på boxdörren. Alltså inte förvaring för alla täcken eller torkning utan bara ett eller två täcken så att det blir lätt för den som ska täcka på och släppa ut. Man har själv fått ansvara för att stänga luckan på boxdörren så att man inte fått massakerade täcken:crazy: av unghingst.
Men nu har jag fått mig en tankeställare så jag bygger nog täckeshängarna på en annan vägg i stallet där man lätt kan se vilket täcke som hör till vilken häst.

Jag förstår inte hur era täckerhängare ser ut om de är så farliga att hästen kan bryta käken på dem :/ hkan nån förklara hur det går till?:P

Det är ju en sån där stång som är ca 1+ meter lång och sitter ungefär som en gardinstång på boxväggen eller dörren så att den sticker ut ca 15 cm från väggen. När hästen sen sticker ut huvudet och eventuellt biter om stången skulle den kunna fastna med underkäken och då i värsta fall bryta käken.

Om hästen kan ha huvudet ute så kan den lixom bita tag om täckeshängaren och fastna när den ska dra in huvudet och då bryta käken.

Förut hade jag täckeshängare på dörren med lucka öppen. En kväll var jag ute på logen och hörde ett brak från Mistys box. När jag kommer in i stallet ser jag att hängaren är rent böjd och att Misty står och skakar med huvudet.

Hon har alltså bitit tag om hängaren fastnat och fått panik. Hon hade dock tur och klarade käken. Men på undersidan av huvudet hade hon ett öppet sår ca 15 cm långt, 5 cm brett och minst 3 cm djupt. det såret hade hon fått av den släta boxkanten bara av kraften som blev när hon lyckades dra sig loss.

Jag kommer aldrig ha öppen lucka mer! Med eller utan täckeshängare.

En av mina gamla hästar bröt underkäken en gång. Inte just på täckeshängaren, utan på boxlåset.
Som några sagt ovan, det är lätt att de biter tag, coh råkar de sen backa så är det lätt hänt att undertänderna fastnar om täckeshängaren.
I mitt fall gick det bra. Han opererades och har jag inte fel så tror jag han startade i löp mindre än två månader efteråt.

Det stämmer absolut att hästen kan knäcka käken på täckeshängaren om man har "öppen boxdörr" å hängare på dörren. Under praktiken på djursjukhuset har jag sett kanske 2-3 olika fall där hästen just knäckt käken/tänder allvarligt på täckeshängare :crazy: Hade aldrig hört det tidigare men senaste tiden har jag hört en hel del fall där hästen har skadat sej på täckeshängaren :smirk:

Jag läste någonstans att det är livsfarligt att ha täckeshängare på boxdörrarna! Hästarna kan jättelätt bryta käken då tydligen? Någon som har erfarenhet eller åsikter om detta?
Ska själv bygga stall så småningom och hade inte en tanke på detta problem. I stall där jag stått inackorderad så har det funkat både med och utan täckeshängare på boxdörren.:confused:

Definitivt farligt!! En av mina hästar bet tag om stången och förlorade 4 tänder i underkäken!! Jag var i stallet då det hände och det bara rann blod!! Fruktansvärt!! Skulle aldrig mer våga ha sådana utanför boxen!!

jag har gjort så att jag har mina täckeshängare på väggen på motsatt sida av stallgången vi varje box... funkar jätte bra...

om man tycker stallgången ser skräpig ut av att ha täckena hänga där så beror det nog mer på alla andra grejor som finns där... dessutom har jag mina så högt upp att jag inte måste vika dem flera gånger utan de är bara i hopvikta längs ryggsömmen o sen hängda över....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 407
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar